Тричасов дебат не спря заема за парно от отпадъци в София

Общинският съвет одобри кредита до 67 млн. евро

Тричасов дебат не спря заема за парно от отпадъци в София

София ще вземе до 67 млн. евро заем, за да съфинансира изграждането на инсталация за производство на ток и топлоенергия с гориво, произведено от отпадъци. Тя трябва да бъде направена на площадката на една от централите на "Топлофикация - София".

Общата стойност на проекта е 157.54 млн. евро. От тях 91.8 млн. евро идват от програма "Околна среда". Останалите трябва да бъдат осигурени от общината със заем от Европейската инвестиционна банка.

Столичният общински съвет одобри в четвъртък поемането на дълга след над тричасови дебати. Те обаче не бяха толкова за параметрите на заема, колкото за това дали такава инсталация трябва да съществува и дали тя трябва да използва определената преди години технология.

Срещу решението се обявиха съветници от "Политическа група 5", които смятат, че гражданите нямат достатъчно информация за проекта, той ще доведе до замърсяване на въздуха в града и не искат да участват във вземането на такова решение. Според тях проектът трябва да бъде замразен и да се направи ново проучване за технологията.

Резерви изразиха и от БСП, които смятат, че инсталацията не трябва да бъде правена на площадката на ТЕЦ "София", която е в широкия център на града, а да е разположена при завода за отпадъци до село Яна. Освен това смятат, че поемането на този заем ще доведе до още по-голяма задлъжнялост за финансово нестабилната "Топлофикация", която реално ще трябва да връща взетия от общината кредит.

Срещу проекта се изказаха и Иво Божков и Марта Георгиева от ДСБ. Формацията "Демократична България", от която ДСБ е част, иска референдум за изграждането на инсталацията.

Местната власт обаче твърди, че технологията е доказана, инсталацията ще е безопасна, а изграждането ѝ е решено още през 2011 г. Освен това се иска бързо изпълнение на решението за тегленето на заема. Това се аргументира с факта, че общината иска бързо да подаде документите за проекта. Целта е да не се забави изпълнението му и предвидените в еврофондовете средства за него до 2020 г. да бъдат възстановени от Еврокомисията и да не останат за сметка на бюджета.

Освен това се бърза с изплащането на 40% от финансирането по оперативната програма "Околна среда", за да може да се вдигне процентът на платените по нея средства и да не се намали бюджетът ѝ.

Параметрите

Заемът до 67 млн. евро ще е със срок от 19 години при средна лихва от около 1.5%. Първите 4 години ще са гратисен период. Тогава ще се плащат само сумите по лихвите, а от петата година - и по главницата.

Кредитът ще бъде изтеглен от Столичната община, която подписва споразумение с "Топлофикация - София" да възстановява средствата по заема от икономиите от пускането на инсталацията. Годишната вноска ще е около 10 млн. лева. Според зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов изчисленията показват, че топлофикационното дружество ще може да осигурява средства за погасяването на заема въпреки голямата си задлъжнялост.

Те щели да дойдат от намалените с 12.5 млн. евро разходи за природен газ на година. Дори и при поскъпване на цената на синьото гориво, което ще остане основно за работата на "Топлофикация", проблеми нямало да има, тъй като тогава икономията щяла да е още по-голяма.

Ако все пак се стигне до невъзможност "Топлофикация" да преведе на общината пари за заема, то вноската по него няма да остава за сметка на общинския бюджет, а общинското дружество ще трябва да я плати на по-късен етап, обясни Барбалов. В противен случай за заема за инсталацията на "Топлофикация" трябва да отиват средства, събирани от всички данъкоплатци, включително и от такива, които нямат парно.

Инсталацията

Инсталацията на площадката на ТЕЦ "София" ще произвежда ток и топлоенергия от изгарянето на произвежданото в завода за отпадъци край село Яна гориво - т. нар. RDF. От местната власт твърдят, че от това замърсяване на въздуха няма да има. Това се потвърждавало от положителния доклад за оценката на въздействието върху околната среда. Освен това сега Европейската комисия отново ще преглежда проекта и това е гаранция, че той ще отговаря на всички европейски еконорми.

Горивото ще се кара с два камиона от инсталацията за отпадъци, която се намира на 24 км от бъдещата когенерация. Ще се предоставя безплатно на "Топлофикация", а транспортните разходи ще са за сметка на общината (около 300 000 - 400 000 лева на година).

Дружеството ще печели освен от продажбата на топлоенергия и от тази на ток. Според изчисленията пускането на когенерацията ще позволи задържането на цената на парното в следващите години.

В момента RDF горивото се изгаря в три циментови завода в страната. Общината плаща около 5 млн. лева за транспорта му, но в следващите години те щели да се увеличат двойно, тъй като количеството гориво щяло да нарасне.

Аргументи

"С изграждането на тази инсталация София има голям шанс да се нареди сред големите европейски градове, които са решили трайно и по модерен начин въпроса с отпадъците", коментира в началото на обсъждането кметът Йорданка Фандъкова.

За пример тя даде Виена и Копенхаген, където действат подобни когенерации. Също така повтори, че в Европа те са стотици. По думите ѝ методът на изгаряне се използва от 20-ина години и непрекъснато се усъвършенства.

Според Фандъкова пускането на тази инсталация ще даде възможност за допълнително намаляване на депонираните отпадъци - от 16% в момента на под 10 на сто. В същото време това няма да намали рециклирането, тъй като за производството на RDF се използвали само нерециклируеми боклуци.

За да се разсеят притесненията за замърсяване, данните от уредите за мониторинг на замърсяването на въздуха на бъдещата инсталация, ще са публично достъпни в реално време. Изчисленията пък показвали, че емисиите на прах щели да намалеят.

Още в четвъртък щял да бъде пуснат и сайт, в който да бъде събрана информация за цялата система за отпадъците на София - инсталациите за компостиране на зелени и битови отпадъци и заводът за боклук, както и за бъдещата когенерация.

Притеснения

Съветниците от "Политическа трупа 5" обаче оспориха технологията на бъдещата когенерация. Според тях има и по-съвременни методи, като оползотворяване на горивото от отпадъци за производство на биогориво. Те трябвало да се проучат и за това предложиха създаването на независима работна група по въпроса.

Според Иван Велков от формацията, въпреки че за проекта се говори от години, хората нямат достатъчно информация за него - за финансовите и екологичните аспекти. Доказателство за това били и дългите дебати по въпроса в общинския съвет. Според него трябва да се работи за рециклиране на отпадъците, а не за използването им за производството на гориво.

От БСП пък не поставят под въпрос съществуването на инсталацията, но се съмняват, че избраната площадка е най-подходящата. Според тях трябва да се отговори на страховете на "над 200 000 души, които живеят в съседните на ТЕЦ "София" райони. "За това предлагаме да е до завода за отпадъци в село Яна", коментира Калоян Паргов от левицата.

"Да не би там да не живеят хора", контрира Фандъкова. Съветници от ГЕРБ припомниха, че промяната на площадката означава забавяне на проекта, а в същото време вариантът "Яна" е отхвърлен, тъй като до там трябва да се направи над 20 км топлопровод до топлопреносната мрежа. Инвестицията в него, плюс загубите при преноса, правели тази алтернатива неизгодна.

Според Паргов притеснително е и финансовото състояние на "Топлофикация", която с новия заем "ще затъне до над ушите". Според общинарите от ГЕРБ обаче проблеми няма да има, въпреки че състоянието на дружеството не е розово.

Политически дивиденти

На няколко пъти Фандъкова заяви, че гласовете срещу инсталацията целят извличането на политически дивиденти, при това с "игра със страховете на хората". Тя добави, че не би допуснала осъществяването на проект, който да застрашава живота на хората, защото отговаря за това с името и подписа си.

В крайна сметка след решението на общинския съвет предстои общината да внесе искане за отпускане на финансиране по оперативната програма "Околна среда", което трябва да бъде разгледано и от Европейската комисия. След евентуално одобрение трябва да бъде обявен търг за проектиране и строителство, което ще отнеме 3 години. Крайният срок за изграждането на когенерацията е 2023 г. В противен случай евросредствата може да бъдат загубени.

Споделяне
Още по темата
Още от България