Три български жп проекта търсят 110 млн. евро по "Свързана Европа"

Договорът за първия за 120 млн. лв. тръгва с изпълнител, свързан с ДПС

Ивайло Московски, сн: БГНЕС

България ще кандидатства с три жп проекта по новия механизъм "Свързана Европа" в опит да договори над 110 млн. евро от общия резервиран бюджет за страната ни в размер на 406 млн. евро.

Това са проектите за модернизацията на жп линията Волуяк – Драгоман, жп възелът Пловдив и една част от жп линията Видин – Медковец, съобщи транспортният министър Ивайло Московски пред журналисти в понеделник.

В момента тече последната възможност за договаряне на резервираните средства за отделните страни членки по новия механизъм, като крайният срок за кандидатстване е 1 февруари 2017 г. Ако страната ни не договори остатъка от 110 млн. евро сега, ще загуби тези средства, но има възможност да се състезава с останалите 27-страни за остатъчния ресурс.

Ще заявим по-голям обем от проекти, така че да не допуснем загуба на средства, каза Московски.

От трите проекта само един покрива евроизискванията

С проекта за жп линията Волуяк – Драгомян страната ни вече веднъж кандидатства пред Европейската комисия. Брюксел обаче отхвърли проекта с аргумента, че той не е част от европейските транспортни коридори, т.нар. TEN-T мрежа, и не е сред приоритетните за финансиране, коментира Веселин Кирев, координатор на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт пред Mediapool.

От Националната компания "Железопътна инфраструктура" обаче твърдят, че линията е част от TEN-T мрежата. Освен модернизацията на жп участъка Волуяк – Драгоман, проектът включва още и изграждането на втори електрифициран коловоз, а индикативната му стойност е 115 млн. евро без ДДС.

Според Кирев, жп възелът при Пловдив също може да има проблем с европейското финансиране, защото не отговаря на всички изисквания на Брюксел.

Така единственият жп проект, за който и ЕК се чуди защо не кандидатстваме, е жп линията София – Видин. Той беше посочен като приоритетен от българското правителство в договора за партньорство с ЕС за периода 2014-2020 г., но изпадна за сметка на развитието на направлението Бургас – София – сръбска граница и турска граница – Пловдив – София – сръбска граница.

Сега Московски отново го включва в сметките в опит да се спасят европейски средства. Проектът е скъп и възлиза на над 1 млрд. лв., затова ще се кандидатства само за една част от него, каза Московски, без да посочи коя.

Първият жп проект по "Свързана Европа" е София – Елин Пелин

Първият железопътен проект, финансиран от "Свързана Европа", е жп линията София – Елин Пелин.

Проектирането и строителството на участъка на 23-километровата отсечка ще бъдат изпълнени от българо-унгарското обединение "Келет АБ", което е без опит в железопътното строителството у нас. Договорът с тях за 120 млн. лв. беше подписан днес в Министерството на транспорта.

Хасковската компания "АБ", която е регионален играч в пътното строителство, се свързва с депутата от ДПС Делян Пеевски според строители, макар да няма никаква връзка с него в Търговския регистър. Закъсалата финансово "АБ" получи 29 млн. лв. финансиране от Българската банка за развитие, малко след като стана ясно, че печели първия си търг в жп строителството.

Московски посочи, че договорът с българо-унгарското обединение се подписва сега, защото са приключили всички процедури по него и по никакъв начин не е свързано с президентските избори, на които кандидатът на ГЕРБ Цецка Цачева остана втора след претендента на БСП о.р. ген. Румен Радев.

Жп отсечката от София до Елин Пелин включва 23 км двойна жп линия, която трябва да бъде модернизирана за срок от 4 години. От тях една година е за проектиране на трасето, а останалите за строителство.

Първи жп договор по новата програма "Транспорт" 2014-2020 г.

В транспортното министерство беше подписан и договорът за рехабилитация на железопътен участък Скутаре – Оризово. Той е част от втората фаза на изпълнението на жп проекта Пловдив – Бургас и се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г.

Договорът за 63 млн. лв. беше сключен с обединение "Европейски железници", в което влизат "Трейс Груп Холд","Инфраструктурно строителство" ЕАД и "РВП Илиянци" ЕООД.

Не е ясно кой стои зад "Инфрастуктурно строителство" ЕАД, защото акциите са на приносител. Дружеството се управлява от Пейо Пеев, Антон Софронов и Тодор Иванов, според Търговския регистър. Документът за внесения в банката капитал е издаден от Централна кооперативна банка, която е собственост на групата "Химимпорт".

Дружество "РВП Илиянци" ЕООД не беше открито в нито един от публичните регистри – Търговския, на строителната камара и ДАКСИ. По закон, без регистрация в Камарата на строителите, не би трябвало да може да се печелят обществени поръчки.

Проектът за жп линията Скутаре – Оризово предвижда модернизация на участъка с дължина 26 км единична жп линия. Обектът трябва да бъде изпълнен за три години.

"Ако изпълнителите и на двата проекта работят в срок, транспортният коридор от сръбската граница до пристанище Бургас ще бъде изцяло завършен до 2022 г.", каза министър Московски.

Той посочи, че инвестициите в новия програмен период следват логическа последователност на предишните проекти и целта е до няколко години да има две изцяло завършени железопътни направления.

Още от Бизнес

Как оценявате присъдите по делото "Иванчева"?