Трети опит за съд на трима бивши пътни шефове заради магистрала "Марица"

"Ако се намери прокурор или съдия, който да ни осъди, че сме направили това за Господ и за православното християнство - има кой да го види", каза премиерът Бойко Борисов през 2017 г.

Лазар Лазаров и Дончо Атанасов

Трети опит прави прокуратурата да вкара за разглеждане в съда делото срещу трима бивши шефове в агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), благодарение на които беше построена магистрала "Марица".

Обвиняеми по него са бившите председатели на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров и Дончо Атанасов и някогашният член на управителния съвет Илиана Захариева. Те ще бъдат съдени за безстопанственост, съобщиха от прокуратурата в сряда.

Според обвинението тримата не са оказали достатъчно контрол при строителството на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица". В резултат на това са настъпили щети за над 30 млн. лв., твърдят от държавното обвинение. Първоначално разследването тръгна за щета от 50 млн. лв.

Досега делото беше връщано два пъти от съда на прокуратурата, заради неясноти в обвинителния акт. Любопитна подробност е, че самата пътната агенция и транспортното министерство не се смятат за ощетени и нямат претенции към тримата обвиняеми.

Атаката срещу бившите пътни шефове тръгна от депутатите от БСП Кирил Добрев и Желю Бойчев. През 2017 г. те подадоха сигнал до европейската служба за борба с измамите ОЛАФ и в прокуратурата за допълнително отпуснати 50 млн. лв. за доизграждането на магистралната отсечка между Оризово и Димитровград от фирмата "Пътища Пловдив" в периода 2014 – 2015 г.

По време на строителството на магистрала "Марица" компанията беше собственост на бизнесмена и лидер на БСП Пловдив Георги Гергов, който е вътрешна опозиция на лидера Корнелия Нинова и нейното крило, в което влиза и Кирил Добрев.

Строителството на магистралната отсечка между Оризово и Димитровград беше забавено от излъченото от БСП и ДПС правителство на Пламен Орешарски. Това означаваше риск от загуба на европейското финансиране за магистрала "Марица" от около 260 млн. лв., ако пътят не бъде завършен до края на 2015 г. Стигна се до отпускане на допълнителни средства за доизграждането на обекта.

През 2017 г. Кирил Добрев твърдеше, че кодовите думи за отклоняването на 50-те млн. лв. са били "отводняване" и "уплътняване". Намесена беше и отбивката за пътя към един от най-старите манастири в Европа "Св. Атанасий". Твърденията бяха, че тя е направена заради любовна авантюра между Лазар Лазаров и "знойна хубавица". По този повод пътят беше наречен "пътят на любовта", но премиерът Бойко Борисов контрира, че това е "пътят на любовта към бога".

"Ако се намери прокурор или съдия, който да ни осъди, че сме направили това за Господ и за православното християнство - има кой да го види", каза още тогава лидерът на ГЕРБ.

Прокуратурата: Това е особено тежък случай на безстопанственост

Прокуратурата обаче смята, че има особено тежък случай на безстопанственост, от който са причинени вреди на Министерството на транспорта за над 30.8 млн. лв.

Лазар Лазаров е предаден на съда за това, че като председател на управата на пътната агенция от 7 август 2014 г. до 17 февруари 2015 г. умишлено не е положил достатъчно грижи за възложената му работа по изграждане на магистрала "Марица". Това причинило щети за Министерство на транспорта и информационните технологии в особено големи размери - 30 813 647 лева.

Прокуратурата смята, че Лазаров е действал умишлено и затова е привлечен към наказателна отговорност по по-тежката правна квалификация за безстопанственост. Ако бъде признат за виновен, може да бъде лишен от свобода от 3 до 12 години и от право да заема определена държавна или обществена длъжност, както и да упражнява определена професия или дейност.

Дончо Атанасов и Илиана Захариева са предадени на съд, защото в периода 23 януари 2014 г. до 26 януари 2015 г. като членове на управата на АПИ не са положили достатъчно грижи за възложената им работа по изграждане на магистрала "Марица". Те са заплашени от затвор от 3 до 10 години и лишаване от право да заемат определена държавна или обществена длъжност, както и лишаване от право да упражняват определена професия или дейност.

Освен за отсечката от "Марица" Дончо Атанасов е обвиняем и по още две дела. Едното е за пътния инцидент в тунел "Ечемишка", при който паднало осветително тяло уби жена в движещ се автомобил. Другото е за катастрофата с автобус край Своге, която отне живота на 20 души. Обвиненията му по тези дела са за длъжностни престъпления.

Инфарктният строеж на Оризово - Димитровград

Строителство на 31.4-километровата отсечка от Оризово до Димитровград започва на 2 август 2011 г. и по договор трябва да приключи до септември 2013 г. (25 месеца).

Но това не става. Напротив, изпълнителят – италианската компания "Кооператива Муратория Чементисти – Чи Ем Чи Ди, Равена", която печели търга с най-ниската цена от 133 млн. лв. без ДДС, започва да изнудва държавата за още пари, за да довърши магистралата.

Италианците са прехвърлили почти цялата работа по отсечката на българския подизпълнител "Пътища Пловдив". Към този момент компанията е собственост на бизнесмена и лидер на БСП-Пловдив Георги Гергов.

Първото правителство на Бойко Борисов, а след това и правителството на Пламен Орешарски отказват да дадат пари без да гаранция, че обектът ще бъде приключен качествено и в срок.

Междувременно при кабинета "Орешарски" шефът на пътната агенция по времето на ГЕРБ Лазар Лазаров, отива да работи в "Международен панаир Пловдив", чийто мажоритарен собственик е Гергов.

Официално Лазаров не работи в пътната фирма на Гергов, за да няма конфликт на интереси, но най-вероятно го е консултирал. Строителството на магистрала "Марица" по времето на регионалния министър Десислава Терзиева - "министърката с розовото костюмче", по думите на Борисов - не помръдва, а Гергов вече е в преговори за продажба на фирмата.

През април 2014 г. става ясно, че сделката е финализирана и новият собственик на "Пътища Пловдив" вече е благоевградската "Агромах", която по времето на втория мандат на Борисов се явява "спасителят" на магистралите, строени от чужденци, които не могат да ги довършат.

Изпълнителят иска допълнително 76 млн. лв., за да довърши магистралния участък от "Марица". В крайна сметка през 2015 г. на "Пътища Пловдив" са отпуснати 42.8 млн. лв. без ДДС и на 29 октомври 2015 г. Бойко Борисов реже лентата на отсечката между Оризово и Димитровград. Три месеца след откриването магистралата "стандартно" пропада.

Европейското финансиране за магистрала "Марица" от 260 млн. лв. обаче е спасено. Другият участък - между Димитровград и Харманли - е пуснат половин година по-рано.

Атаката по "Агромах", която днес вече е "Грома"

След като благоевградската "Агромах" довърши инфарктните отсечки на "Струма" и "Марица", строени от чужденци и закъсняващи със сроковете, компанията започна да печели търгове за нови участъци от магистрали, финансирани от еврофондовете. Тя е изпълнител на участъка между Благоевград и Крупник за 186 млн. лв. без ДДС, който се строи в момента.

Компанията обаче попадна под прицела на прокуратурата. В началото на март 2016 г. държавното обвинение започна разследване за укрито ДДС от "Агромах". Срещу шефове на компанията бяха повдигнати и обвинения.

В началото на септември 2016 г. изпълнителният директор на строителната компания Методи Бачев беше задържан от МВР за "пиянска" обида към Борисов. Последваха тежки дни за "Агромах", която в опит да изчисти името си се преименува на "Грома холд".

Още от България