Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспорт и строителство ще имат най-голям ръст в ЦИЕ

4 коментара
Транспорт и строителство ще имат най-голям ръст в ЦИЕ

Особено благоприятни перспективи за развитието на строителната индустрия,  транспорта и производството на електрическо и оптично оборудване, прогнозира УниКредит Груп за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) в свой икономически доклад, разпространен в неделя.

В документа се посочва, че ръстът на строителството в региона ще е 9 процента като цяло в резултат на множеството инфраструктурни проекти.

Доброто развитие на тези сектори може да се очаква, че ще има положително въздействие и върху свързаните с тях производства на каучук, синтетични материали, цимент, стъкло, керамични изделия, тухли и керемиди.

Перспективите за ръст в традиционно силния за региона добив на метали и металообработването, обаче са по-ограничени, поради всеобхватната нужда от модернизация и преструктуриране, както и  заради силната зависимост от цените на металите, смятат анализаторите на УниКредит.

Обещаващи са перспективите за производството на машини и оборудване като се има в предвид големите инвестиции в региона.

Стабилно ще се развиват и сферите на селското стопанство, хранително-вкусовата промишленост и производството на цигари и тютюн. Трудоемките производства като кожарската и текстилната индустрия като цяло са с по-неблагоприятни перспективи. Според икономистите на УниКредит тяхната роля ще намалява до 2008 г. във всички страни с изключение на България, Чехия и Словакия.

Регионът идеален за производствени центрове

Географската близост прави страните от ЦИЕ идеални терени за създаване на производствени центрове, които да обслужват целия европейски пазар, се посочва в доклада и се дава за пример производството на автомобили.

Регионът вече се превърна в производствена зона за целия европейски пазар по отношение на производството на автомобили – „Фиат” се произвежда в Полша, „Фолксваген” се прави в Полша и Словакия, „Ауди” – в Унгария, „Шкода”, „Тойота” и „Хюндай” в Чехия, „Киа” и „Пежо-Ситроен” в Словакия. „Рено” пък има фабрика в Румъния и навлиза в Турция.

Според документа няколко са причините, привличащи чуждестранните компании в страните от ЦИЕ. В Чехия и Словакия това е създадената бизнес среда. В Турция и Полша инвеститорите вземат в предвид размера и възможностите на големия местен пазар, докато за България и Румъния привлекателни са все още сравнително ниските разходи за труда в условията на стабилна и динамична среда със силни индустриални традиции и образована работна сила.

“Фактори като размера на местния пазар, близостта до ЕС, възможността за изграждане на пан-Европейски производствени центрове, както и образованата и динамична работна сила в благоприятна за бизнеса среда, ще са в основата на бъдещия растеж на ЦИЕ. Предизвикателството сега е да се запази и развие натрупаната инерция”, смята Йохан Щробл от УниКредит Груп.

Забележителен ръст в търговията и вноса

Страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са най-добре представящите се в областта на международната търговия в последното десетилетие, пише още в доклада. Тези държави са успели да удвоят пазарния си дял в световния внос до 4%. Подобен забележителен растеж се отбелязва и като пазарен дял в общия внос на 15-те „стари” страни-членки на Европейския съюз. В момента страните от ЦИЕ доставят 8% от вноса в ЕС15 и ясно се очертават като основното производствено звено за „стара” Европа.

Тези постижения са резултат от промяната в структурата на производство в страните от ЦИЕ – от по-традиционни сектори към нови средно- и високотехнологични продукции. За периода 1995-2005 г. регионът придоби предимства в производството на транспортно оборудване като автомобилни части, кораби, локомотиви,  електрически мотори, радио/телевизионно оборудване, оптични и медицински инструменти, компютри и др., отбелязват анализаторите

От 2000 г. досега страните от ЦИЕ значително увеличиха дела си в международната търговия в машиностроенето и производството на оборудване (+ 4% ръст), каучук и синтетични материали (+ 5.4%), транспортно оборудване (+ 2.7%), електрическо оборудване (+ 3.5%), дървени материали (+ 4.4%).

"Този напредък ясно показва, че страните от Централна и Източна Европа твърдо заемат позиции в резултат на тяхната гъвкавост, стабилност и ноу-хау. Традиционно в тези държави се набляга на образованието и качеството на местната оперативна среда. Поради тази причина тези страни все повече привличат и ще привличат компании, предлагащи капиталоемки продукти, които изискват стабилни познания и образование, отколкото да търсят най-ниските производствени разходи в Далечния Изток”, смята Дебора Револтела, главен икономист на УниКредит Груп за ЦИЕ.

Поради тази причина се смята, че постиженията на китайските производители, утроили дела си в международната търговия,, не са пречка за бъдещите възможности за растеж в ЦИЕ. Ддокато Китай съсредоточава износа си в трудоемки сектори като текстил и кожарство и си спечели конкурентни позиции в капиталоемки сфери като електрониката (по-специално в производството на части за компютри), то износът на страните от ЦИЕ покрива различен спектър от индустрии, в които основният дял се пада на средно- и високотехнологичните отрасли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Читател
    #5

    Писателю, "взима се предвид", а не "в предвид"! Както не се взима из под над в предвид!

  2. СТЕФАН ЧОЛАКОВ-S
    #4

    БЪЛГАРИЯ НЕ СЕ НУЖДАЕ ОТ АУТОБАН ВЪТРЕШНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА СТРАНАТА Е В ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ЛОШО СЪСТОЯНИЕ !КОПИЛЕТО ПРЕЗИДЕНТ НЕ ХОДИ ПО СЕЛАТА ЗА ДА СЕ СРЕЩУ С БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД !СМЪРТ ЗА ТЕЗИ ПРЕСТЪПНИЦИ !СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВШЕВЕЦИЯ

  3. aman
    #2

    А какъв ще е ефектът върху околната среда и хората от целия този бум. Пак само за растеж на икономика, пазари и кинти за корпорациите :)

  4. MFG
    #1

    -navsiakade v Ostbloka se proizvejdat koli- samo v BG net! zashto li ne me o4udva???!!!"Регионът вече се превърна в производствена зона за целия европейски пазар по отношение на производството на автомобили – „Фиат” се произвежда в Полша, „Фолксваген” се прави в Полша и Словакия, „Ауди” – в Унгария, „Шкода”, „Тойота” и „Хюндай” в Чехия, „Киа” и „Пежо-Ситроен” в Словакия. „Рено” пък има фабрика в Румъния и навлиза в Турция.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.