България разглежда случаят с либийския кораб, който вече плава под панамски флаг, като частно-правни взаимоотношения с международен елемент. Това заяви министър на транспорта Росен Желязков пред БНТ.
Спорът за собствеността на танкера е между българското частно дружество "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД и либийската държавна компания G.N.M.T.C. Танкерът е задържан на пристанището в Бургас от българските власти през ноември 2017 г. по искане на българската частна фирма, а година по-късно след Коледа отплава под панамски флаг.
Министърът на транспорта представи историята така:
"Безспорно става въпрос за частно-правни взаимоотношения с международен елемент - вземане на българска компания "Булгаргеомин" от 1989 г., които са признати от либийските власти през този некратък период. Компанията е претърпяла трансформации през несъстоятелност, с продажба на предприятие заедно с правата и задълженията. Но в крайна сметка се стига до това, че българската компания е упражнила морската ипотека, която документите сочат, че е учредена в Гърция. В края на 2017 г. корабът е арестуван, а в последствие му се забранява отплаването, докато траят процедурите през частен съдебен изпълнител. Тези действия водят до възлагане на публична продан на кораба на "Булгаргеомин", която компания сменя регистрацията на кораба в Панама. Корабът е под панамски флаг и на 27 декември 2018 г., след предоставяне на необходимите документи на "Морска администрация" корабът получава разрешение да отплава. В момента това, което знаем за локацията е около 20 мили от Созопол в изключителната икономическа зона извън териториалните води на България".
Росен Желязков не коментира решенията на българските съдилища, според които задържането на кораба е незаконно.
Заради случая Либия заплаши да задържи всеки български кораб в нейни териториални води, съобщи в понеделник в."24 часа". Към момента няма официална позиция на либийската страна.
Случаят е бил обсъден от българските власти на съвещание в Министерството на външните работи в понеделник, каза Росен Желязков. Към момента няма официална позиция на МВнР.
Транспортният министър каза още, че няма много кораби, които плават под български флаг. България и Либия имат дипломатически и търговски отношения.
Позицията на частното дружество по случая
Междувременно обединението "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД, което е собственик на кораба в момента, разпространи своята версия по случая.
"На 01.04.1995 г. първоинстанционият съд в Триполи се произнесе по делото от 1992 г., осъждайки Либия да заплати сумата от 1 138 942 либийски динара заедно със законно установената лихва в размер на 5% годишно до пълното погасяване на задълженията. По силата на договор от 2013 г., подписан от синдика на държавното предприятие "Булгаргеомин" ЕАД Христина Иванова Стаматова, дружеството бе приватизирано, като всички активи, имуществени права, търговска марка и ноу-хау на дружеството станаха собственост на "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД", се казва в становището на компанията.
В него се твърди, че повече от 5 години дружеството прави опит за събиране на дължимите вземания. Правени са и десетки срещи с високопоставени лица на либийската държава. Още през 2003 г. дружеството "Булгаргеомин" ЕАД е изгонено неправомерно от Либия, твърди наследникът му.
През 2003 г. дружеството е било изгонено от Либия по неясни причини, каза и транспортният министър тази сутрин.
"С това си действие либийските власти лишиха "Булгаргеомин" ЕАД от възможността му да се защитава по правен и съдебен ред на територията на либийската държава", се казва в становищетона компанията.
В началото на 2018 г. Районен съд – Бургас, издава заповед за изпълнение на парично задължение, което длъжникът "Либиан Навигейтър Лимитед" - Малта, да заплати на кредитора "Булгаргеомин Лтд.". То е в размер на 9 250 362 долара, представляващо вземане, обезпечено с морска ипотека, подписана на 14 септември 2017 г., върху моторния танкер BADR. Въз основа на нея на 20 ноември 2017 г. корабът е арестуван на пристанище Бургас.
Въпросната морска ипотека предизвиква много въпроси. Преди около година Maritime.bg публикува със съкращения жалба на Йоана Андреадаки, гръцкият нотариус, за която се твърди, че е изповядала ипотеката на танкера до гръцката прокуратура, в която тя "подчертава, че такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба".
Сайтът "Биволъ" се е свързал по телефона с Андреадаки, която е потвърдила изцяло информацията, че не е вписвала такава ипотека и е подала жалба в гръцката прокуратура за фалшифициране на нейния подпис и печат. Жалбата е регистрирана на 28.11.2017 и е с номер 176209189958.
Пред БНТ транспортният министър Росен Желязков потвърди, че такава ипотека съществува. От думите му стана ясно, че нейната автентичност към момента не се поставя под съмнение.
"За нас буди недоумение цитирането на нотариус Йоана Андреадаки в медии, тенденциозно отразяващи случая и позоваващи се на лъжливи интерпретации на казуса от либийската страна", се казва в позицята на българското сдружение. Те обясняват, че имат документални доказателства, в това число и платена такса за заверка апостил от съответните гръцки компетентни органи. "Важно е да уточним, че заверка апостил се поставя след печата на нотариуса и е върховна легитимация на документа. Имаме и становище от гръцки първоинстанционен съд в Атина, че към 04.01.2019 г. срещу "Булгаргеомин" Лтд." ДЗЗД няма нито едно заведено дело", пише в становището им.
Според определение от края на януари 2018 г. на Върховния касационен съд обаче корабът следва да бъде освободен. Вместо това частният съдебен изпълнител Тотко Колев уведомява Морска асминистрация - Бургас, с писмо от 21 март 2018 г. за насрочена публична продан на моторния танкер за периода от 10.03.2018 г. до 10.04.2018 г. Представен е и протокол за обявяване на постъпилите наддавателни предложения. То е само едно на "Булгаргеомин Лтд.". Дружеството е обявено за купувач на моторен танкер BADR за сумата от 10 137 122 щатски долара на 11 април 2018 г.
"Като легитимен собственик на танкера BADR по силата на постановление за възлагане на движима вещ от 30.08.2018 г. и влязла в законна сила на 15.09.2018 г. "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД, предприе действия по смяна на флага и регистрирането му като нов корабособственик по съответния надлежен ред", казва новият собственик.
На два пъти от Изпълнителна агенция "Морска администрация" са задали въпроси към консулството на Панама, като им е било отговорено, че въпросният кораб вече е под панамски флаг. Така по искане на новия собственик е поискано освобождаване на кораба преди коледните празници на 2018 г.
В момента танкера е под панамски флаг и се намира на около 20 мили от Созопол извън териториалните води на България, каза Росен Желязков. Той уточни, че Морска администрация е отправила ново писмено запитване до Панама за актуалното състояние на собствеността на кораба.
"Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД включва фирмите "Тектона" с 50% и "Моран Трейд" и "Моран Уест", които имат по 25%.
Коментари в социалните мрежи
Случаят предизвика коментари и в социалните мрежи.
Лидерът на ДСБ Радан Кънев написа на стената си във Фейсбук:
"Не виждам нищо изненадващо държава, която допуска конфискация на частна собственост на база обвинение*, а не присъда, да организира и отвличане на кораби.Съвсем логично е. В Джамайка на Хенри Морган е имало повече законност и собственост. Нещо като британски васал, все пак, не османски.
* Особено показателно е, че прокуратурата подкрепя конфискация без присъда - значи тя предполага, че обвинителните ѝ актове са кухи и безнадеждни.Същото и с пребоядисания кораб."
Политологът Евгений Дайнов коментира случая така:
"Искам позиция от юрист-международник: ако заради отвлечения от българската държава кораб страната бъде международно обявена за пиратска - т.е. наравно със Сомалия, това какво отражение дава върху отношенията с ЕС и с НАТО?"
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Когато тоталитарните режими се сгромолясаха в източна европа вероятно западняците не са допускали до каква степен дебеловратите момчета ще се разпищолят. Докато партийно-милицинерските мафии тормозеха собствените си народи положението беше що годе поносимо за западняците. Когато обаче руската мафия-държава почна ръфа парчета от бившите си колонии и да се меси в изборите на запад, играта се промени кардинално. Това българските дебеловрати момчета изглежда го пропуснаха. Или може би добиха кураж от руския пиратски акт срещу украинските кораби и моряци?
Един танц със саби на Али Баба от Банкя пред арабелите, ниско наведен само по бял чаршаф, мисля ще свърши работа. Има опит.
Пак замириса на голяяяяямо плащане. Казано е! Всеки народ си заслужава управниците! (Както и всеки мъж-жената.)
Би бил частноправен спор, ако не беше намесата на Морска администрация и Гранична полиция.. Солидаризирам се изцяло с коментар №1
лъже плешивецът като индобългарин!
"Отвлекли" са кораба, защото не са успели да подкупят съда и присъдата е срещу тях. А иначе "Булгаргеомин Лтд." ДЗЗД няма нищо общо с някога държавната "Булгаргеомин". Което не е попречило на държава - членка на ЕС да участва в това мутренско шоу с морска администрация и гранична полиция.
Случаят е времево-пространствена транслация на практики от Дивия Запад, с помощтта на US Aid и закона за ЧСИ!
Ilian Vassilev
36 минути ·
Уникална е способността на българската държава да се закопава. Проблемът не е в това, че сме затънали в този случаи.
Да пренебрегнеш решения на Върховния административен съд, като се позовееш на някакво абстрактно "задължение" на институциите да съдействат на ЧСИ /вижте колкото автоматично става това, за всеки отделен случай за да се убедите само там, където има достатъчно силен "мотив" - разпореждане "от горе" или натиск/. е меко казано манипулативно.
Второ, да пренебрегваш …
разликите между международно публично и частно право и да твърдиш, че частни субекти имат право да завземат собственост на чужда държава и това било частноправни отношения, издава силна преднамереност.
Росен Желязков сега защитава Дон Бойко, като добър лейтенант, но тези саможертви са безмислени.
Случаят е международно правен и лошите вести тепърва предстоят.
Казусът не е българскака компания "Булгаргеомен", а фейк със същото име, което купува дълг от синдик на фалиралата компания. А там са мутри, които са свързани с Дона.
А сега да им кажа какво следва.
Този кораб вече е "прокажен" - не може да мине през Босфора. Тоест единствената опция е да го продадат в Русия на скрап. Но много се лъжат ако мислят, че Русия ще ги спасява от този скандал.
Второ, обект на арест ще бъдат не само български кораби под наш флаг, но и кораби собственост на частни български копании /. Не твърдя, че това е законно, но след като чертата на законността е премината няма граници. Още повече и това министър Желязков пропуска
- има решение на ВАС корабът да бъде освободен, което е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО за изпълнение и основание за осъждане на България във всеки международен съд като обвиненията могат да включват дори пиратство и съдействие на пиратство.
Трето, при международен спор валидни и меродавни са решения на международен съд. Какво е пречело на този който има този дълг, да осъди либийската държава в международен съд за тези 9 милиона долара и вече с това решение да се арестува кораба? Игрите с български ЧСИ и фалшифицирани заверки на ипотеки, само утежняват общата схема на държавното пиратство, което съсипва репутацията на страната.
Този скандал тепърва ще набира сила. Въпрос е на малко време - всички арабски страни да се присъединят към призива на либийските власти да се блокират български кораби.
Някой изобщо мислил ли е за това?
Дон Бойко?!?!