Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Транспортната инфраструктура у нас се нуждае от 7.3 млрд. евро след 2021 г.

0 коментара
Транспортната инфраструктура у нас се нуждае от 7.3 млрд. евро след 2021 г.

За изграждане и модернизиране на транспортната инфраструктура в България в десетте години след изтичането на сегашния програмен период на еврофинансиране след 2020 г. са необходими 7.3 млрд. евро. Това съобщи заместник-министърът на транспорта Ангел Попов по време на конференция за перспективите пред инвестициите в сектора след 2020 г. Организатор на срещата беше евродепутатът Андрей Новаков, който пък посочи, че Евросъюзът трябва да влага в транспортните си мрежи по 10 млрд. евро годишно след като изтече сегашното еврофиннасиране.

На България ѝ трябват 4.7 млрд. евро за изграждане на направленията от основната мрежа, а 2,6 млрд. евро – за широкообхватната. "За да реализираме всички приоритетни железопътни проекти трябва да осигурим финансиране в размер на 2.6 млрд. евро, а значително по-голяма е цифрата за пътния сектор – над 3.7 млрд. евро“, посочи Ангел Попов.

Новаков отбеляза, че иска да разбие митовете, че след 2020 г. няма да има повече европейски инвестиции. Има конкретни предложения и план за действие за новия програмен период, посочи той.

Към момента разполагаме с 30.5 млрд. евро по т. нар. програма "Свързана Европа" - част от тях за телекоми и друга - за енергетика, и те са крайно недостатъчни, посочи той. По думите на евродепутата са ни необходими 70 млрд. евро за седем години. "Но не само 7 млрд. евро за пътища и жп линии, а гаранция, че 10 млрд. евро годишно ще бъдат инвестирани в пътища и жп линии, защото често се случва нещо, което сме заделили за 7 години да не се ползва и да се връща обратно в бюджета", коментира той.

Ако довършим трансевропейската транспортна мрежа, за което ни трябват 750 млрд. евро, това би създало 20 млн. нови работни места в ЕС, посочи евродепутатът. Парите за това ще се осигурят при бюджетни намаления на останалите пера на "Свързана Европа". Така например енергетиката и телекомите да "заминат" в плана Юнкер, защото са приоритети, които генерират печалби и спокойно могат да връщат вложеното в тях, предлага Андрей Новаков.

Невинаги обаче можем да гарантираме това с пътищата и жп линиите, защото в тях има огромен социален елемент, каза евродепутатът. "Пренасочването на тези два сектора към плана "Юнкер" и оставянето на целия останал ресурс само за жп пътища е разумно предложение, посочи той, цитиран от БТА.

"Когато строим високоскоростни жп линии в България по тях се движат немски влакове "Сименс", когато развиваме градската си среда тук не се движат български автобуси, а ги купуваме от Франция, Полша или Чехия. Нима това създава само ръст в България. На всяко евро, инвестирано тук - в България, в нашите структурни фондове, 70 евроцента се връщат в държавите, които са неин бенефициент в този съюз. Ето защо до средата на 2018 година имаме време да договорим основните параметри на бъдещото европейско финансиране и аз ще направя всичко възможно да събера съмишленици, с които да вървим в тази посока", обобщи българският евродепутат.

След 2020 година трябва всяка отделна област в страната да се разглежда сама за себе си и когато планираме пари за транспорт, освен БВП на тези регион, да гледаме и фактори като безработицата, развитие на инфраструктурата, социален индекс. Колкото по-лоши са тези показатели, толкова по-малък да е процентът на съфинансиране в тези региони, препоръча евродепутатът. В тази връзка той припомни, че голяма част от пътищата в България са част от трансевропейски мрежи, които се ползват от различни превозвачи от Европа, затова значението им е голямо. Според Новаков след 2020 г. наред с увеличеното финансиране за транспорт, трябва да има бюджетна линия и за туризъм, защото той е индустрия, която генерира 12 млн. работни места в Европа, още повече, че с транспорта са като скачени съдове.

"Хоризонт 2020 работи само в 6 държави, не можем да "заровим нашата глава в пясъка" и да кажем "толкова могат". Европейският съюз е длъжен да стига навсякъде", заяви още Андрей Новаков. В противен случай по думите му даваме "куршуми" на антиевропейците, казваме им - това е само флаг и само химн и нищо повече. Новият програмен период трябва да ни обедини с каузата - повече пари, повече приоритети и по-ясни цели, заключи евродепутатът.

Според него таксата, която Великобритания трябва да заплати заради Брекзит от 70 до 100 млрд. евро, е инвестиция, която е разумно да остане в Евросъюза.

Във форума се включиха още генералният директор на Европейската железопътна асоциация Филип Ситроен, Оливие Сила, директор на отдела за инвестиции в транспорта на Европейската комисия, Матю Бертранд, отговарящ за плана Юнкер в Европейската инвестиционна банка, депутати, експерти и бизнесмени в областта на транспорта и др.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.