Транспортната инфраструктура у нас се нуждае от 7.3 млрд. евро след 2021 г.

Транспортната инфраструктура у нас се нуждае от 7.3 млрд. евро след 2021 г.

За изграждане и модернизиране на транспортната инфраструктура в България в десетте години след изтичането на сегашния програмен период на еврофинансиране след 2020 г. са необходими 7.3 млрд. евро. Това съобщи заместник-министърът на транспорта Ангел Попов по време на конференция за перспективите пред инвестициите в сектора след 2020 г. Организатор на срещата беше евродепутатът Андрей Новаков, който пък посочи, че Евросъюзът трябва да влага в транспортните си мрежи по 10 млрд. евро годишно след като изтече сегашното еврофиннасиране.

На България ѝ трябват 4.7 млрд. евро за изграждане на направленията от основната мрежа, а 2,6 млрд. евро – за широкообхватната. "За да реализираме всички приоритетни железопътни проекти трябва да осигурим финансиране в размер на 2.6 млрд. евро, а значително по-голяма е цифрата за пътния сектор – над 3.7 млрд. евро“, посочи Ангел Попов.

Новаков отбеляза, че иска да разбие митовете, че след 2020 г. няма да има повече европейски инвестиции. Има конкретни предложения и план за действие за новия програмен период, посочи той.

Към момента разполагаме с 30.5 млрд. евро по т. нар. програма "Свързана Европа" - част от тях за телекоми и друга - за енергетика, и те са крайно недостатъчни, посочи той. По думите на евродепутата са ни необходими 70 млрд. евро за седем години. "Но не само 7 млрд. евро за пътища и жп линии, а гаранция, че 10 млрд. евро годишно ще бъдат инвестирани в пътища и жп линии, защото често се случва нещо, което сме заделили за 7 години да не се ползва и да се връща обратно в бюджета", коментира той.

Ако довършим трансевропейската транспортна мрежа, за което ни трябват 750 млрд. евро, това би създало 20 млн. нови работни места в ЕС, посочи евродепутатът. Парите за това ще се осигурят при бюджетни намаления на останалите пера на "Свързана Европа". Така например енергетиката и телекомите да "заминат" в плана Юнкер, защото са приоритети, които генерират печалби и спокойно могат да връщат вложеното в тях, предлага Андрей Новаков.

Невинаги обаче можем да гарантираме това с пътищата и жп линиите, защото в тях има огромен социален елемент, каза евродепутатът. "Пренасочването на тези два сектора към плана "Юнкер" и оставянето на целия останал ресурс само за жп пътища е разумно предложение, посочи той, цитиран от БТА.

"Когато строим високоскоростни жп линии в България по тях се движат немски влакове "Сименс", когато развиваме градската си среда тук не се движат български автобуси, а ги купуваме от Франция, Полша или Чехия. Нима това създава само ръст в България. На всяко евро, инвестирано тук - в България, в нашите структурни фондове, 70 евроцента се връщат в държавите, които са неин бенефициент в този съюз. Ето защо до средата на 2018 година имаме време да договорим основните параметри на бъдещото европейско финансиране и аз ще направя всичко възможно да събера съмишленици, с които да вървим в тази посока", обобщи българският евродепутат.

След 2020 година трябва всяка отделна област в страната да се разглежда сама за себе си и когато планираме пари за транспорт, освен БВП на тези регион, да гледаме и фактори като безработицата, развитие на инфраструктурата, социален индекс. Колкото по-лоши са тези показатели, толкова по-малък да е процентът на съфинансиране в тези региони, препоръча евродепутатът. В тази връзка той припомни, че голяма част от пътищата в България са част от трансевропейски мрежи, които се ползват от различни превозвачи от Европа, затова значението им е голямо. Според Новаков след 2020 г. наред с увеличеното финансиране за транспорт, трябва да има бюджетна линия и за туризъм, защото той е индустрия, която генерира 12 млн. работни места в Европа, още повече, че с транспорта са като скачени съдове.

"Хоризонт 2020 работи само в 6 държави, не можем да "заровим нашата глава в пясъка" и да кажем "толкова могат". Европейският съюз е длъжен да стига навсякъде", заяви още Андрей Новаков. В противен случай по думите му даваме "куршуми" на антиевропейците, казваме им - това е само флаг и само химн и нищо повече. Новият програмен период трябва да ни обедини с каузата - повече пари, повече приоритети и по-ясни цели, заключи евродепутатът.

Според него таксата, която Великобритания трябва да заплати заради Брекзит от 70 до 100 млрд. евро, е инвестиция, която е разумно да остане в Евросъюза.

Във форума се включиха още генералният директор на Европейската железопътна асоциация Филип Ситроен, Оливие Сила, директор на отдела за инвестиции в транспорта на Европейската комисия, Матю Бертранд, отговарящ за плана Юнкер в Европейската инвестиционна банка, депутати, експерти и бизнесмени в областта на транспорта и др.

Споделяне
Още от Бизнес