Трета ключова оставка в застраховането

Скандалът в сектора става неуправляем

Орлин Пенев

Ситуацията в застрахователния бранш у нас става все по-драматична с всеки изминал ден. В четвъртък шефът на националното бюро "Зелена карта" Орлин Пенев е подал оставка, става ясно от съобщение на интернет страницата на бюрото.

Основна функция на бюрото е да изплаща обезщетения при катастрофи в чужбина, причинени от незастраховани български автомобили, а също и да съдейства за изплащането в срок на компенсациите от страна на българските застрахователи при ПТП зад граница.

С това застрахователните власти в държавата остават на практика обезглавени. Комисията за финансов надзор (КФН) е с председател в практическа оставка – Карина Караиванова, която ще напусне поста в края на февруари, за да се оттегли на сладка работа в Лондон. След оставката на Ралица Агайн през август КФН няма и титулярен подуправител с ресор "Застраховане", а в четвъртък и бюрото "Зелена карта" остана без ръководител. Засега единствено шефът на Гаранционния фонд Борислав Михайлов още не е подал оставка.

Всичко това се случва на фона на фалирал застраховател през 2018 г. - кипърският "Олимпик", който остави 200 000 души без "Гражданска отговорност", редовни проблеми около застрахователи, неплащащи обезщетения в чужбина, драстично поскъпване на застраховката, проверки на ДАНС и скандал около предложената от КФН система "бонус-малус".

Орлин Пенев си тръгва по здравословни причини

Официалният мотив за оттеглянето на Пенев са "здравословни причини".

Самият Пенев не вдига телефона си и не е ясно доколко оставката му има връзка с вчерашната информация от бюрото, че България е поставена под засилен мониторинг в международната система "Зелена карта" заради неплащане от страна на български застраховател на щети, причинени от автомобили с българска регистрация зад граница.

От съобщението на бюрото на 12 декември се разбра, че неформалният мониторинг върху България от страна на европейския Съвет на бюрата е наложен още през март тази година, когато от България бе поискана банкова гаранция от 4 млн. евро. Тогава българските застрахователи внесоха гаранцията, което оскъпи полиците "Гражданска отговорност" с около 12 лв.

С писмо от 10 декември Съветът на бюрата е поставил още по-сериозни условия към България, с които мониторингът на практика се разширява. Поискан е презастрахователен договор за целия сектор на стойност 20 млн. евро и ежемесечни справки за финансовото състояние на българското бюро. Това на практика означава пореден повод за поскъпването на "Гражданската отговорност", която вече се вдигна с около 100 лв. през последната година.

"Лев инс": Твърдо отказваме да се източва национален капитал

Според в. "Капитал" и този път проблемът със "Зелена карта" е свързан с лидера на пазара на "Гражданска отговорност" – компанията "Лев инс", свързвана с бившия съветник в ДАНС Алексей Петров. Тя отказва плащания при катастрофи в определени държави, тъй като твърди, че става дума за застрахователни измами.

"Повече от две години алармираме за порочните практики по застрахователните измами в чужбина", коментираха в четвъртък от "Лев инс" в специална позиция по проблема.

Наложеният мониторинг е резултат на установени нередности от наблюдаващите органи, твърдят от компанията.

"Твърдо и непреклонно се противопоставяме на опитите да бъдем въвличани в престъпни схеми, като извършваме плащания за несъществуващи събития. ЗК "Лев Инс" е доказано изряден платец и лоялен партньор както в България, така и в чужбина. Компанията ще продължава безкомпромисно да защитава интересите на българския гражданин, като отказва източването на национален капитал", допълват от "Лев инс".

Оттам посочват още, че са открили свои представителства в Италия, Румъния, Германия и Великобритания със спешни телефони за съответните държави, като бюра ще бъдат открити и в други европейски страни.

Проблемът стои отдавна

Напрежението около системата "Зелена карта" е налице повече от година.

През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като премиерът Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС, че бързо растящата компания "ДаллБогг: Живот и здраве" (на "Търговска лига"), както и "Лев инс" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания.

През февруари 2018 г. финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг". Впоследствие компанията действително бе извадена от евромониторинга, но "Лев инс" остана под наблюдение. На 30 юли тази година КФН назначи пълна финансова и актюерска проверка на "Лев инс", но резултати от нея така и не бяха обявени.

Допълнително, през октомври бе назначена нова проверка на няколко застрахователни компании, включително "Лев инс" – този път с участието на ДАНС. Резултати и от нея не бяха обявени.

Тезата на "Лев инс" е, че компанията се сблъсква с огромни застрахователни измами на територията на Румъния и Италия.

Покрай политическия скандал около фалита на кипърския "Олимпик" през лятото премиерът Борисов също изказа в парламента теза, близка до тази на "Лев инс". Той обяви, че имал данни, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български номера и имало хора в чужбина с по 300-400 автомобила с българска регистрация. Затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.

Още по темата
Още от Бизнес