"Трейс Груп" започна ремонт на опасния път през Искърското дефиле

Министър Нанков отчаяно защитава АПИ, прехвърляйки вината за калпавия асфалт на частна фирма

"Трейс Груп" започна ремонт на опасния път през Искърското дефиле

На четвъртия ден от зловещата катастрофа в Искърското дефиле е започнал ремонт на пътя, който властите признаха за дефектен и твърдяха, че досега не можели да накарат компанията, която го е правила преди две-три години, да извърши гаранционен ремонт. За започналия ремонт съобщи в сряда регионалният министър Николай Нанков, който преди ден хвърли бомбата, че в износващата настилка на асфалта имало варовик, за който властите разбрали едва сега, при пробите след обръщането на автобуса.

Рехабилитацията на пътя е извършена от обединението "Трейс Своге", което е предало обекта на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) през декември 2016 г. с Акт 16, но по данни АПИ пътят се експлоатира от 2015 г., а според "Трейс" – още от 2014 г. Другият спорен въпрос е дали към момента пътят все още е в гаранция – МРРБ твърди, че е и че "Трейс" са отказвали да го ремонтират за своя сметка.

"Трейс" започнаха ремонт след "първото официално уведомление" от АПИ

От "Трейс Груп Холд" потвърдиха пред Mediapool, че в сряда са започнали ремонт на участъци от Искърското дефиле. Това е станало след като обединението "Трейс Своге" е получило официално писмо от АПИ за констатирани дефекти, казаха от обединението пред Mediapool. Те уточниха, че полученото във вторник писмо от АПИ е първото официално уведомление по правилата на подписания договор.

От "Мегаинвест-холд" заявиха, че вече са направили ремонт за тяхна сметка на посочените от АПИ участъци в обекта, за който са отговаряли Своге - Елисейна (участък 2).

От "Трейс Груп Холд" отказаха коментар относно твърденията на регионалния министър, че досега са получили 5 писма от АПИ, но са отказали да направят ремонт.

Друга бе трактовката на Николай Нанков:

"Днес получихме писмо, че моментално започва и другата фирма да отстранява. Това е наистина след дъжд качулка, но тук наистина по категоричен начин виждаме, че действията на АПИ от това да търси гаранционната поддръжка и ангажимента на участващите в строителния процес по гаранцията, която имат, съгласно административните изисквания, е била правена логика, но фактът, че това е първи случай в рамките на тази година и половина, когато строител, в рамките на указания срок, на базата на констативни протоколи за допуснати дефекти, отказва да отстрани в определения срок. Не искам да си помислям, че трагичното събитие е довело до съвестта на някои хора".

По думите на Нанков пътната агенция е констатирала 22 дефекта по ремонтираните от "Трейс Своге" участъци . В обединението влизат "Трейс Груп Холд" и "Мегаинвест-холд", които са направили ремонт на 82 км от пътя Мездра - Ребърково - Елисейна - Своге - Нови Искър за близо 23 млн. евро в периода 2012 - 2015 г. по данни на АПИ.

Обстоятелството, че целият процес е станал в мандата на три правителства – кабинетът "Борисов 1", кабинетът "Орешарски" и кабинетът "Борисов 2", даде политически козове и на ГЕРБ, и на БСП да се нападат взаимно чия е отговорността за калпавия път и човешките жертви.

Нанков намекна за конфликт на интереси при изследванията на асфалта

След като преди ден министър Николай Нанков обяви, че в износващия пласт асфалт има недопустим материал – варовик, но по документи всичко е било изрядно и можело да става въпрос за фалшифициране на данни, в сряда той допусна, че в случая може да има и конфликт на интереси.

Както обясни той във вторник, "Трейс Своге" предоставили документ за изрядните пътни материали от частна лаборатория в Стара Загора. В сряда, помолен да уточни за коя лаборатория става дума, министърът отказа: "Досега не съм споменавал имена нито на фирми, нито на лаборатории. Те ще бъдат изнесени от процесуално-следствените органи. Това е тяхно задължение и няма как да навляза в този тип подробности".

 

Запитан дали има конфликт на интереси между частната лаборатория и фирмата изпълнител, министърът отговори двусмислено: "Всичко е възможно, но аз не мога да коментирам хипотези".

 

"Хипотезата" най-вероятно се състои в това, че мажоритарният собственик на "Трейс Груп Холд" Николай Михайлов е от Стара Загора.

 

Това обаче не снема отговорността на АПИ, която в крайна сметка приема ремонтирания път и се очаква, че това става на базата на проверени данни за качеството му. Още повече, че пътят Мездра-Нови Искър е бил приет без забележки.

 

Такава била процедурата – АПИ не е носи отговорност

Министър Нанков твърди, че такава е била нормативно установената процедура, такъв е бил и договорът – лаборатория установява какви са материалите, на какви изисквания отговарят те. След това фирмата ги предала само за становище до Агенция "Пътна инфраструктура" през 2014 г. и оттам нататък пътят бил приет по документи, обясни процедурата Нанков.

Твърденията му са спорни, защото АПИ има собствен институт и едно от задълженията му е да проверява качеството на ремонтите и на влаганите материали.

 

Междувременно още през първите една-две години от експлоатацията му от МВР започват да алармират АПИ за проблеми със сцеплението на пътя, заради които шофьорите редовно губят контрол и преминават в насрещното платно.

 

Скоростта във фаталния участък е ограничена до 30 км/ч

 

В момента опасният участък, на който стана катастрофата със 17 жертви, не се ремонтира и това ще стане след като прокуратурата разреши, каза министър Нанков.

Междувременно с цел безопасност АПИ въведе допълнително ограничение на скоростта във въпросния 300-метров участък – до 30 км/ч вместо разрешените досега 40 км/ч. Става въпрос за 300 метра от км 54+300 до км 54+600, съобщи АПИ.


Камерите на пътната агенция установили, че досегашното ограничение от 40 км/ч масово не се спазва и шофьорите карат средно с 52 км/ч. Тахографът на катастрофиралия автомобил беше отчел 53 км/ч по данни на прокуратурата. Това е и едно от обвиненията към оцелелия шофьор - че е карал с превишена скорост.


Превантивни мерки на пътя Русе – Бяла

След тежкия пътен инцидент край Своге, АПИ реши да предприеме превантивни мерки и за друг пътен участък, на който са ставали тежки катастрофи в миналото с множество жертви.

Става въпрос за първокласния път Русе – Бяла, по който се кара от април без маркировка и стои надпис "Пътят е в ремонт".

Едва сега АПИ е отправила искане до "Пътна полиция" до завършването на ремонта на пътния участъка да има полицейски патрул.

Според съобщението на АПИ в момента се ремонтират близо 15 км от този път - в участъка от разклона за село Пиргово до отбивката за Две могили. Отсечката е на биндер, предстои полагането на последния асфалтов пласт и поради това е без пътна маркировка, обясняват от АПИ.

На въпросната отсечка миналата седмица не се работеше, видя репортер на Mediapool.

От АПИ твърдят, че по време на ремонтните дейности е въведена временна организация на движението, която е съгласувана от "Пътна полиция". Поставени са необходимите пътни знаци и скоростта на движение е ограничена до 50 км/ч, която не се спазва от голяма част от шофьорите.

По този повод АПИ иска до приключването на строителните дейности, които се предвиждат да бъдат до 30 септември, в района на отсечката да има постоянно полицейски патрул, който да следи за стриктното спазване на правилата за движение.

 

АПИ апелира шофьорите да спазват правилата за движение и въведената временна организация по време на извършващите се и в момента ремонтни дейности.

Още по темата
Още от България