Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МРРБ ще се договаря на 4 очи с всеки от топ шефовете на пътните фирми

Регионалният министър не отиде на срещата с бранша, той иска оставката й и излиза на нов протест в понеделник

27 коментара
МРРБ ще се договаря на 4 очи с всеки от топ шефовете на пътните фирми

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще се договаря с всяка пътна фирма поотделно за парите, които ѝ дължи държавата за свършената работа. Разговорите ще се водят лично със собствениците на фирмите, без посредници, за да излязат собствениците на светло. Индивидуалният подход е единственият начин за решаване на спора, тъй като той е различен за всяка фирма. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие арх. Виолета Комитова и заместниците ѝ арх. Иван Шишков и Валентин Граматиков, които дадоха брифинг след третия национален протест на пътно-поддържащите фирми.


Спор между двете страни относно дължимата сума няма и тя вече надхвърля 930 млн. лв. за текущ ремонт и поддържане на пътищата. От тях 222.5 млн. лв. са фактурирани, а близо 710.5 млн. лв. са сертифицирани разходи към 30 септември 2021 г., съобщи зам.-министър Валентин Граматиков.

"Тази сума се дължи и ще бъде платена, въпросът е да стигнем до споразумение за правилния начин, по който това да се случи", допълни той.

Вече четири месеца двете страни не могат да се разберат как да бъдат изчистени задълженията. Това е причината работници от пътно-поддържащи фирми да излязат на трети национален протест. Този път те направиха жива верига пред сградата на МРРБ още в 8 часа сутринта. Разпънаха националния флаг, пуснаха патриотични песни, носеха транспаранти, на един от тях пишеше "Всеки труд трябва да се заплаща".

От няколко месеца браншова камара "Пътища" предупреждава, че се очакват сериозни проблеми по пътищата през зимата. Причината е, че от пет месеца няма възлагане на пътни ремонти, зимното поддържане все още не е уредено и въпреки отпуснатите 100 млн. лв. на фирмите не е плащано от 5 месеца.

Има фирми (например обединението ДЗЗД "Хемус Варна", което чисти магистрала "Хемус" в областите Варна и Шумен), на които все още не е платено зимното поддържане за 2020/2021 г. В обединението влизат фирмите "Пътища и мостове", "Пътно строителство" Добрич и "Команс 2000", които не са получавали аванси по договори от инхаус възлагане.

МРРБ контраатакува със списък от 24 строителни компании, получили 1.5 млрд. лв. за пътно строителство и поддържка. Не стана ясно обаче какво се случва с останалите над 20 000 компании в строителния бранш, по думите на Комитова, които не са получили аванси и пари от държавата, но част от тях са ангажирани в пътното строителство и някои от тях бяха и на протеста.

Разбрахте ли кой протестира?

Протестиращите пред сградата на МРРБ бяха работници от различни пътно-поддържащи фирми. Пред камерите някои от тях заявиха, че не са получавали заплати от месеци. Един конкретно посочи, че има да взима около 4000 лв. Друг протестиращ на въпрос от коя фирма е отговори: "От общата".

Именно неговите думи станаха повод министър Комитова да се усъмни, че протестират работници от пътни фирми.

"Не знам за какво беше днешният протест, чувах музика, не разбрах за какво протестират, помислих, че е дошъл 9 септември", каза регионалният министър и попита журналистите дали са разбрали.

След като бе посочено, че протестът е за пари, тя заяви, че не е сигурна, че всички на протеста са строителни работници. Посочи, че имат данни от Министерството на труда и социалната политика, че няма съкратени строители и всички си получават заплатите.

Регионалният министър не слезе при работниците да ги поздрави, за разлика от протеста на "Автомагистрали Черно море" и "ИСА 2000" във вторник. Тогава дори обяви, че не е спирала да мисли за нито една от фирмите, които работят по пътищата на България, откакто е станала служебен министър.

Провалената среща със собствениците на фирмите

Нещо повече - регионалният министър дори не се появи и на насрочената от нея за 10:30 часа среща със собствениците на протестиращите фирми. Пет минути по-рано в МРРБ на поканата ѝ се отзоваха част от собствениците на едни от най-големите компании в пътния бранш. Сред тях бяха Камен Пешов - ГБС, Григор Иванов - "Пътстройинженеринг-Т" Търговище, Стефан Тотев - "Джи Пи Груп", Камен Кичев - "ПСТ Груп", Велко Руйков - "Нивел строй", Маргарита Попиванова - "Европейски пътища" и други.

По техните думи те са били настанени в зала на първия етаж и от уважение към институцията чакали около 15-20 минути министърът да се появи, но тя така и не дошла.

Министър Комитова обясни, че не е отишла на срещата, защото предишната вечер получила официално съобщение от браншова камара "Пътища", че собствениците няма да дойдат на срещата, а техни представители. След като от браншовата камара предоставиха писмото, което са ѝ изпратили, арх.Комитова обясни, че е станало "недоразумение" и по тази причина срещата с тях се е провалила.

Някои от собствениците на фирми обаче я чакаха във фоайето на МРРБ преди началото на брифинга. С тях разговаря зам.-министър Валентин Граматиков, който се извини за недоразумението, докато Комитова гледаше отстрани.

След това пред журналисти обясни: "Не знаем на кого са пътните фирми... Собствениците им трябва да се покажат публично. Оттук нататък ръководството на МРРБ ще се среща само със собствениците на фирмите. Целта ни е да постигнем споразумение, като показваме най-голямото възможно уважение към тях."

Блокада на центъра на София и искане за оставка

Отказът на арх. Комитова да се срещне с работниците и собствениците на строителните компании доведе до ескалация на напрежението.

"От министерството не искат да има среща. Това е подигравка, докато хората стоят на дъжда. Никой не дойде 15 минути да ни обърне внимание на справедливите ни искания", каза изпълнителният директор на ББК "Пътища" Лазар Лазаров.

Така около обяд протестът се насочи към сградата на Министерския съвет. За около половин час беше блокирано движението в центъра на града. Браншовата камара поиска среща с премиера Стефан Янев, съобщи председателят ѝ Стефан Чайков.

Такава обаче не се проведе. Вместо това се видя автомобилът на премиера да напуска сградата на бул. "Дондуков" 1, отправяйки се в неизвестна посока.

Последва остра реакция от пътния бранш, в която се казва, че "комуникацията с г-жа Комитова приключи". Браншовата камара поиска нейната оставка и конкретни дати за изплащане на дължимите суми на фирмите.

Комитова: Открихме дълбоко разделение в бранша

Регионалният министър Виолета Комитова обаче няма намерение да си подава оставката.

Обясни, че е открила голямо разделение в строителния бранш. Посочи, че около двадесетина строителни фирми, тези които са получили големите аванси по времето на ГЕРБ, работят в непазарна икономика, която сравни с тази на Северна Корея.

Според Комитова в петък са протестирали строителите с "големите аванси" и тези, които имат по 5 работника във фирмите си.

Заместник-министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков цитира данни на "Автомагистрали" към 30 септември 2021 г. за раздадените аванси на около двадесетина фирми. Според тях в момента се работи на обекти, за които са получени аванси в размер на над 363 млн. лв. В същото време в няколко фирми би трябвало да стоят налични над 1 милиард лева, тъй като по тези дадени аванси все още не се работи по различни причини - липса на трасе, подробен устройствен план, отчуждителни процедури и други.

Така деликатно беше намекнато, че строителните компании разполагат с достатъчно средства, заради получените над 1 млрд. лева аванси за строителството на магистрала "Хемус", скоростния път Видин - Ботевград и за свлачища. Тъй като тези пари не ги ползват сега, с тях могат да си покриват текущия ремонт и поддържането, по които им се дължат пари.

Проблемът е, че не всички пътно-поддържащи фирми са получавали аванси и могат да се издържат по този начин. Именно малките и средните компании са заплашени от фалит, твърдят от пътния бранш.

За това на 11 октомври браншовата камара излиза на четвърти национален протест, този път под прозорците на Министерския съвет и Президенството.

Основни групи фирми, получили публичен ресурс за пътно строителство:

Първа група:

ДЗЗД "Пътно поддържане област Благоевград 2018"

ДЗЗД "Пътно поддържане област Смолян"

"Грома Холд" ЕООД

"Водно строителство - Благоевград" АД

"Европейски пътища" АД

получени суми с ДДС - 553 301 844 лева

претендирани суми - 227 776 512 лева

Втора група:

"Пътстрой Бургас" ЕООД

"Бургаспътстрой" АД

"Инфраексперт" АД

"Инжстройинженеринг" ЕООД

"Автомагистрали София" ЕООД

"Хидрострой" АД

"Инфра експерт" АД

"Пътни строежи - Велико Търново" АД

"Пътстрой Габрово" АД

"Инфрастроежи" ООД

"Пътстройинженеринг"

"Пътинженерингстрой-Т" ЕАД Търговище

"Пътинженеринг" АД Русе

"АБ" АД Хасково

"Битумина Гмбх" - България ЕООД

получени суми - 452 669 413 лв.

претендирани суми - 249 565 586 лв.

Трета група

"ДЗЗД Нивел ПП" София

"Нивел строй" ЕООД

"Парсек груп" АД

"Автомагистрали Хемус" АД

получени суми - 433 727 284 лв.

претендирани суми - 3 269 849 лв.

Източник: МРРБ

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

27 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #27
  2. полк. Дрангов
    #26

    На 4 очи! На 4 очи! Колко под масата? Колко под масата? Чегъртаме корупцията. Чегъртаме!

  3. someone
    #25
    Отговор на коментар #22

    Да, тикв3нико герберастки, целият ми стаж е в реалния бизнес, само че оня, дето се самоиздържа реално, не като на тия кратуни квичащи на площада (приличащи на пепи ервовица, когато избираха гешефТ), "реален" бизнес на 100% зависим на държавна хранилка от обществени поръчки и общински пари...А тия ли материали струват 50 процента от поръчките, дето се саморазпадат още преди бащицата да беше резнал лентичката... ти ли ще ми говориш за качество, б0клук нямащ идея лт строителство, вие ли, измамници,

  4. васил
    #24

    това ми напомня на един брадат руски виц ,пуснал се слух че преди нова година в един магазин ще продават червен хайвер , нарежда се опашка , от магазина изключват различни клиенти и остават само членовете наа кпсс , излиза управтеля и казва "другари тук сме само наши хора , червен хайвер няма " горе долу и тук се оформя "другари тук сме наши хора - пари няма"

  5. roser
    #23

    Аз искам да попитам - държавната "Автомагистрали" след като получи няколко милиарда за да "строи", успя ли да си купи поне един камион, един валяк и един багер? Ей така, поне да се отсрами пред обществото...И ако не, то къде е печалбата за нея? Нали все пак е търговско дружество? Коя фирма би работила на загуба при толкова много милиарди, получени наготово? Само за една петролна рафинерия се сещам, че е в същото положение, ама тя е частна и е ясно какво се случва там.

  6. Преслав
    #22
    Отговор на коментар #18

    Ти и тия дето са ти сложили плюсове сигурно до един сте офисни плъxoве ,никога не работили в реалния бизнес.Само материалите в пътното строителство са над 50% от договорите.Колкото и да се открадне пак няма как да има за издръжка на хилядите работници и т.н. 50% подкуп може да се роди само в НПО десебарска кpaтуна.

  7. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #21
  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #20
  9. Мазен Кумунис
    #19

    На 4 очи става най-голямото крадене! ;)

  10. someone
    #18

    Щом като гербавите калинки, които строят калпави, незаконни и непроектирани, а правени на око пътища, калинки, които получавали милиони в аванс от баце до вчера пищят, значи всичко е наред. Мутрата все пак сам си го каза с цялото си простодушие, че може всеки ден да праща на новата власт ударни бригади. Е, ето, сега точно това прави. Праща си клиентелата, дето я е напазарувал с милиони за 10г. напред.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.