Три партии искат ревизия на сделката с лифтовете на Витоша

Собственикът на съоръженията поиска от тях "юридически валидни идеи" за развитие на ски туризма

Старият лифт Княжево - Копитото

За ревизия или разтрогване на приватизационния договор, с който дружеството "Витоша ски" придоби преди около 10 години лифтовете в парк Витоша, призоваха партиите ДСБ, "Да, България" и "Зелените" в четвъртък. Мотивът е, че фирмата не инвестира в поддръжката на лифтовете и ски съоръженията и повечето от тях не работят.

Трите партии поискаха също така да се изработи цялостен план за развитие на туризма в планината, което беше приветствано от "Витоша Ски". Фирмата обаче се оправда за проблемите с практикуването на спорта и въобще достъпа до Витоша с блокирани в съда от зелените нейни инвестиционни намерения.

ДСБ, "Да, България" и Зелените посочват, че частната фирма, свързана с "Първа инвестиционна банка", не инвестира в поддръжка и модернизация на съоръженията, поради което голяма част от тях към момента не работят, все повече хора се качват с колите си в планината и вече на няколко пъти пътищата в парка са блокирани от автомобили.

"За съжаление вече над десет години планината ни е отнета и превърната в заложник на конюнктурни интереси", твърдят в позицията си трите партии. Според тях "Витоша ски" "отказва да поддържа и модернизира съоръженията, въпреки че приватизационният договор го задължава да инвестира в лифтовете и да запази предмета на дейност им, а именно превоза на хора в планината".

Бездействие

Трите партии смятат, че Столичната община не е упражнила следприватизационен контрол върху частния собственик и не е предприела мерки за преустановяване на "изнудването на софиянци". "Не само това, Столична община е съучастник в блокирането на достъпа на гражданите до планината като тенденциозно намаляваше и спираше градския транспорт до Витоша, който днес очевидно не е адекватна алтернатива. Другият основен виновник е Министерството на младежта и спорта, което осем години отказва да ремонтира влек "Заека", който е негова собственост, при положение, че подкрепата на масовия спорт е основната му функция", пише още в позицията.

Освен това съоръжение, от години не работят лифтовете "Романски" и "Княжевски". Кабинковият лифт от Симеоново би трябвало да работи всеки ден с изключение на по няколко часа два дни в месеца, когато е обявена профилактика. Съоръжението обаче често е извън строя. Драгалевският лифт работи само в почивните и празнични дни. В четвъртък (11 януари) на Витоша ски може да се карат само на една писа и работят само два влека. Сезонът пък бе открит едва на 6 януари - след почивните дни около Коледа и Нова година, при положение, че останалите големи ски зони в страната работят от средата на декември.

"Стигна се до там, че днес, 2018 година, когато София е Европейска столица на спорта, на Витоша – най-големия парк на града, цари транспортен хаос, не се използват пълноценно разнообразните възможности за масов спорт и рекреация, а повечето лифтове не работят. На този фон Столична община и държавата в лицето на министерството все още не са предприели никакви конкретни мерки за пускане на съоръженията и подобряване на градския транспорт", смятат от ДСБ, "Да, България" и "Зелените".

Мерки

Те настояват общината да предвиди средства в бюджета си за евентуалното премахване на неработещите и опасни съоръжения, за които собственикът отказва да се погрижи. Искат да се подобри и достъпът до планината с обществен транспорт, като се използват автобуси на природен газ или електрически превозни средства.

Трите партии предлагат да започне и дискусия за цялостно развитие на туризма, която да включва разработване на цялостен план за интегриран достъп до планината и ангажимент на общината в поддържането на туристическата и комуникационна инфраструктура, план за развитието на ски и други спортове на Витоша с приоритет детския и масов спорт, оценка на възможностите за връзки между съществуващите писти и трасиране на нови, без излишна сеч и премахване на морени, както и за възстановяването на съществуващите по-малки трасета.

"Сегашното положение, при което достъпът до планината е силно затормозен, ски се карат на една сериозна писта, а практически всички съоръжения са опасни и/или неработещи, е крайно недопустимо. И отговорността е споделена между управляващата номенклатура на ГЕРБ и "Витоша ски" ЕАД", твърдят от трите партии.

Отговор

В позицията им се казва, че договорът за приватизация с "Витоша ски" е сключен през декември 2007 г., при кмет Бойко Борисов и мнозинство на ГЕРБ в Столичен общински съвет. Според председателя на общинския съвет Елен Герджиков (ГЕРБ) това твърдение е "лъжа". Във Фейсбук той припомни, че решението за приватизацията е гласувано на 26 юли 2007 г. когато в общинския съвет "все още няма нито един представител на ГЕРБ". "За сметка на това там са БСП (19 човека), СДС (10), ССД (9), "Гергьовден" (6), ДСБ (6), "Демократи за София" (5), НДСВ (4) и 2-ма независими. В изпълнение на това решение столичната агенция за приватизация извършва процедурата и нейният тогавашен директор подписва договора", пише Герджиков.

Той също определя състоянието на съоръженията на Витоша като "безумна ситуация". Според него договорът за приватизация на лифтовете и влековете е "обида за здравия разум".

"Първо, всеки договор за наем на гарсониера е по-дълъг и подробен от въпросния приватизационен договор. Второ, той не задължава дружеството "Витоша ски" да предоставя услугата, т.е. те могат да работят или не, когато си поискат. Трето, задължението за инвестиции е всъщност пожелание. И най-важното, няма клауза, неизпълнението на която да е основание за разваляне на договора", смята Герджиков.

Според него проблемът може да се реши след приемането на новия план за управление на парка и при последващите процедури по приемане на специализирани устройствени планове.

От "Витоша ски" смятат, че за модернизация на съоръженията в парка са нужни 70-80 млн. лева. От години ръководството на дружеството оправдава липсата на инвестиции в подмяна и модернизация на лифтовете и влековете със забраните в плана за управление на Витоша и с несъгласието на природозащитните организации. Според екосдруженията обаче няма никаква пречка съоръженията да бъдат подменени при използване на съществуващите трасета, а всички писти, чиято територия е по-голяма от тази на ски зоната над Банско, да се обработват и да се ползват за спорт.

"Витоша ски" поднови офертата за "юридически валидни идеи" за развитие на туризма

В отговор на искането на трите партии от "Витоша ски" изразиха "радост" от факта, че след 10-годишни разговори с ДСБ и Зелените "имаме обща визия за туризма във Витоша".

Фирмата обяви, че от десет години "предлага идентични стъпки за развитието на туризма в парк "Витоша" като сме разработили и цялостен план за създаване на ски зона "Алеко“, който според нея включвал представените от ДСБ изеи за развити ен атуризма в планината край София.

"Проектът не е реализиран, тъй като първоначално беше блокиран в съда от зелени неправителствени организации, а впоследствие изменения в Закона за горите де факто забраниха всяко ново развитие на туризма в парка. По-специално, това са изискванията за смяна на предназначение на земята под спортната инфраструктура, която е изрично забранена от действащия план за управление на парк Витоша – своеобразен параграф 22", пише в позиция на компанията, разпратена до медиите.

В нея се допълва, че дружеството многократно е настоявало да се изчисти нормативната рамка като се приемат добрите европейски практики за изграждане на спортни съоръжения, но това още не е се случило. Фирмата припомня, че преди две години е поканила публично всички експерти да предложат юридически издържани решения за модернизиране на съоръженията в парк "Витоша", но нито едно такова не е постъпило нито от партии, нито от екоорганизации.

Сега "Витоша Ски" подновява това свое предложение и отправя призив за "всяка юридически валидна идея и да развием планинската инфраструктура в рамките на закона".

Още по темата
Още от България

Какво предизвика напрежението и протестите около чумата по дребния добитък?