Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Третият лъч на метрото ще бъде пуснат до две години

Новата линия ще е от по-висок клас, с нови мотриси и опция за автоматично движение

7 коментара
Снимка: БГНЕС

Третият лъч на метрото ще бъде пуснат в експлоатация до две години, стана ясно от изказване в неделя на кмета на София Йорданка Фандъкова, която взе участие в церемонията по честване на 20-годишнината на столичната подземна железница.

Новата линия ще е с 12 метростанции

"Вече 50% от изграждането на първия и най-тежък участък от третата линия на метрото - централния, са готови. Очакваме в края на 2019 г. и началото на 2020 г. да бъдат пуснати всички 12 км метро, които се строят в момента, с 12 метростанции, и с метрото да свържем Околовръстния път при Горна Баня, район "Овча купел", "Красно село" с центъра на града и с кв. "Хаджи Димитър" в източната част", заяви Фандъкова.

"В момента подготвяме на първо място продължението на третата линия в посока кв. "Левски" - още 3 км, и в посока кв. "Слатина" и бул. "Цариградско шосе", каза още кметът.

По думите на изпълнителния директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев сега пътниците в метрото дневно са около 340 хил., а след 2 години, когато се завърши цялата трета линия, се очаква те да се увеличат с още 170 хил. души.

"Ако има нещо модерно в страната, то това е метрото. Третият лъч на метрото е друг тип метро. С нов тип подвижен състав, с опция за автоматично движение", посочи той.

"Пероните са отделени от метровлаковете със специални преградни стени, на които отварянето и затварянето ще се управлява автоматично от самия влак", каза още Братоев. По думите му управлението на влаковете е със система, която позиционира влака "до сантиметър, не на блок участък, както е досега".

"Всичко това е в полза на сигурността. Това е по-модерното метро, третата линия е на нивото на най-модерните в света", заяви Стоян Братоев.

Столичното метро е в топ 10 на най-добрите инфраструктурни проекти в ЕС

По думите на Йорданка Фандъкова метрото е не само най-големият транспортен, но и екологичен проект за столицата. Той помага да се спестяват около 75 хил. тона вредни емисии годишно. "С построяването на третата линия на метрото очакваме спестяване на около 90 хил. тона вредни емисии", каза кметът. По думите на Фандъкова Европейската комисия е поставила софийското метро в топ 10 на най-добрите инфраструктурни проекти, финансирани с европейски средства. "Днес метрото заема 34% от градския транспорт, но това е и най-големият екологичен проект", каза Фандъкова.

"Днес ние строим по над 3 км на година и това е възможно благодарение на огромната финансова подкрепа, която получаваме от ЕК", заяви столичният кмет. Йорданка Фандъкова благодари и на българските правителства, които са подкрепяли проекта за метрото през всичките години със съфинансиране.

Темповете на строителство са в пъти по-високи

Темповете на строителство на метрото днес действително са в пъти по-високи от първоначалните, добави и Стоян Братоев. "Темпото на строителство на първия участък на метрото беше много малко - средно 380 м на година. На втрия – 1.7 км на година, а в момента работим със среден темп на строителство около 3.2 км средно годишно. Темповете са в пъти по-високи от първоначалните", заяви инж. Братоев. По думите му това се дължи преди всичко на това, че този проект е бил успешно защитен пред ЕК.

С около 25% е намалял трафикът вследствие на метрото. Заради метро в София на ден се движат средно 55-56 000 автомобила по-малко. С третата линия броят им ще намалее с още 28 000 автомобила т.е. 1/3 от активния трафик в София намалява заради метрото, коментира изпълнителният директор на "Метрополитен".

Средната скорост на движение между станциите е 36-38 км/ч, при наземния транспорт е 14 км/ч, а с лек автомобил в пиков час не може да се надвиши скорост от 20 км/ч, каза още инж. Братоев.

Каква е историята на софийското метро

Софийското метро е първото и единствено метро в България. Въведено е в експлоатация на 28 януари 1998 г. Към момента има обща дължина 40 км с 35 метростанции. Метрото е обявено за национален обект, което означава, че неговото строителство се финансира както от общинския, така и от националния бюджет, а също и от европейски фондове.

Първите проучвания за развитие на подземен извънуличен транспорт в столичния град започват през 1967 г. През декември 1968 г. е изготвен, а през 1972 г. е утвърден от Министерския съвет Технико-икономически доклад на софийския метрополитен. Една година по-късно е създадена специализирана проектантска организация "Метропроект", с което се поставя началото на работното проектиране на обекта.
През 1975 година е приета Генералната схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която метромрежата се състои от три метродиаметъра с обща дължина 52 км. и 47 метростанции.
През 1977 г. е утвърден изготвеният технически проект на радиуса от жк "Люлин" до пл."Св. Неделя" с дължина 8.1 км и 7 метростанции. През 1978 г. започват отчуждителни процедури и обезщетяването на собствениците на имоти по трасето на първия метрорадиус. Отчуждени са около 700 имота, като собствениците им са обезщетени с над 2000 апартамента.

Същинското строителство на метротрасето от по първия радиус започва през 1980 г., като през първите няколко години финансирането е от порядъка на няколко милиона - крайно недостатъчно за подобен род обекти. Във връзка със строителството на НДК е проектирана и изградена конструктивната част на две метростанции и участъкови тунели между тях от втория метродиаметър.

Поради неосигуряване на средства през 1991 - 1992 г. с решения на Министерския съвет пусковите срокове на метрото са променени и се определя краен срок за завършване на първия радиус 1995 г. Вследствие ограниченото финансиране строителството се отлага във времето.

На 28 януари 1998 година е въведен в експлоатация първият участък от първия диаметър на метрото с 5 станции и дължина 6.5 км от бул."Сливница" през ж.к."Люлин" до бул."К. Величков".

На 17 септември 1999 година е въведена в експлоатация станция "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. - станция "Сердика" на пл. "Св. Неделя", като общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8.1 км със 7 метростанции.

През април 2003 г. действащият участък се свърза с ж.к."Обеля" с нов участък от 1.8 км.

През 2004 г. започна подготовката а през 2005 г. и строителство на продължението на метродиаметъра през центъра на града от пл."Св. Неделя" до Интерпред в кв."Изгрев" с нов участък от 4.8 км и 3 станции. Разширението на метрото от "Интерпред" до ж.к."Младост", ж.к."Дружба" и новия летищен терминал на "Летище София", съобразно технологичните особености на трасето, е разделено на три етапа.

Строителството на втория метродиаметър започва през 2008 г. и завършва през 2012 г.

Строителството на отсечката ж.к. "Младост" – "Летище София" с дължина 7.1 км по план започва през 2009 г. и завършва през април 2015 г.

На 25 април 2013 г. е даден старт и на отклонението от метростанция "Младост 1" до "Бизнес парк София". Отсечката е с дължина 2.7 км. с 3 метростанции. Срок на строителството – до април 2015 г. Въведена в експлоатация – на 8 май 2015 г.

На 20 юли 2016 г. е въведена в експлоатация метростанция "Витоша".

Изграждането на третия метродиаметър в София започва на 20 януари 2016 г., като по план трасето, свързващо 12 метростанции, трябва да е готово през 2019 г. Първият етап включва строежа на 8 км подземна железница с 8 метростанции. Осигуреното финансиране е в размер на 491 млн. по оперативна програма "Транспорт" на ЕС и 90 млн. национално съфинансиране, което е разчетено за достатъчно за участък, свързващ 12 метростанции от общо 16 предвидени.

На 27 февруари 2017 г. тунелопробивната машина започва работа по изкопа на тунелите. На 23 юни 2017 г. започва работа по четирите станции в ж.к. "Овча Купел".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #7
  2. Toto
    #6
  3. ВАЛЕРИ ЦВЕТКОВ
    #5

    Тото, проблемът не е във финасирането - то е осигурено. Пише го и в статията - 491 млн. от ЕС и 90 млн. национално съфинансиране. Проблемът е ниското технологично ниво, слабата организация, ниските производствени цели, ангажирането само на мутренските фирми, манията за величие на кметицата и гербаджийската шайка.

  4. Анонимент
    #4

    Съвсем срамежливо червените милиционери и даскалицата по руски език от Самоков която държи Витоща вече 10 години в плен на мутрите пропускат да отбележат че рестартирането (т.е. реалното започване) на строежа на метрото след построяването от любимеца на Тиквата Тошо-каскета само на две метростанции и след 30-40 години забрава е направено от СДС - Община София - от кмета Софиянски по това време с отсечката до Люлин, а Тиквона се включва доста по-късно с идеята бандата му да прилапа милионите еврофондове - което и прави...

  5. Toto
    #3
  6. Toto
    #2

    Гарантирано от ГЕРБ! ;)

  7. ВАЛЕРИ ЦВЕТКОВ
    #1

    Метрото в Дубай е с дължина 85 км и с 47 станции, т.е. строени са по 21 км на година . Построено е за 4 г. преди 8 г. Т.е. нашите 3.2 км/ година са мижави като темп на строителство и нека тези ( управляващите) не се хвалят много с това.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.