Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Тракия“ ще се дострои с европари, планирани за отсечки от “Струма“

20 коментара
“Тракия“ ще се дострои с европари, планирани за отсечки от “Струма“

Първоначалната идея на правителството да разпредели 300 млн. лв. бюджетни пари преди края на мандата за автомагистрала "Тракия" отпада окончателно, след като явно е надделяла препоръката на Брюксел един от най-одумваните за корупция проекти да бъде изпълнен с парите и под контрола на Европейската комисия.

Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) реши в сряда доизграждането на магистралата в участъка Стара Загора-Карнобат да бъде включено в оперативна програма “Транспорт“ на мястото на предвиденото финансиране за две отсечки от магистрала “Струма“.

Така с планираните 600 млн. евро за цялото трасе на "Струма" (Долна Диканя – Кулата), разделено на четири лота, всъщност ще се финансират две отсечки и злополучният участък от “Тракия“, чието изграждане не може да тръгне повече от пет години заради проблеми с прекратения концесионен договор и провалените търгове за изпълнител на строежа.

Предложението на НАПИ доизграждането на автомагистрала "Тракия" да стане със средства от Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) и под контрола на Брюксел идва след двумесечна мъгла около бъдещето на пътя от София до Бургас.

В края на 2008 г. ЕК настоя агенцията да прекрати търговете за две отсечки на "Тракия", които стигнаха почти до финал. Мотивите на Брюксел бяха оплаквания на чуждестранни компании, че условията на конкурсите дават предимство на българските участници. Това противоречи на правилата на Общността и нарушава принципите на свободната конкуренция, с които България е длъжна да се съобразява като част от ЕС. Това, високата стойност на проекта – стотици милиони евро, както и скандалите с пътното ведомство от миналата година, накараха ЕК да реши сама да се заеме с "Тракия" – проект от изключително значение за инфраструктура на страната и Европа.

От декември до сега обаче пътната агенция отказваше да даде еднозначен отговор приема ли предложението на Брюксел за европейски пари и контрол за "Тракия". Регионалният министър Асен Гагаузов дори заяви, че вариантът не е приемлив, защото строежът щял да се забави с година-две.

В сряда НАПИ официално огласи позицията си – отсечката Стара Загора – Карнобат от "Тракия" влиза в Оперативна програма "Транспорт" на мястото на две отсечки от магистрала "Струма".

Една от отсечките от този атубан - Благоевград – Сандански (лот 3), ще бъде реализирана през следващия програмен период на ЕС – 2014 – 2020 г., заради сложността си и неготовността на агенцията с проектирането. За отсечката Дупница – Благоевград (лот 2) също няма готов проект, затова и тя ще отпадне от сегашния програмен период (2007 – 2013 г.), предлагат от НАПИ.

Другите два лота на "Струма" Долна Диканя – Дупница (лот 1) и Сандански – Кулата (лот 4), са с готови проекти и възможен старт на търговете в рамките на настоящата 2009 г., след приключване на отчужденията, съобщават от НАПИ. Те ще бъдат реализирани, заедно със строежа на "Тракия".

Предстои обсъждане на промяната на ОПТ с Управляващия орган на програмата в транспортното министерство, след което да се вземе официално решение за включване на Стара Загора-Карнобат за еврофиннасиране.

По-късно през деня транспортният министър Петър Мутафчиев изненадващо заяви, че не е обсъждал с НАПИ промяна на оперативната програма. По думите му, агенцията е длъжна да изпълнява ОПТ във вида, в който е одобрена. Нови проекти могат да се влючат само, ако сега предвидените наистина не могат да бъдат изпълнени. Според източници на Mediapool от Брюксел обаче за ЕК няма никакъв проблем да включат "Тракия" в ОПТ.

НАПИ се отказва засега да махне от оперативната програма ремонта на пътя Кърджали-Подкова, както се говореше миналата година, за да го замени със Северната дъга на Софийското околовръстно шосе.

Това е поредният обрат в "съдбата" на около 120-те недостроени километра от магистрала "Тракия". Проектът щеше да се строи със заем от Европейската инвестиционна банка, след което правителството на НДСВ реши да го отдаде на концесия. Тя обаче беше прекратена от кабинета на Станишев, който дори задели държавни пари за строежа на пътя. Сега обаче Брюксел реши да поеме отговорността за довършването на магистралата, а след два месеца усукване България се съгласи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Отец Висарион
    #21

    до Стамбул

  2. коментатор
    #20

    Пълни некадърници! Толкова време да загубят. Защото мислят с другия акъл. Този, с който мислят за далавери. Въобще не е героизъм това, което им се откъсна от сърцето. Срамота е, че чак сега има изгледи да са им уврели твърдите тикви.И ВСЕ ПАК, НАЙ-ДОБРЕ Е ДА ДОЙДАТ ДЕСНИТЕ!

  3. kolonialist
    #19

    Ето така белите господари ще поемат всички важни проекти и решения в България. Местното население, затънало в кражби и удивителна простащина, ще бъде освободено от грижи. Вековният опит на Великобритания и Франция, както и наученото от Белгия в Конго ще ни осигурят добро развитие.

  4. живия Илия Павлов
    #18

    След като НДСВ и комунягите пропуснаха осем години да построят сумата километри с пари на ЕС сега им увреха тъпите кратуни.Слвед 2001 год няма и един километър магистрала завършена.

  5. К.
    #17

    Приятел,Вместо да пишеш глупости, гласувай за ДСБ през лятото.Така ще имаш и магистрала.

  6. Тошо
    #16

    Десните,мойто момче я даваха тази магистрала един път на Салини-Италия и един път на Махмут Джейлан-Турция. Ама понеже и на тях акъла им беше в далаверата, не стана.

  7. колониалист
    #15

    Алерикански командоси щурмуват седалището на Ахмед Доган в Бояна и го откарват в неизвестна посока. От събраните документи става ясно, че е патологичен крадец и цялото ДС-ДПС отива в Абу Гариб. Като пийна, се размечтавам.

  8. fjkd
    #14

    tralala!

  9. g petrov
    #13

    BSP i t.n. desno orevaha sveta 4e NDSV napravil dalavera za magistrala trakia. Samo da pripomnq - portugalzite stqha da postroqt mqgistralata za 4 godini (toest kraq na tazi godina 6te6e da e gotova) na zena pod 2 mm evro za km. Za sravnenie BG firmite,koito napraviha otse4kata ot Orizare do st zagora vzeha nad " miliona na km.

  10. тъмно синя
    #12

    Няма ли кой да ги пребие комунягите, ей! Направо ми се повръща от тях! Нагли, тъпи, ограничени, верни мулета на СССР! Пфууу, аман!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.