Трансферът на 100 млн. лева от НЗОК към държавата е противоконституционен

БСП иска актуализация на бюджета, ГЕРБ отказва - похарченото няма да се връща, а останалото няма да се харчи

Трансферът на 100 млн. лева от НЗОК към държавата е противоконституционен

Прехвърлянето на 100 млн. лева от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) към Министерството на здравеопазването (МЗ) е противоконституционно. В решението на Конституционния съд (КС) се посочва, че трансферът противоречи на принципите на правовата държава и изискванията за правна сигурност и предвидимост. КС приема, че не би следвало целевите средства в бюджета на НЗОК да се прехвърлят в държавния бюджет.

 

Прехвърлянето на парите бе прието в края на миналата година със Закона за бюджета на НЗОК за 2012 година. Законът бе атакуван в КС от БСП и ДПС с подкрепата на синдикатите, Българския лекарски съюз (БЛС) и някои пациентски организации.

 

Подобен трансфер се прави за втора година в бюджета на НЗОК. През 2011-та бяха прехвърлени 340 млн. лева и тогава също възникна напрежение в системата, но без да стига до КС.

 

Практиката бе въведена по идея на финансовия министър Симеон Дянков. Целта бе да се пестят средства на държавния бюджет, като НЗОК субсидира здравното министерство с пари от здравни вноски. След въвеждането на трансферите, бюджетът на МЗ беше намален драстично и тъй като вече не можеше да финансира някои дейности, които е длъжно по закон, бяха използвани парите от бюджета на НЗОК.

 

Последваха много критики, тъй като по този начин се опорочава здравноосигурителният модел и няма гаранции, че парите от здравни вноски се дават само за здравноосигурени пациенти. От БЛС дори разпространиха информация, че с трансфера от здравни вноски, който касата прави към здравното министерство, е било плащано за дейности, които се полагат и за неосигурени пациенти и трябва да се покриват с бюджетни пари - спешна помощ, интензивни грижи, психиатрична помощ, имунизации.

 

ГЕРБ: Похарченото няма да се връща, а останалото няма да се харчи

 

След като оспореният текст бе свален от КС, опозицията в парламента обяви, че се налага актуализация на бюджета на НЗОК. Председателят на бюджетната комисия в Менда Стоянова (ГЕРБ) обаче заяви, че няма да се прави актуализация.

 

Направеният до момента трансфер няма да се връща, а парите за остатъка от годината няма да бъдат трансферирани от НЗОК към здравното министерство, поясни тя.

 

Министерството на здравеопазването ще трябва да извърши тези разходи за сметка на собствени икономии или с допълнително финансиране от други източници в рамките на държавния бюджет“, посочи Стоянова.

 

Сумите, които не са трансферирани, ще останат в НЗОК, но практически касата не би трябвало да може да ги изразходва през тази година“, каза още Стоянова. С това тълкуване на ГЕРБ на практика събрани от здравни вноски пари ще бъдат “спестени“, при положение, че могат да бъдат дадени за лечението на хора.

 

Министърът на здравеопазването Десислава Атанасова заяви в парламента, че ще се съобрази с решението на КС. По думите ѝ, парите, които са били превеждани в министерството, са използвани по законен начин.

Ние ще се съобразим с решението, а парите, за които се твърди от опозицията, че са откраднати, в никакъв случай не са откраднати, а с тях се е плащало за здраве за българските пациенти", заяви министър Атанасова. Същото каза и председателят на здравната комисия в НС Даниела Дариткова (ГЕРБ).

 

Лидерът на БСП Сергей Станишев обаче направи друго тълкуване на ситуацията: “Би трябвало по логиката на бюджетните разходи, горе-долу половината от тази сума досега да е изхарчена. Това означава, че оттук нататък за второто полугодие нямат право да правят тези трансфери. Тези средства трябва да останат в бюджета на НЗОК, което увеличава автоматично бюджета на НЗОК с около 60 млн. лева. Тези пари могат да се изразходват и трябва да се изразходват за нуждите на българските болници.“

 

Станишев направи сметка, че КС е отхвърлил вече 122 текста, прокарани от мнозинството на ГЕРБ. “Не е имало през всички години на прехода българско правителство, което за три години управление, както са ГЕРБ, да има толкова противоконституционни действия в законодателни решения. Това е една ясна илюстрация и на противоконституционния характер и тенденция на управлението“, заключи Станишев.

 

КС: Бюджетът си е на НЗОК, не може да се прехвърля от него

 

Петима от 12 -те съдии в КС са подписали решението с особено мнение.

 

В мотивите, с които оспореният текст се отменя, е посочено: “Направлението на средствата за дейности или за финансиране на органи може да бъде определено в устройствения закон. След като в него никъде не се предвижда, че част от средствата (независимо дали са от вноски за здравно осигуряване или трансфери от бюджета) се предоставят на друг държавен орган, не е допустимо в ежегодния бюджетен закон това да се предвижда. Така ще е налице колизия между Закона за здравното осигуряване и Закона за бюджета на НЗОК... Тук е налице противоречие с принципа на правовата държава."

 

Средствата по бюджета на НЗОК могат да се използват само за дейностите, включени в предмета на правно регулиране на ЗЗО. Ако законодателят е искал да предостави средства на Министерството на здравеопазването, това трябва да стане не за сметка на приходите от бюджета на НЗОК (от здравни вноски и трансфери), а за сметка на държавния бюджет за съответната година..

 

Здравноосигурителната каса е това, което е НОИ за общественото осигуряване. Тя е осигурителният орган в ЗЗО, а НЗОК организира управлението и разпределението на средствата в рамките на бюджета за неговото осъществяване. Затова този бюджет е “неин“ – на НЗОК“, се казва още в мотивите.

 

КС намира, трансферът противоречи на основния закон, тъй като нарушава принципите на правовата държава, а те предвиждат, че управлението се осъществява при точно спазване на Конституцията и законите на страната.

 

Политическата воля и управленските решения, въплътени в оспорените разпоредби, според КС противоречат на принципите на правовата държава. Това означава, че посочените норми от Закона за бюджета на НЗОК са в противоречие с Конституцията. Съгласно принципа на правовата държава изпълнителната власт дължи подчинение, което произтича от изискването да се гарантира предсказуемост на нейните действия. Те трябва да се извършват в обстановка на публичност и гласност“, се казва още в мотивите.

 

КС допълва, че НЗОК е фонд, а същността на фонда може да се определи като свързване на дадена категория източници на финансови средства с дадено направление за тяхното разходване. “Важно е да се подчертае, че приходите, които се свързват с него, са ресурси само на фонда и за други цели те не могат да се отклоняват“, посочва съдът.

 

Осигурителните вноски се правят в публични фондове, каквито са тези на здравното осигуряване. Между тях и данъчните задължения има много общи черти и множество различия. И едните, и другите обаче са обявени за публични вземания. И това е направено, за да се осигури тяхното събиране, а не да се приравнят по правната си природа. В мотивите на свои решения КС на няколко пъти прави разграничение между бюджетни средства и средства с целево предназначение. И това не е случайно и не е лишено от основание, доколкото е различен правният режим на двата вида средства. И това са различия както от гледна точка на набирането, така също и при разходването им“, пише още в мотивите.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?