Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспортът в София поскъпна драстично за поне 30 000 души

2 коментара
Транспортът в София поскъпна драстично за поне 30 000 души

Градският транспорт в София реално поскъпна драстично за поне 30 000 души, които до края на миналата година всеки месец са пътували с карти само за метрото или за една линия от наземния транспорт. От 1 януари тези документи вече не се продават и хората, които са ги ползвали, трябва да ги заменят с билети или друг вид карти.

Това показва анализ на статистиката на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за средномесечния брой карти, издавани в София през миналата година. Според данните, предоставени по запитване на Mediapool, документ за една линия, който месечно струваше 23 лева, средно на месец са купували близо 13 000 души. Сега те ще трябва да се преориентират към по-скъпа алтернатива. Най-изгодно би им излязла годишната карта, която струва 365 лева (370 лева при плащане на три вноски) или средно по около 30 лева на месец. Така поскъпването за тези пътници ще е с около 7 лева на месец.

Ако си купят месечна карта от 50 лева за всички линии, ще трябва да плащат с по 27 лева повече. Пътуването с билети 30+, които позволяват неограничен брой прекачвания в рамките на половин час, би излязло около 65 лева на месец, ако се пътува с по два билета в работните дни.

Отново по данни на ЦГМ, средно на месец са се издавали по около 17 500 карти само за метро и още около 570 за метро и една линия на наземния транспорт. За тези клиенти на столичния градски транспорт също реално услугата поскъпва. До края на декември за пътуване само с метрото се плащаха по 35 лева на месец, а за комбинираната карта – по 43 лева. За тези хора по-изгодна би била годишната карта, но тя изисква заделянето на повече пари накуп. Тя може да се купи и на три вноски от по 150, 120 и 100 лева. Реално може да се внесе и само първата сума, но при следващо подновяване отново ще се дължат 150 лева.

Поскъпване и за пенсионерите

Поскъпване има и за пенсионерите. За тези с месечна карта за всички линии то е с 1 лев, тъй като цената ѝ нарасна от 25 на 26 лева. За хората над 68 години документът се увеличи с 2 лева и вече струва 10 лева. По данни на ЦГМ средно на месец се издават по около 83 500 пенсионерски карти. Част от тях вероятно са били за една линия и са стрували по 9 лева на месец. Сега обаче този тип документи вече не се продават и за ползвателите им също има драстично увеличение на пътуването с градски транспорт.

Повече за пътуване трябва да дават и ученици, студенти, докторанти, които също са ползвали карти само за една линия.

Купените през миналата година документи от отпадналите видове, които още са валидни, могат да се ползват, докато не изтекат, но не по-късно от 31 декември 2023 г. Така имало и хора, които в края на 2023 г. си взели карти за метро или една линия за всички 12 месеца на 2023 г.

От 1 януари отпаднаха също талоните за 10 пътувания за 12 лева, както и картите за зареждане на билети само за метрото.

Обяснения

Промените в наредбата за пътуването в София бяха приети още през лятото и бяха внесени от общински съветници от ГЕРБ, ВМРО, както и от независимия Борис Бонев. Тогава отпадането на картите за една линия беше обяснено с това, че са нужни повече приходи, за да се поддържа градският транспорт. От 2020 г. насам транспортните дружества на общината не са в добро финансово състояние и се налага да получават заеми от местната власт, за да плащат на доставчиците си. По неофициална информация обаче не се очаква сериозен ръст на приходите от направените промени.

Мярката беше посочена и като начин да се стимулират пътуващите да инвестират в дългосрочните годишни карти. С тази цел бяха създадени и два нови документа за по една година. Един за хора до 26 години на цена от 250 лева и един за ученици за 200 лева.

Освен това, ако ученическите карти се купуват заедно с документ със същия срок на валидност на родителя, цената им е наполовина. Така месечната карта за всички линии, която иначе е 20 лева, би излизала 10 лева, ако се купи заедно с месечна карта за 50 лева за родителя. На същия принцип е и намалението на цената на годишната карта.

Гратис за глобите за нечекирани карти

Освен отпадането на картите за една линия и метро, недоволство сред част от пътниците предизвиква задължителното валидиране на всички абонаментни карти при влизането в превозните средства. При пропуск глобата е 3 лева. Упражнението се обяснява с това, че така ЦГМ ще събере реална информация за натовареността на отделните линии и тя ще се ползва за оптимизирането на маршрути и разписания.

В сряда кметът Йорданка Фандъкова обясни, че до март няма да се налагат глоби за пътниците, които не се чекират при качването си в превозното средство.

Билети с прекачване

От 1 януари влязоха в сила новите билети за пътуване с градския транспорт в София. За 1.60 лева вече може да се купи билет 30+, който позволява неограничен брой прекачвания за 30 минути. Реално с него може да се пътува и повече, тъй като е валиден, докато приключи пътуването и с последното транспортно средство. На същия принцип е билетът 60+, при който обаче прекачванията трябва да се направят в рамките на 60 минути. Цената му е 2.20 лева.

Билетът 30+ може да се купи и с банкова карта при чекирането ѝ на сините устройства в автобусите, трамваите и тролеите и при влизане в метрото. Устройствата автоматично начисляват цената на дневна карта от 4 лева, ако пътник си купи повече от два билета с банкова карта за деня. Те обаче не могат да "преценят" дали да превърнат билета 30+ в такъв 60+.

И двата вида билети може да се заредят на два вида карти, които се заплащат допълнително. По-евтината, която не е и толкова устойчива като материал, струва 80 ст. и може да се ползва само за билети.

По-скъпата пластика е на цена от 3 лева и може да се ползва и за абонаментни карти.

Специфики

Не се продават и хартиени билети и талони. Хората, които имат останали такива от миналата година, могат да ги ползват до 1 март 2023 г. 

Шофьорите в превозните средства продължават да продават билети, но на цена от 2 лева. Те не дават възможност за прекачване в друго превозно средство. Вместо да се перфорират, се чекират на сините устройства в автобусите, тролеите и трамваите. В четвъртък от ЦГМ пуснаха указания тези билети да се валидират на устройствата под ъгъл, за да бъдат "прочетени" правилно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. The Big Bad Wolf
    #2

    То да беше само той...

  2. someone
    #1

    А защо глупавoто им приложение не позволява да се купува билет за повече от един ден и задължително трябва човек да си купи първо глупавата им пластмаса, за да може да си купува карта за по-дълъг период?! Това защо не питате, журналистчета?! Нали съм си вкарал визата в приложението им, от къде на къде ще ме карат да си купувам още една ненужна пластика? Това приложение безполезно за какво е в телефона ми, като не ми позволява да си купя месечна или годишна карта?! Пак аналогови простотии от "полезните"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.