Транспортният министър е оптимист за евроотстъпки пред превозвачите ни

Синдикатите също подкрепиха утрешния протест в Брюксел, но виждат проблем със заплащането на шофьорите

Еврокомисарят Виолета Булц се срещна с транспортните министри на България, Унгария, Литва и Полша преди утрешното гласуване в Европарламента на новите правила за автомобилните превози

Увереност, че при утрешното гласуване на пакета "Мобилност І" в транспортната комисия на Европарламента ще бъдат постигнати отстъпки по регламента, който засяга силно интересите на българските автомобилни превозвачи, изрази транспортният министър Росен Желязков.

В сряда той се срещна, заедно с колегите си от Унгария, Литва и Полша, с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, за да обсъдят законодателните промени в сектора на автомобилния транспорт, срещу които на следващия ден ще има протести на български тираджии.

Според Желязков българското предложение за отпадане на текстовете за връщане на водачите и камионите на четири седмици най-вероятно ще събере необходимата подкрепа. "Очакванията са да постигнем значителен напредък по отношение на кръстосаните операции, както и да бъде отложено въвеждането на забраната за спане в кабините на камионите, докато не бъдат изградени достатъчно места за паркиране и почивка на водачите", посочва се в съобщение на Министерството на транспорта.

В него се цитира Росен Желязков да казва, че е получил уверение от комисар Виолета Булц, че Европейската комисия ще се ангажира през следващия период, който България нарича "преходен“, да започне изграждането на подобни места във всички държави членки. "В момента Комисията е изработила карта за наличните и необходимите такива места, като българската страна настоява да няма забрана за ползването на седмичната почивка в кабината, докато това не се случи", допълва се в него.

"Нашето желание е в рамките на гласуването в парламента да постигнем значителни подобрения, ако не успеем – да блокираме законодателното предложение на този етап“, посочва министърът и уточнява, че готвеният за четвъртък протест пред сградата на Европарламента в Брюксел не цели натиск, а да покаже, че периферните държави са против направените предложения в Пакет за мобилност I.

Опасност от разпокъсване на европейския пазар

След срещата с Булц, от Еврокомисията цитираха само нейно изявление, според което "Европа се нуждае от ясни правила в сектора на автомобилния транспорт". "Запазването на
статуквото е невъзможно. Ако не бъде намерено подходящо решение, ще бъдем изправени пред множество некоординирани национални изисквания. Това би довело до разпокъсване на вътрешния пазар, несигурност, по-високи разходи и понижаване на конкурентоспособността на ЕС", посочва Булц.

Протестите на българските автомобилни превозвачи официално бяха подкрепени преди ден официално от правителството, от президента Румен Радев, както и от най-голямата опозиционна партия БСП. В сряда КНСБ и Съюзът на транспортните синдикати също застанаха зад исканията на българските превозвачи, но също така призоваха за достойни заплати за шофьорите

Двата профсъюза обявиха, че се противопоставят на всички опити да бъдат изтласкани българските транспортни работници от единния пазар на транспортни услуги. "Адмирираме желанието за уреждане на единни правила, касаещи превозвачи в ЕС за автомобилен транспорт, свързани със социални и работни условия, шофиране, време за почивка и тахографи, но считаме, че мерките, одобрени от Комитет "Заетост“ на ЕП, касаещи командироването на работници, почивките извън превозното средство и каботажните превози, биха направили сектор "Пътен транспорт“ непривлекателен за работодателите от Източна Европа, като по този начин неминуемо биха накърнили интереса на българските транспортни работници", посочва се в синдикалната позиция.

В нея се подкрепя заплащането  на  шофьорите да е според установените минимални стандарти на страна, в която преобладаващо се извършва превозна дейност. Така до въвеждането на умни тахографи, трето поколение, които биха дали възможност да се отчита в реално време престоят в съответните държави, трудът на българските шофьори ще бъде заплатен съобразно тези минимални стандарти, смятат синдикатите.

Синдикатите канят презовзачите да приемат минимални условия за заплащане

Те отбелязват също така, че българските шофьори, работещи в чужбина, в момента имат трудови договори за минимална заплата според професията и по-голямата част от възнаграждението им идва от командировъчни. Върху тях не се плащат осигуровки и реално водачите са ощетени, тъй като получават ниски пенсии впоследствие, както и минимални обезщетения при безработица, болест и др.

Синдикатите превозвачи и спедитори, след приключване на протеста в Брюксел, да се проведе конструктивен социален диалог в бранша за договаряне на конкретни условия и конкретни параметри на минимални заплати на работещите в сектора. "Считаме, че това ще бъде добър сигнал, който ще потвърди желанието им българските шофьори да получат достойно заплащане, равностойно на това на колегите им от Западна Европа, както и гаранция за социалноосигурителните им права", заявяват двете организации.

Стотици български и румънски шофьори пред Европарламента

За насрочения от 9 до 13 часа (белгийско време) в четвъртък протест на превозвачите в Брюксел ще отлетят от София два чартърни самолета с 360 демонстранти. Към тях се планира на място да се присъединят още над 100 български превозвачи и съмишленици, живеещи в района на белгийската столица или пътуващи със собствен превоз. Очаква се и присъединяването на около 260 румънски протестиращи превозвачи. Ще участват и български евродепутати, редом с тираджиите ще застане и ресорният министър Росен Желязков.

В мирния протест ще се включат и десет камиона, позиционирани на съседен на Европарламента площад, които ще са окичени с протестни слогани. Не се предвиждат затваряне на пътни артерии и блокади.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес