Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Трейс": Варовикът в асфалтовите смеси е допустим

Компанията отстранила всички безспорни претенции по гаранцията

5 коментара
"Трейс": Варовикът в асфалтовите смеси е допустим

Използването на варовик в асфалтовите смеси е допустимо съгласно българските държавни стандарти и техническите спецификации, заяви "Трейс груп холдинг" в четвъртък по повод обвиненията на регионалния министър Николай Нанков, че компанията е недопустимо е вложила варовик в настилката на пътя в Искърското дефиле. Това допълнително засили объркването по казуса с качеството на пътя, приет от ДНСК преди по-малко от две години "без забележки".

Обединението "Трейс Своге" е ремонтирало в периода 2012 – 2014 г. пътя, на който стана тежката катастрофа на 25 август край Своге, при която загинаха 17 души, а други 18 пострадаха.

Освен за варовика, "Трейс" опровергава и други твърдения и намеци на регионалния министър от последните дни, внушаващи вина на компанията изпълнител на злополучния ремонт и оправдващи пътната агенция.

Преди два дни министър Нанков обяви, че при пробите, иззети след инцидента, са установили съдържание на варовик, който има свойствата да се полира при употреба. Съгласно нормативи този материал е недопустим за слагане в износващата част на асфалта, каза Нанков. Той поясни, че "в документалните книжа, предавани към АПИ, материалът е с характеристики, които отговарят на изискуемите". Нанков се усъмни, че "Трейс" може да са фалшифицирали документите, защото пробите са правени в частна лаборатория в Стара Загора, евентуално свързана с изпълнителя.

Лабораториите се делят на акредитирани и неакредитирани

"В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории", посочват по този повод от "Трейс".

От отговора им не става ясно дали са правили изпитанията в акредитирана лаборатория, която е собственост на сина на собственика на "Трейс" Николай Михайлов, каквито твърдения се появиха.

Асфалтовата смес

В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5 – стандарти за асфалтовите смеси, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043, посочват от "Трейс".

Обясняват, че "горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал".

"Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%", се казва в съобщението от компанията.

В същото време регионалният министър продължава да твърди, че според пробите асфалтът в пътния участък край Своге не е достатъчно качествен и имало недопустим материал в него.

Сега се очаква крайната дума на прокуратурата, която съобщи, че в петък ще вземе проби от пътната настилка, необходими за експертизите в хода на разследването на трагедията, след което вече може да започне ремонтът на участъка на катастрофата.

Отстраняването на дефектите

От "Трейс" опровергават твърденията на строителния министър, че 5 пъти са отказали да отстранят дефектите за своя сметка.

"Като отговорна компания сме отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия", твърдят от компанията.

"Трейс" започна да отстранява дефекти в сряда, съобщавайки, че едва предишния ден е била официално уведомена от АПИ по реда на сключения договор.

Договорът с "Трейс Своге"

Обединението "Трейс Своге", в което влизат "Трейс Груп Холд" и "Мегаинвест-холд", е избрано за изпълнител на ремонта на 82 км за близо 23 млн. евро без ДДС (лот 17) по програмата "Транзитни пътища V".

Става въпрос за ремонта на три участъка от второкласния път Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър направени в периода 2011 – 2014 г., според твърденията на "Трейс". Пътят е пуснат за ползване през 2015 г. по данни на АПИ. Официално е въведен в експлоатация с т.нар. Акт 16 в края на декември 2016 г.

Обединението "Трейс Своге" е избрано за изпълнител по правилата и процедурите на програма "Транзитни пътища V", на база на международното ратифицирано споразумение за нея. По тази причина процедурата не е по Закона за обществените поръчки, посочват от "Трейс". Програмата се финансирането чрез заем от Европейската инвестиционна банка (65%) и държавния бюджет.

"Договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от Възложителя, Хармонизирано издание на Международната банка за развитие от март 2006 год., публикувани от Международния съюз на инженерите консултанти (ФИДИК/FIDIC - Червена книга)", посочват от "Трейс". По тази причина договорът не е публичен.

Участниците в проекта са няколко. Възложител в лицето на АПИ, фирма, която представлява и гарантира интересите на държавата в процеса и в случая това е британската компания "Мот Макдоналд" (Mott Macdonald), както и изпълнителят "Трейс Своге", надзор и проектант, посочват от "Трейс Груп Холд".

От компанията поясняват, че по правилата на Червената книга ФИДИК инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. "Инженерът е представител на възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на възложителя", пише "Трейс".

"Възложителят (АПИ-бел. ред.) предоставя одобрен от него проект на инженера и изпълнителя. Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на инженера след съгласуване с възложителя", твърди "Трейс".

Гаранциите

Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове, твърдят от "Трейс", без да посочват размера и срока.

"Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме Ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора", твърдят от компанията.   

Допълват, че "като отговорна компания сме отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия".

Посочват и че "Трейс Груп Холд“ АД е сред малкото в България строителни публични компании, с "кристално ясна собственост и капитал на Софийската Фондова Борса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Светлоносец
    #5
  2. Kiril Kovatchev
    #4

    В Гърция магистралите също бяха изградени с европейски средства. Гърците също крадат. Магистралите в северна Гърция изглеждат на години, позагубили са цвета си, но дупки няма а и кръпки не се забелязват. Това вероятно означава че в България пада много по-голямо крадене отколкото в Гърция. Продължавайте да гласувате за асфалт паша. Някой ден, надявам се скоро, ще стане ясно че в асфалта Му всъщност асфалт няма.

  3. ARROGANT
    #3

    А сгурта на АМ "Тракия", също ли беше "допустим" материал?

  4. boriana
    #2

    Прави ми впечатление че по електроните медии никой не взима интервю от собственика на компанията Трейс, не го показват, той отсъства.

  5. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Трейс са прави! Това ще ви го каже и Антон Дончев. При демокрацията всичко е разрешено, нормално, допустимо. Допустимо е варовик в асфалта,палмово масло в сиренето, хормони и антибиотици в месото. Допустимо е дневна доза джендерастия в мейн стрийм медиите. Допустим е и дежурният рев за ИКОНОМИЧЕСКИТЕ мигранти от Африка, дошли като -клети пришълци. Допустимо е за 28 г демокрация да няма ни един осъден министър, въпреки вихрещата се корупция. Допустимо е за 11 години в €С и 16 г в NATO чуждити инвистиции да спаднат 12 пъти! Допустимо е посолството на САЩ да се сърди досуш като Путин,че не сме били оптимисти

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.