Третият Дунав мост ще се строи чрез публично-частно партньорство

Сегашните мостове при Русе Гюргео и Видин-Калафат не са достатъчни да поемат трафика

Третият мост над Дунав между българския град Свищов и румънския Зимнич ще бъде построен чрез публично-частно партньорство, съобщават медии в Букурещ след заседание на румънското правителство, състояло се в четвъртък.

Миналия петък, след края на среща на лидерите на страните от Централна и Източна Европа и Китай, българският премиер Бойко Борисов съобщи, че до десетина дни ще се направят първи копки на бъдещото съоръжение от двете страни на реката.  https://www.mediapool.bg/iznenadvashto-borisov-obyavi-parva-kopka-na-dunav-most-pri-svishtov-news292133.html Не стана ясно откъде ще дойде финансирането, има ли готов проект и избран строител. Изявлението на Борисов изненада, тъй като  тази локация въобще не съществува в интегрираната транспортна стратегия на България до 2030 г. В нея е заложено строителството на четири моста над Дунав при Оряхово – Бекет (357 млн. лв.), Силистра - Кълъраш (267 млн. лв.), Никопол – Турну Мъгуреле (357 млн. лв.) и втори мост при Русе (267 млн. лв.).

Сега румънски медии, цитирани от БТА в петък, съобщават, че на заседанието на румънското правителство е бил одобрен Меморандум за строителство на нов мост на река Дунав между градовете Зимнич и Свищов. Кабинетът в Букурещ казва, че мостът ще се свърже с магистрала, която ще преминава край град Александрия. В момента има нужда от повече мостове над река Дунав, като такъв е много необходим при Кълъраш, но въпреки това бе избран като приоритетен мост в Телеорман - окръгът, от който произхождат лидерът на управляващата Социалдемократическа партия и премиерът, отбелязва информационният сайт "Хотнюз".

Вестник "Адевърул" цитира изказвания от вчерашното заседание на правителството, на което бе посочено, че този мащабен проект е необходим на фона на интензивния трафик между Румъния и България и на нарастването на търговския обмен и транзитното движение. При сегашните инфраструктурни условия прекосяването на река Дунав среща трудности, е посочено на заседанието.

Румънското правителство казва, че законодателството за този мост ще бъде изготвено в спешен режим. Министерството на транспорта и Националната комисия за стратегия и прогноза спешно ще се заемат със законодателните и организационните инициативи за приоритетно прилагане на проекта "Мост над Дунав между Свищов и Зимнича", посочва "Хотнюз".

Решението, което се предлага за осъществяването на тази цел, е публично-частно партньорство. Мостът между Свищов и Зимнич се свързва и с други инфраструктурни инвестиционни цели, предложени за реализация чрез публично-частно партньорство, като магистрала, която ще свърже Букурещ и западния град Лугож през Александрия, Крайова и Дробета Турну Северин, както и с проекти на ниво региони между Румъния и България, отбелязват медиите.

От Букурещ посочват, че този проект ще допринесе за реализацията на транзитни коридори за пътния трафик с осигуряване на връзки между Централна и Северна Европа и южната част на континента - респективно Турция, Гърция, Албания, чрез Румъния и България.

Правителството припомня, че сред проектите, предложени за публично-частно партньорство, е и хидротехническият комплекс Турну Мъгуреле-Никопол на река Дунав, който се явява допълнителен проект, предвиждащ създаването на шосейна и железопътна връзка между двете страни. Град Турну Мъгуреле също се намира в окръг Телеорман, а този проект е от времето на комунизма, от 1970-те години, отбелязва "Хотнюз".

Още по темата
Още от Бизнес