Три милиарда влага София срещу задръстванията

Три милиарда влага София срещу задръстванията

Инвестиционната си програма за решаването  на инфраструктурните проблеми на София, които причиняват задръстванията, представи кметът Бойко Борисов в неделя пред журналисти. Стойността на лансираните проекти е 3 млрд. лв., който кметството ще изхарчи в рамките на четиригодишния си мандат. От средствата 1.2 млрд. лв. ще бъдат предоставени от общината, 900 млн. лв. ще бъдат заделени от държавния бюджет, от европейски програми се очакват 700 млн. лв., а от публично-частни партньорства - 300 млн. лв.

Основните проблеми на София са натовареният трафик, екологичната и шумова замърсеност, като икономическите загуби от тяхното нерешаване е 1 млрд. евро годишно, каза кметът. Главният архитект на столицата Петър Диков уточни, че задръстванията и кошмарния трафик в столицата са заради рязкото увеличение на автомобилите в София, драстичното изоставане на инфраструктурата на фона на развитието на града, ръста на приходящи само за през деня коли от близките на градове, неадекватното развитие на градския транспорт и забавеният строеж на метрото.

Проблемите могат да бъдат решени с нови лъчове на метрото, построяването на велосипедни алеи и специални  паркинги за возилата на две колела, дострояването на Околовръстното  и създаването на Агенция, която да контролира трафика  в столицата, посочи кметът.

Според представения инфраструктурен план, метростанцията до Интерпред ще бъде открита в края на 2008 г. В началото на 2009 г. подземната железница ще бъде удължена до квартал "Младост" 1. Според прогнозите схеми, летището ще бъде свързано с тази транспортна система през 2010 г. Безплатни паркинги на периферните метростанции и ползването на велосипеди към центъра на града, ще разтоварят значително трафика, смятат в кметството.

До 2011 г. трябва да бъде изцяло достроен околовръстният път, в края на мандата на Борисов се планира да бъдат напълно свързани Южната и Северната му дъги, да е готова магистрала "Люлин" ( която обаче е правителствен проект), пътят - дубльор на Княжевско шосе, както и такъв на Цариградско шосе. Столичният управник подчерта, че основният проблем за забавянията в строежа на нови пътища и пробиви е в съдебните дела по отчуждителни процедури, заради което е потърсил съдействие от строителния министър Асен Гагаузов, който да лобира за промяна в Министерски съвет.

Диков съобщи, че се предвижда изграждането на скоростно трамвайно трасе в посока бул. "Ботевградко шосе" - център - бул. "Цар Борис Трети".

Въвеждане на такса за влизане с автомобил в центъра на града ще има, само когато на хората се предложат алтернативи, подчерта Бойко Борисов.

Планира се и повишаване на глобите за неправилно паркиране, което би трябвало да даде своя принос в решаването на проблема със задръстванията.

Столицата има около 40 опасни моста, като бедственото им състояние и мерките, които трябва да се предприемат, ще бъдат обсъдени от кмета и министъра на държавната политика при бедствия и аварии на среща във вторник.

Още от България