Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тревога от пиратски заплахи заради блокирането на Суецкия канал

Световната търговия пресмята загуби, докато продължават неистовите усилия за отпушване на плавателния път

4 коментара

Множество корабоплавателни компании са потърсили Военноморския флот на САЩ заради потенциалните рискове от пиратски набези срещу кораби, плаващи около Африка с цел да избегнат блокирания Суецки канал, съобщи "Файненшъл таймс" в петък. Това става на фона на нарастващите опасения, че плавателният съд с размери на небостъргач, който е запушил канала, може да не бъде изместен там още седмици.

Огромният 400-метров товарен кораб Ever Given заседна на 23 март и блокира 12% от глобалната търговия, която минава през канала, свързващ Средиземно с Червено море и Азия. Около кораба, който тежи 220 хиляди тона, работят денонощно баржи, багери и друга техника, но засега неуспешно заради големината му и лошото време. По различни оценки блокираната търговия през канала е за почти 10 млрд. долара дневно.

Там вече са блокирани над 200 кораба с товари за десетки милиарди долари. Според представител на една от най-големите шипингови компании, Maersk, "броят на плавателните съдове, чакащи на южния изход на канала, нараства експоненционално".

Някои от тях или хвърлят котва и чакат каналът да се отпуши, но други предприемат обходни маршрути, повечето около Африка. Районът има добре документирана история на пиратството, като атаките се увеличиха през 2020 г., по данни на Междунардното бюро по корабоплаване. Много шипингови компании са се свързали с американските Военноморски сили, за да изразят тревогата си, че превозваните от тях товари за милиарди долари може да станат плячка на пирати.

Представител на Пети американски флот е потвърдил пред "Файненшъл таймс", че са били търсени от шипингови компании поради "притеснения за сигурността на корабоплаването в района". Според председателя на Хонконгския съвет по корабоплаване, от военноморските сили трябва да се изиска да охраняват търговските кораби в района.

Нидерландската фирма Boskalis, която бе повикана за изместването на заседналия контейнеровоз и има сериозен опит в подобни сложни операции, използва буксири и специални копачи, за да отстрани пясъка и тинята от лявата страна на носа, предаде АП. Египетските власти забраниха на медиите достъп до мястото.

Компанията Schulte Shipmanagement -BSM, която осигурява техническото управление на заседналия кораб, съобщи в петък, че опитът за изтеглянето му отново се е провалил.

Два допълнителни влекача от 220 и 240 тона ще пристигнат до 28 март, за да помогнат за изтеглянето на кораба.

Фирмата Shoei Kisen Kaisha, която е собственик на контейнеровоза, си е поставила за цел да го изтегли "утре вечер японско време", съобщи в. "Никей", цитиран от Ройтерс, но не е ясно дали операцията ще има успех.

Агенция Ройтерс съобщи, че два професионални екипа – от Нидерландия и Япония – ще работят заедно с местните власти за по-ефективен план за решаване на проблема със заседналия Ever Given.

Компанията Smit Salvage от Нидерландия и Nippon Salvage от Япония са били посочени от собственика на контейнеровоза и ще работят заедно с капитана и властите на Суецкия канал.

Първоначалното разследване показа, че Ever Given е заседнал поради силен вятър, посочи Schulte Shipmanagement -BSM като изключи причините за това да са механична повреда или проблем с двигателя.

Компанията за глобална логистика и корабоплаване GAC по-рано каза, че Ever Given е претърпял токов удар, но без да конкретизира.

Агенция Блумбърг съобщи, позовавайки се на източници, че операцията по възстановяване на движението в Суецкия канал може да продължи поне до 31 март. За да бъде свален корабът от насипа, на който е заседнал, трябва да бъдат отстранени големи количества пясък. Снощи управата на съоръжението посочи, че става дума за до 20 000 куб метра пясък. Управлението на Суецкия канал е включило в операцията няколко влекача, включително и специализирана драга, която може да отстранява 2000 кубични метра материал на час.

Блокирането на Суецкия канал може да струва от 6 до 10 милиарда долара седмично на световната търговия, прогнозира германската застрахователна компания Allianz, цитирана от Ройтерс.

Всяка седмица, през която няма трафик в канала, понижава с от 0.2 до 0.4 процентни пункта годишния търговски растеж, според проучването на най-големия застраховател в Европа.

Проблемът е, че блокирането на Суецкият канал нарушава гръбнака на световната търговия, пишат авторите на проучването.

На първо място сроковете за доставка се удължиха от началото на годината и сега са по-дълги в Европа, отколкото през пика на Covid-пандемията , се посочва в проучването.

Продължителността на времето за доставка бе два пъти по-дълга в САЩ, когато запасите се изчерпаха на фона на очакванията, че мащабният пакет от помощи на президента Байдън ще повиши търсенето.

Към момента е задържан транспортът на товари и петролни продукти за над 10 млрд. долара, а инцидентът е довел до увеличаване на цените за морските превози.

Ако каналът остане блокиран няколко седмици, танкерите, превозващи петрол и петролни продукти от Близкия изток за Европа, могат да бъдат пренасочени по алтернативен маршрут покрай нос Добра надежда. Според експерти обаче в такъв случай цената на доставките ще скочи с поне 300 000 долара.

В Суецкия канал е блокиран петрол за над 400 млн. долара, съобщи в петък в. "Саут Чайна морнинг пост", позовавайки се на данни на анализаторската компания Kpler. По нейни данни в канала са блокирани поне седем тежкотонажни кораба, превозващи 6.3 млн. барела петрол. Два от тях са северно от аварията и пет - южно. Ако съоръжението не бъде освободено през уикенда, от южната страна ще бъдат блокирани още три танкера с 2.5 млн. барела петрол за 160 млн. долара. Спирането на трафика е засегнало и още 15 съда, превозващи петролни продукти като дизел, самолетно гориво и бензин, както и пет танкера с втечнен природен газ.

В интернет обаче инцидентът стана повод за множество шеги.

Най- пикантен е казусът с необичайния курс, който е следвал Ever Given преди да заседне между двата бряга.

Международната компания за анализи, информация и решения Vessel finder публикува видео-симулация с движението на контейнеровоза, което, след няколко завъртания, ясно очертава гигантски мъжки полов орган.

Снимката на двама работници, които копаят с багер пясъчния насип, където е заседнал корабът, и изглеждат миниатюрни на фона на огромния плавателен съд, се разпространяват с коментари като "тези двамата с багера в момента се опитват да спасят световната търговия" и "давам най-доброто от себе си. Без обещания", а профил на "човека с багера до Суецкия канал" в Туитър събра близо 15 000 последователи. След като стана ясно, че ситуацията може да продължи със седмици, бързо се появи сайт с име КорабътОщеЛиЕЗаседнал.ком (https://istheshipstillstuck.com), а сред наводнението от мемета се появиха и такива, сравняващи огромния кораб с тревогите, белязали изминалата година на пандемия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Litko
    #4

    Господ ни показа миналата година колко сме нищожни, жалки и маловажни но ние продължаваме да се имаме за велики. Видя се колко сме напред с медицината. Сега ни показва колко сме напред с инженеринга. Кой ли ще е следващият му знак и кога ли ще му писне и ще махне с ръка така спрем да тровим вселената...

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  3. olele
    #2

    Капитана е нарисувал, красноречив знак, какво ще последва. Ех явно, няма да работи тази работа вече, но и бизнеса ще трябва да помисли и за хората иначе ще получава красноречиви знаци.

  4. Филка Русофилка
    #1

    Между загуби от „10 млрд.$ дневно“ и „от 6 до 10 млрд.$ седмично“ разликата е бая голяма. „10 млрд.$ дневно“ е повече от годишния БВП на Германия, респ. над 4% от световния годишен БВП !? Решението на проблема е чисто инженерно, та може би затова „общественото мнение“ се въздържа от предложения. Чини ме се, че ще трябва да платят няколко милиона, за да разтоварят част от багажа, щото само багерчето, дето хвърля пясък под задната гума, трудно ще стане. :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.