Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Тракия“ от София до Пловдив ще се ремонтира с 50 млн. евро от ЕС

7 коментара
“Тракия“ от София до Пловдив ще се ремонтира с 50 млн. евро от ЕС

Икономическата криза доведе до любопитен феномен в пътния сектор у нас – участниците в конкурсите за магистрали и пътища, финансирани с европари дадоха толкова ниски цени за строителство, че половината от планирания ресурс се оказа свободен. Сега регионалното министерство и пътната агенция трескаво подготвят проекти, които да влязат в настоящия програмен период 2007 – 2014 г., за да оползотворят парите на Европейския съюз, предвидени за пътища – около 1 млрд. евро.

Миналата година стана ясно, че освен магистралите “Тракия“, “Марица“ и “Струма“, в оперативната програма ще влезе и магистралата София – Калотина. В четвъртък по време на заседание на парламентарната комисия по регионална политика ръководството на пътната агенция обяви, че ще пренасочи 50 млн. евро от еврофондовете за ремонт на съществуващата отсечка от “Тракия“ - от София до Пловдив. Ако поръчката е до 50 млн. евро не е нужно одобрението на Европейската комисия – само на Управляващия орган на оперативната програма, обясни Николина Николова, член на Управителния съвет на пътната агенция.

В момента се работи по проекта за ремонт и обезопасяване на пътя според новите европейски правила, но поръчката може да се пусне и на инженеринг – избраният изпълнител прави проекта и го изпълнява. В Оперативна програма 'Транспорт“ влизат и ремонтите на първокласни пътища, които са част от европейската пътна мрежа, например от Ямбол до ГКПП Лесово, Стара Загора – Русе, Ябланица – Шумен и т.н, каза още Николова.

Европейските правила за пътна безопасност, касаещи маркировката, мантинелите, пътните знаци и т.н. влезнаха в сила у нас на 5 май, каза още ръководството на пътната агенция. В проекта за магистрала “Тракия“ от Стара Загора до Карнобат обаче те липсват. Тъй като в договорите с изпълнителите на трите лота няма никаква възможност за сключване на анекси, които да оскъпят магистралата, за новата маркировка и ограждения ще се пусне нова обществена поръчка, съобщи още Николова. Не е изключено и сегашните изпълнители да обезопасят магистралата по новите правила, но без да се променя цената по договор, каза тя. В проектите за останалите магистрали, за които текат процедури по избор на изпълнител - “Марица“ и “Струма“, са заложени съвременните правила за безопасност, уточни Николова.

Следващата седмица ще бъдат отворени техническите оферти на кандидатите да строят Лот 1 на магистрала “Струма“ - от Долна Диканя до Дупница, съобщи представителят на АПИ. Тя каза, че има “огромен интерес“ към отсечката, но не можа да уточни колко компании са закупили тръжната документация.

Заради обжалване на избора на изпълнител на Лот 1 на “Марица“ пък пътната агенция не може да сключи договор с предпочетената компания – италианската “Чи Ем Чи ди Равена“. Обмисляме дали да не сключим договора преди произнасяне на Върховния административен съд по жалбата, тъй като имаме разрешение от Комисията за защита на конкуренцията, а и фирмата има възможност да започне работа веднага, каза Николова.

Ръководството на пътната агенция бе свикано от парламентарната комисия за регионална политика, за да представи двамата си нови членове – Николина Николова, член на УС и председателят Сергей Михалев. Те бяха назначени от министър Плевнелиев преди три месеца. На срещата в НС присъства и зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов. Той заяви, че за първи път пътната агенция работи по толкова амбициозна програма за строителство и ремонт.

“Не съм съгласен с това изказване“, заяви депутатът от Коалиция за България и бивш регионален министър Асен Гагаузов. Програмата е амбициозна само от гледна точка на магистрали, по отношение на рехабилитация на съществуващата пътна мрежа тя трябва да е три пъти по-голяма, заяви той. По думите му, ако се разчита само на еврофондовете да си оправим пътищата, ще ни трябват 35 години. Ако ни дават по 800 хил. евро на програмен период, държавата трябва да намери още два пъти по толкова, за да се оправи пътната мрежа. Зам.-министър Прегьов уточни, че голямото предизвикателство пред пътната агенция всъщност е да работи по строгите европейски правила.

От отчета на пътната агенция стана ясно още, че новите четири годишни договори за пътно поддържане и зимно почистване в 28-те области на страната леко са завишили цените за поддръжка спрямо 2009 г. Преди две години зимното почистване е излязло 50 млн. лева, а за миналата – 60 млн. лева. Това ще е цената и в следващите три години, казаха от агенцията. Те обясниха поскъпването със сключването на новите договори след обществени поръчки и участниците са дали по-високи цени, а през 2009 г. цените са сключени споразумения с поддържащите фирми, чийто договори са изтичали и цените са определени от агенцията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #7
  2. Факт
    #6
  3. N
    #5
  4. Бойко
    #4
  5. Дядо
    #3
  6. Биропиец
    #2
  7. Удивен
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.