Транспортният министър: Всеки ще може сам да си ремонтира колата

Новият режим за регистрация на автомобила няма да натоварва собствениците им, обещава Росен Желязков

Транспортният министър: Всеки ще може сам да си ремонтира колата

Всеки сам ще може да ремонтира колата си, а новият режим за първа регистрация на автомобила няма да натовари допълнително собствениците им. Това обеща министърът на транспорта Росен Желязков. Той даде извънреден брифинг в петък след обвинения на БСП, че каченият от администрацията на Министерския съвет за публично обсъждане законопроект за пътните превозни средства за обществено обсъждане е лобистки и обслужва частни интереси, а не тези на обществото.

"Няма да позволя увеличаване на административната тежест и спекулации на тема лобизъм и интереси", закани се Росен Желязков. Обясни, че целта на законопроекта е да има контрол върху техническото състояние на автомобила и да бъдат облекчени купувачът и продавачът при регистрацията му.

Първа регистрация на автомобила

Поводът за това твърдение е новият ред за първа регистрация на автомобила. Предвижда се тази дейност да се раздели на две. Първо минаваш технически преглед при частна фирма, а след това отвиваш в КАТ, за да си вземеш талона и номерата.

Сега това се прави на едно място в КАТ, но в големите градове има километрични опашки, на които се чака с часове, а понякога и с дни.

Ако новото предложение бъде прието, хората ще се редят на опашки на две места, които може да са и значително отдалечени едно от друго, вместо на едно както е в момента.

Другият минус е, че почти сигурно е, че услугата ще поскъпне, защото в България няма конкуренция, а обикновено монопол в частната дейност.

Най-страшното обаче е, че сега поне в този сектор в КАТ корупцията е минимална и много трудно полицаите биха допуснали да регистрират краден автомобил, защото стриктно следят номерата на рамата и двигателя. Не е сигурно дали така ще е при частните фирми, които на практика остават без контрол и се създава опасност от бум на кражбите на автомобили у нас.

Транспортният министър разясни, че новият режим се прави с цел да се подобри административното обслужване, но самият той е "разколебан" кое е по-правилно.

"Аз, когато чета сегашния режим, се колебая дали е по-добър от предложения", каза Росен Желязков. Поясни, че в хода на общественото обсъждане може да се появи и нов трети вариант.

Ремонтът на автомобила

Транспортният министър заяви още, че предложеният законопроект не се чете правилно. Никъде в него не пишело, че хората няма да могат сами да си ремонтират автомобилите и нарече тези твърдения "спекулации".

В чл. 97. (1) от качения за обществено обсъждане законопроект обаче пише следното: "Наказва се с глоба или с имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв. лице, което извършва дейност по ремонт или техническо обслужване на пътни превозни средства без да притежава удостоверение за регистрация по чл. 70, ал. 8 за тази дейност."

Това беше разтълкувано от шофьорите, че не могат да си сменят дори крушката на автомобила, ако им изгори по време на път или пък гумата, ако тя се спука.

Транспортният министър каза, че това е превратно тълкуване на предложенията и обеща: "Всеки може сам да си ремонтира колата любителски".

Росен Желязков обясни, че "сервизна дейност, която се извършва срещу заплащане, е тази, която трябва да бъде регистрирана".

Изслушване в парламентарната транспортна комисия

За да няма превратни тълкувания на законопроекта, Росен Желязков беше помолен да представи какво предвижда той. Транспортният министър обаче отказа с аргумента, че каченият за обществено обсъждане законопроект е работен вариант, под който не стои неговия подпис и е качен на портала за обществени обсъждания от администрацията на Министерския съвет на 19 юли.

Общественото обсъждане на законопроекта изтича на 19 август. До момента свои становища са дали Добромир Доков, Българско обединение на шофьорите и Асоциацията на българските застрахователи. Към момента законопроекта, който по думите на Желязков е разработен от работна група, е предимно критикуван.

След като приключи общественото обсъждане, всички мнения ще бъдат разгледани и има вероятност да се внесе различен вариант от публикувания, стана ясно от обясненията на транспортния министър.

"Чак когато аз се ангажирам с тях, ние може да говорим за наличието на законопроект, който ангажира правителството", каза Росен Желязков. По думите му, сегашните текстове могат да бъдат реферирани към правителството, когато министърът на транспорта ги подпише.

"Аз ще направя предложение за изслушване пред транспортната комисия тогава, когато започне работата на Народното събрание, за да ги информирам за резултата от обществените консултации по всяка от повдигнатите теми", каза още Желязков.

риемам, че пресконференцията (на БСП – бел. ред.) също е форма на обществено обсъждане. Затова ще взема предвид внимателно съществената част на техните становища без оценката, която се прави на отделните текстове", добави той.

БСП предлага режимът за регистрация на сервизите да е уведомителен. Имаш халето, имаш майстора, подаваш заявление и започваш да работиш – даде пример Георги Свиленски, зам.-председател на парламентарната група на левицата. Според него така ще се облекчи административната тежест.

Писането на трилогията

Законът за пътните превозни средства, е последната част от трилогията по разделянето на сега действащия Закон за пътищата.

Работата по трилогията започна през 2013 г., а писането на самите законопроекти през 2017 г., припомни Росен Желязков. С днешна дата през обществени обсъждания минаха първите две части – законопроектите за движение по пътищата и този за шофьорите, които от доста време стоят на трупчета в парламента.

Към момента приемането на трите закона се оказа мисия невъзможна, защото се засягат различни интереси и се прави опит за преразпределяне на бизнес за милиарди.

Още от Бизнес