“Транснефт” гласува своя дял от “Бургас-Александруполис”

“Транснефт” гласува своя дял от “Бургас-Александруполис”

Ръководството на държавният монополист “Транснефт” одобри придобиването на 33,34 на сто от руския дял в петролопровода “Бургас-Александруполис”, съобщи в петък електронното руско издание Росбизнескънсълтинг, цитирано от БТА. Руските издания преди близо месец съобщиха, че България и Гърция са се съгласили да предоставят мажоритарния дял (51 на сто) от бъдещото съоръжение на руските компании. Останалите 49 процента ще се разделят поравно между България и Румъния.

Българското и гръцкото правителство продължават да твърдят, че такова решение официално не е вземано. 

Държавните фирми “Роснефт” и “Газпром” получават по 33,33 на сто от руския 51-процентов дял.

По информация на руското електронно издание, се учредява консорциум “Бургас-Александруполис”, за да представлява консолидираната позиция на руските компании, които участват в международния проект, наред с дружества от България и Гърция.

Руските петролни компании ще получат мажоритарния пакет и в дружеството, което ще управлява входния терминал за руско-българо-гръцката тръба и за нефтопровода Бургас-Вльора (АМБО), съобщиха за Mediapool български експерти, които участват в преговорите. Руското мажоритарно управление на входното съоръжение било едно от поставените условия, за да започне работата по проекта.

Има възможност да се отвори за чужди акционери създаденото специално за строежа на терминала държавно-частно дружество “Универсален терминал Бургас”, където участват “Техноекспортстрой” и “Фронтиер”. Това каза министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров след срещата си с гръцкия министър на регионалното развитие Димитрис Сиуфас в София преди известно време. Овчаров заяви, че не изключва такъв вариант, както и привличането на чужди изпълнители в строежа на устройството, което ще захранва и двете тръби.  

Има обаче твърдения, че влизането на руски мажоритарен собственик в дружеството за универсалния терминал поставя под голям въпрос изграждането на общата входна инфраструктура към двата петролопровода, защото руските компании не били склонни да приемат АМБО, откъдето резонно имат претенции да участват в управлението на терминала.

Българската държава обаче е категорична, че терминалът в бургаското пристанище ще е един, за да се намалят рисковете за Черноморието.  

Вторият голям и все още нерешен проблем за строителството на тръбата до Александруполис било преминаването през националния парк “Странджа”.

Също днес руската държавна информационна агенция ИТАР- ТАСС съобщи, че “Роснефт” е изразила готовност да увеличи доставките си на петрол за Китай с до 65 на сто от следващата година.

“Роснефт” планира да увеличи износа към Китай до 140 млн. барела през следващата година, спрямо 85 млн. барела, които компанията е договорила през тази година.

ИТАР-ТАСС цитира руски високопоставен източник, според когото Русия е готова да изгради петролопровод до Китай, ако Пекин гарантира, че ще купува руски петрол.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?