Третият участък на метрото тръгва утре на обяд

Влакчетата ще се движат безплатно в сряда след 14 часа

Третият участък на метрото тръгва утре на обяд

Дългоочакваният старт на третия лъч на метрото след редица отлагания, най-накрая ще бъде даден утре в 14 часа. Това стана ясно от изказване на директора на столичния "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Откриването на първия участък, който ще включва 8 станции за общо 8 км - от "Красно село" до бул. "Владимир Вазов", ще бъде на метростанция "Медицински университет", стана още ясно от думите му.

Първите 8 станции се очаква да обслужват 60 000 пътници. В детайли, станциите са "Хаджи Димитър", "Театрална" (Театър София), "Орлов мост", "Патриарх Евтимий", НДК, "Медицински университет", бул. "България", "Красно село".  В деня на откриването софиянци "по традиция" ще могат да ползват безплатно движението по новия участък. От думите му стана ясно, че първият участък на третия лъч на метрото струва средно около 398 млн. евро, което е около 40 млн. евро на километър.

До края на тази година ще започнат да се ползват и други четири станции, за 4 километра от третата линия - от "Красно село" до "Овча купел", също е завършен, но трябва да започнат изпитанията на влаковете, се разбра още от думите му. Очакванията са да тръгне до края на годината. Цялата трета линия се очаква да превозва 200 000 пътници дневно.

За разлика от част от сегашните станции на метрото, където въжета пазят гражданите от инциденти, по новите тази функция ще се изпълнява от стъклени прегради с височина 1.5 м, които ще разделят пероните и влака.

По повод постове във фейсбук за евентуална акция на протестиращите при откриването на третата линия, инж. Братоев каза - "протестиращите няма как да влязат" и уточни, че те трябва да имат пропуски. А след това по-емоционално добави - "това за мен е някакъв абсурд. Такова хубаво нещо, което сме направили, с толкова труд, с толкова мъка. Ръководил съм всички участъци. По-труден от този нямаше. Вместо да се радват хората, че се постига нещо хубаво в България, въпреки трудностите, не искам да коментирам", каза той.

Станциите с подробни карти на районите

"С цел по-удобни и лесни прекачвания, станциите имат и подробни карти на районите, като са нанесени всички спирки, както и линиите на наземния транспорт, които ги обслужват. Входовете са оборудвани с челни табели, съдържащи името на станцията, номера на изхода и метролинията, обслужваща станцията, както и карта на цялата метро мрежа", посочиха от неправителствената организация "Спаси София". Тя е изработила всички табели, схеми и карти по новата трета линия на метрото. В новите влакове пък има схемите на цялата метро мрежа.

"Табелите са контрастни, светли, лесно четими и двуезични. През следващите месеци ще започне подмяната на всички стари табели в станциите на действащото метро, като първо ще бъдат обновени трансферните станции - Сердика, НДК и СУ", добавиха от "Спаси София".

По линията на третия лъч се изграждат и три буферни паркинга. Всеки от тях ще осигурява между 200 и 250 паркоместа. "Третата линия в западната си част е свързана с жп линията София - Перник, там е изградена вече гара. Буквално влаковете ще спират и ще влизат в метрото пътниците. Така че може да се обезпечи и тази интермодалност", добави още Братоев.

Закъснението

Строителството започна през 2016 г., като според първоначалните планове първият етап трябваше да приключи през август миналата година. Оказа се обаче, че за пускането в експлоатация на първата отсечка от третата линия на метрото ще бъдат необходими допълнителни тестове.

Експертни оценки показаха, че за допълнителните изпитания за сигурността на съоръжението ще бъдат необходими близо 6 месеца. Това доведе и до първото отлагане. Новият срок за откриването на метрото бе фиксиран за февруари 2020 г.

В края на 2019 г. обаче стана ясно, че тестовете всъщност се налага да продължат не 6, а 9 месеца. Така, пускането на метрото бе отложено за пролетта на тази година. Този срок обаче също не беше спазен и през май инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен София", обяви, че столичани ще се радват на новата си метролиния едва през юли или август. Очаквано, мотивът му бе пандемията от Covid-19.

Компанията "Сименс" доставя влаковете за третата линия и изгражда системите за тях. Многократно от Столична община са съобщавали, че по новата линия ще има и влакове, които се движат без машинист, но тази стъпка засега се отлага за по-късен етап.

Метрото може да не тръгне към мола на Околовръстното

От думите на инж. Братоев стана ясно, че разширението на метрото от спирка Бизнес парк към Околовръстното шосе – до търговските центрове "Икеа" и "Ринг мол", не е гарантирано. Отговорът накъде ще тръгне метрото ще стане ясен след допълнителни анализи. "Ще се направи сравнение кои участъци са най-натоварени, за да може натам да се върви. Това е въпрос на допълнителна преценка, защото в следващите 5 години трябва да се довърши третата линия", заключи Братоев.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?