Транспортните проблеми с Турция, довели до протестната блокада и огромните задръствания на границата, изглежда все още са далеч от окончателното си решаване. Това става ясно от изявления на турски министър, цитирани в кореспонденция на БТА от Истанбул в неделя. Министърът обвини българските превозвачи в нарушение на международните норми и българските власти, че не са изпълнили задължението си да осигурят обществения ред, и заяви, че страната му няма да се откаже от наложените на българските тирове изисквания, които според него са законни.
Двудневната блокада от български ТИР-ове на границата с Турция при ГКПП Капитан Андреево и ГКПП Лесово бе вдигната през нощта срещу събота, след като министърът на транспорта Кристиан Кръстев и заместник-валията на област Тракия постигнаха споразумение, което, както се твърдеше, удовлетворява исканията на протестиращите български превозвачи.
В събота турският министър за митниците и търговия Хаяти Язъджъ заедно с представители на валийството в Одрин посетил граничния пункт Капъкуле, който бе блокиран за 37 часа от българските превозвачи, и на специална пресконференция подчертал,че никой няма право да отнема правото на другия за свободно движение и търговия.
"Общественият ред е много важен фактор, може да си търсите правата, може да предполагате, че рестрикциите са несправедливи. Може да потърсите намесата на международните институции. Но никой няма право, заявявайки "отнасят се несправедливо към мен", да отнема правото на друг на свободно движение и търговска дейност", заявил турският министър.
Хаяти Язъджъ обяснил, че критериите за превозите се налагат от Министерството на транспорта, морското дело и съобщенията.
"От 1 януари 2012 г. Турция се присъедини към проекта за транзитните превози, който е съвместен с ЕС. Благодарение на него Турция е длъжна да спазва европейските критерии за превозите и прилага тази система, която включва облекчения за превозите, гаранции, интеграция между митническите служби. Естествено, че контролът, проследяването и преминаването на превозите през митниците са изключително важни фактори. В тази връзка между Европа и Турция има редица споразумения за превозите, които са в рамките на Световната търговска организация. Турция е страна в тези споразумения", казал министърът.
Съседна България е отговорна за осигуряване на обществения ред, заявил още турският министър. Той обяснил, че поради разширяването на връзките с ЕС в превозваческия сектор, когато се извършват превози между две страни, е достатъчен един документ, но ако превозите обхващат и трета страна, задължително е да има документ и за нея.
"Доскоро не се акцентираше върху този въпрос, през месец април Министерството на транспорта, морското дело и съобщенията даде нареждане да започне прилагането на наредбата и Министерството на митниците и търговията започна нейното изпълнение. Нашата наредба е напълно законна, но някои превозвачески фирми в България, възползвайки се от пропуски в ръководството, са започнали протестни действия в нарушение на закона и чрез тези си действия са нарушили свободата на пътуванията и на търговските отношения. Нашите български съседи са задължени да осигуряват обществения ред. Щом има нарушение на правата, може да ги търсите чрез националните и международните институции, да се отнесете до ЕС. Но без да се потърсят тези канали, българските превозвачи блокираха турско-българските граници, с което спряха търговския трафик. Нашите превозвачи, нашите индустриалци и бизнес претърпяха големи загуби”, заявил министър Язъджъ.
Попитан ще отстъпи ли турската страна от прилагането на мерките, които предизвикаха блокадата на българските превозвачи, той казал, че няма да отстъпи.
"Нашите очаквания от българската страна са занапред да не разрешава протести, които са в нарушение на обществения ред, на търговските взаимоотношения между двете страни. Когато се предприемат подобни протести, задача на държавата е да намери механизми за тяхното прекратяване. Освен това България е член на ЕС и очакваме ЕС също да изрази необходимото отношение към този проблем", казал министърът.
Той съобщил, че във вторник се предвижда транспортните министри на Турция и България заедно с представители на превозваческия сектор да разговарят по кризата с превозите. Но не уточнил къде ще бъде двустранната министерска среща.
Той добавил, че през летните сезони, когато заради гастарбайтерите се засилва трафикът през турско-българската граница, ще бъде включена електронна система, указваща натоварванията на всяка една от граничните врати и по този начин трафикът от натоварените ГКПП ще се направлява към по-свободните.
"По този начин значително ще се намали чакането на турско-българските ГКПП-та. Продължаваме работата във връзка с капацитета на парка за тирове на Капъкуле.В последно време на турските митници назначихме 1780 нови служители", каза турският държавен министър за митниците и търговията.
Граничната полиция и митническите власти са осигурили допълнителен персонал, за да може товарните автомобили да бъдат обработвани по-бързо. Няма опашки и изчакващи леки автомобили.
Министър Кръстев: Без решение ще наложим реципрочни мерки
България и Турция ще преговарят за подписване на споразумение за превоза на товари на територията на двете страни. Ако транспортните проблеми между двете страни не намерят решение по дипломатически път, България ще предприеме реципрочни мерки към турските превозвачи, заявои в неделя министърът на транспорта Кристиян Кръстев.
Пред БНР той обясни, че вследствие на много разговори с министерството на транспорта на Турция и представители на турската автомобилна администрация, срещи с посланика на Турция в България, два телефонни разговора с министър на транспорта на Турция е получил писмен документ, на базата на който до 31 май мерките, които до този момент са прилагани към нашите превозвачи, няма да бъдат прилагани.
"Следващата седмица на 22 и 23 имам среща с министъра на транспорта на Турция, в която да обсъдим официално въпросите, които са повдигнати от нашите превозвачи, и да насрочим среща между двете администрации за постигане на споразумение между администрациите и прилагане на реципрочни мерки от двете страни, т.е. да няма напрежение и всичко да бъде ясно и категорично. Защото този конфликт и този проблем не е от 2 седмици, а от 7 години и явно ескалира през определен период”, обясни още министърът.
Той споделя мнението на превозвачите, че наскоро се е сменила управата в асоциацията на турските превозвачи, която е изискала по-стриктни мерки от администрацията. „И респективно виждате резултата. Прилагат се по-стриктни мерки към нашите превозвачи, съответно нашите превозвачи се вдигат на бунт, затварят границата и те са си прави. Затова аз ще защитавам интереса на нашите превозвачи, колкото и докогато е необходимо, за да получим писмено уверение не само от временен характер, а и постоянно”, каза Кръстев.
"Ако нямаме друг вариант, ако не можем по дипломатически път да разрешим въпросите, ще се наложи да прилагаме и ние такива мерки, които, подчертавам, не са добра европейска практика”, добави той.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
60 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
do 58: Като гледам, може и да ти се сбъдне мечтата за Туркистан, но не Аз да избягам там, а ти да се озовеш в него, при това без да ходиш никъде!:)
EU 56, тичай в Туркестан да пригласяш на турския интерес. Който по отношение на Европа е: да учат Европейските норми и се съобразяват с тях. Другото е двоен стандарт и магарии "на високо ниво": като от турски министър опитващ се да си изхвърля боклука в двора на комшията. 56 По-скоро българският интерес приглася на турския, а най-вече на еврейския и американския, а нормите на ЕС, са нещото, което дава надежда на България, след загубения й неутралитет на Международната сцена и причислените й нови отговорности!
55: НАТО не е ЕС, въпреки че се лансира така и ако се разпадне ЕС, България ще е ли защитена от НАТО при конфликт с Турция, ако ЕС не съществува и се случи този сценарий?
do 55: По-скоро българският интерес приглася на турския, а най-вече на еврейския и американския, а нормите на ЕС, са нещото, което дава надежда на България, след загубения й неутралитет на Международната сцена и причислените й нови отговорности!
54; Май си имаме завера срещу българския интерес, но защо все българи стоят в дъното на тази смрад?!
DO 53:
Не знам, дали станахте свидетели на скандала, който бързо се потули в медиите, но той гласеше, че Боцко Ритнитопков и Ц.Ц. имат тесни контакти със сирийски граждани близки до терористични организации, действащи на територията на Сирия, а същите граждани са били засечени и следени от службите във връзка с атентата в Бургас?! Въпросните граждани са били въвлечени от бившата Държавна сигурност в контрабандните й канали, които са минавали през Турция за Близкия изток, още от едно време, а сега …
същите се оказаха в непосредствена близост с атентата, който беше умело използван от националния предател Николай Младенов и израелска страна, за да се дискредитра "Хизбул@" на международната сцена, нищо лошо, но защо се потули и фактът, че взривните материали са били с български произход и съответно не се коментира колко сирийци на българска територия бяха вербувани към ВКР/ДС и ги беше страх да се завърнат на по-късен етап в Сирия, след като започна Преходът и дойде Соломон Паси, с останалите след него?!
Само питам, но след официалните признания на Ц.Ц., че държавните контрабандни канали за наркотици и оръжия("Кинт@кс"), още функционират, се притеснявам, че който плати най-много на нашите генералши(за мен мъже в българската политика и армия, няма, все пак разпродадоха цялата ни армия на безценица), може да си разиграва, както иска коня с трибагреника ни, на вътрешниполитическата ни сцена и на външнополитическата, представяйки се за нас!
„Единственият български политик, който предприе политика на свалени гащи пред турската държава от 23 г. насам, бе Бойко Борисов. Аз съм тук, за да кажа, че единственият български политик и премиер през последните 23 години, който си позволи да свали гащите пред Ердоган и турската външна политика, е Бойко Борисов. Външната политика на ПП ГЕРБ беше един сериозен провал. Най-голям провал на тази политика обаче е политиката спрямо Близкия Изток.” каза изпълнителният директор на TV7 и News7 Николай Бареков, …
който подкрепи протестиращите в защита на Сирия и срещу турското правителство сирийци, българи, арменци и войводите от ВМРО, събрали се в центъра на столицата.
„От името на 500 души, работещи в телевизията, аз съм безкрайно обиден от изказването на един български политик, който вече почти не е на политическата сцена. Наскоро той ни прати в сараите и едва ли не, ни нарече турска телевизия, както го е правил през годините.Бившият премиер Борисов и неговият външен министър Николай Младенов заиграха конюнктурно в полза на лични интереси с цел да привлекат гласоподаватели и подкрепа за тях на изборите. Ердоган беше единствения европейски политик, който подкрепи Борисов преди изборите. Повтарям – политиката на този човек беше политика на свалени гащи пред турската държава.
Аз обещах на протестиращите от град Добрич да бъдем тук и да отразим техния протест. Ние не участваме, за да подкрепим дадена политическа кауза. Аз искам да кажа, че не е хубаво да има гражданска война никъде по света. За жалост ситуацията в България е също доста сложна. Но аз имам лична кауза. Тв7 и News 7 ще подкрепят всяка една кауза, която обединява българските граждани.”.
Протестиращите обвиняват правителството на Ердоган за помощта, която оказва на терористите в Сирия.
В декларация, прочетена от сирийците, бе изразено възмущение от това, че Турция е отворила границата със Сирия за “Ал Кайда” и снабдява с оръжие и тренировъчни бази терористи от целия свят.
“Обвиняваме Ердоган и неговото правителство за помощта, която оказва на терористите в Сирия още от самото начало на кризата. Турция отвори врати за “Ал Кайда” и други подобни организации на турско-сирийската граница.”, се посочва в декларацията.
Чета и не вярвам, че никой не повдигна въпроса, защо няма наложени пътни такси(тол такси) за преминаващите тирове по нашите магистрали?!
Представяте ли си, 12 000 турски тира с такса от по 500 евро за преминаване и какво ще се случи, като годишен приход за държавата ни, при това магистралите ни не са под европейското ниво, особено за магистралите ни към Турция?:)
Ще Ви кажа и нещо друго, хрумавало ли Ви е, че петлето, предрешено, като транспортен министър е бил дълги години отговoрен за "Товарни …
превози"БДЖ, което означава, че всичко е целенасочена политика, държавна при това, с която се цели всестранно подпомагане и развитие на турската икономика, срещу умишлено фалиране на БГ - ще Ви обясня и как!:)
Представете си, таксата за амортизирането на магистралите Ви от 20тонен камион и нагоре, да е 500 евро в едната посока, при това в Цяла Европа винаги "Товарни превози"БДЖ, транспортиращи и тирове, да са на печалба, при това толкова голяма, че през тях да се дотират в Цяла Европа, "Пътни превози"БДЖ и въпреки всичко БДЖ, като цяло повсеместно да са на печалба, естествено без в БГ, но забележете такава печалба и съзидано държавно благо в интерес на народа, не са приоритет на българското правителство и съответно тези ползи за БЪлгария се пропускат - ще Ви припомня, че БГ отсечката при Карнобат, на третия месец се слегна, след откриването й като Ямб'улски каруцарски черен път, от тежките камиони, но едва ли транспортният министър ще обвини за това турските тирове и може би с право?!!!:)
Сега си представете какви са пропуснатите ползи от действията и бездействията на въпросното петле, което освен всичко и вдига патардията за да замажи очите на разкрачените ни тираджии, които са и редовни данъкоплатци в БГ, плащащи волю-неволю всичкото безотговорно разточителство на българското Министерство на транспорта и рахатлъка на комшиите ни(турците)!!!:)
P.S. Трябва ли да се подписвам под всеки текст?!:)
Може и без заплахи,а?Просто с въвеждане на ответни ограничителни,спъващи,погледнато по-просто мерки.Мера според мера.Какво му толкова философията?