Трудният път да накараш Google да плаща за новините

Технологичният гигант засега е склонен да плаща само за определени публикации през новия си продукт Google News Showcase

Знаете ли какво е това? Да, прилича на голям празен пощенски плик, но всъщност е празна първа вестникарска страница на национален всекидневник в Канада. Над 100 вестника в страната излязоха в този вид на 4 февруари в знак на протест и настояха правителството да вземе мерки и Google най-сетне да разбере, че новините не са безплатни и трябва да плаща на редакциите затова, че използва съдържанието им. В дъното на празната бяла страница пишеше: "Представете си, ако новините не бяха тук".

News Media Canada - организация, която обединява издателите на печатни медии в Канада и организира акцията, разясни, че тече непрекъснат процес на съкращения, журналистите губят работните си места, защото тяхното съдържание се ползва безплатно от Google, Facebook и други подобни платформи. Технологичните гиганти съответно "прибират" поне 80% от оборота на пазара на дигитална реклама. Канадската организация подчертава, че, ако издателите на новини изчезнат, единственото, което ще остане са т.нар. "хейт и фейк новини".

Крещящите празни страници дадоха първи резултати и министърът на културата на Канада Стивън Гилбо обеща в рамките на тази година да бъде подговено законодателство, което да гарантира, че технологичните гиганти ще започнат да плащат за новинарското съдържание, което разпространяват на своите платформи.

"Нашата позиция е ясна, създателите на новини трябва да бъдат адекватно компенсирани за тяхната работа и ние ще ги подкрепим да продължат да доставят важна информация в полза на нашата демокрация, здраве и благосъстоянието на общностите", каза Гилбо.

Министърът добави, че правителството проучва как Франция и Австралия вече решават този проблем.

Тв репортаж за празните челни страници на канадските медии

Пробивът във Франция

След години спорове с европейските издатели Google се съгласи, че новините не са безплатни. Първият европейски пробив се случи във Франция, която бе и първата в Европейския съюз, която транспонира евродирективата за защита на авторското право и започна разговори с Google, които в началото изглеждаха обречени. Роля за постигането на споразумение изигра и съдът, който изиска Google да започне преговори с новинарските издатели.

На 21 януари 2021 американската компания обяви, че ще започне да плаща на френските медии за новинарско съдържание, което се потребява през търсачката. Прогнозите са, моделът скоро може да бъде "копиран" навсякъде в ЕС, особено след като е налична и специална евродиректива.

Google и APIG, организацията, която обединява френските издатели, обявиха в обща позиция, че компенсациите ще се изплащат на база критерии като "принос на издателя към осигуряването на информация за политики и за обществения живот; дневен обем на публикациите и месечен интернет трафик на сайтовете".

В момента Google договоря индивидуални лицензионни договори с френските издатели. Такива вече са постигнати с няколко вестници и списания, сред които водещи заглавия като "Le Monde" и "Le Figaro". Редица френски медии обаче се опасяват, че Google ще им предложи ниски компенсации за използваното медийно съдържание и настояват да има независим арбитър, който да решава подобни спорове.

Президентът на APIG Пиер Лует, който също така е изпълнителен директор на "Les Echos Le Parisien" – дружеството издател и най-стария френски финансов вестник, посочи, че споразумението гарантира и защита на авторските права на издателите, и поставя "началото на плащания от дигиталните платформи за използването на медийните публикации".

През 2019 г. ЕС преразгледа директивите си за авторското право, като заложи изискване платформи като Google и YouTube да са отговорни за нарушенията на авторските права, извършени от техните потребители. Новите европравила, които очаквано бяха оспорвани яростно от американските технологични гиганти, също така изискват онлайн търсачките и платформите за социални медии да започнат да изплащат компенсации на издателите, ако ползват тяхно съдържание.

Франция е единствената държава от ЕС, която е привела в националното си законодателство Директивата за авторското право, но се очаква други страни членки да го направят преди крайния срок за изпълнение - 7 юни тази година.


Част от френските медии вече подписаха споразумения с Google

Всичко това се случи след дълги спорове между Париж и Google. Новите правила, които задължават онлайн платформите да плащат на издателите на новини във Франция, станаха факт още през 2020 г., но бяха посрещнати на нож от Google. Първо, компанията обяви, че ще показва само новинарските заглавия. През април миналата година обаче френският регулатор за защита на конкуренцията уличи Google в злоупотреба с господстващо положение и излезе с решение гигантът да започне преговори с издателите на новини. Споразумението бе постигнато в края на януари т.г.

Вместо да спазва закони Google предлага алтернатива

Google не иска да спазва закони и да плаща за цялото съдържание, което преминава през платформата ѝ, затова ударно започна да предлага алтернативен модел. През октомври 2020 г. обяви новия си продукт Google News Showcase и обеща чрез него да плати на медиите 1 млрд. долара през следващите 3 години за лицензиране на новини. От Google посочват, че целта на новата програма е да помага на редакциите, които са загубили рекламни договори заради социалните медийни платформи и са пострадали от пандемията. Google твърди, че вече има подписани споразумения с близо 450 издания в 5 държави, по-голямата част от които са местни и регионални издания.

Детайлът, който въобще не е за пренебрегване е, че Google News Showcase ще предлага само определен брой статии от издание, подбрани от редакциите, за които и ще плаща месечни такси. Т.е. медиата няма да получава възнаграждения за цялото нейно съдържание, което се появява в търсачката. Моделът на плащане няма да е за брой кликвания върху заглавията, а чрез месечна такса, индивидуално договорена с всеки от издателите.

Проверка на Mediapool показа, че последно, на 11 февруари Google е стартирала Google News Showcase във Великобритания и Аржентина. На Острова гигантът е подписал споразумения със 120 издания, сред които Reuters и The Financial Times, на които ще се заплаща лицензионна такса, за да произвеждат откъси от определен брой новини, подбрани от редакциите, които ще се появяват в Google News Showcase. Достъпът към новата онлайн услуга става чрез мобилните приложения Google News и Google Discover.

Когато потребител кликне върху откъс от новините, той ще бъде отвеждан до цялата статия на сайта на издателя.

"Като част от нашите лицензионни споразумения с издатели, ние също така даваме възможност на читателите да имат достъп до избрано съдържание на т.нар. pay wall (съдържание на сайта, което се ползва само срещу абонамент - б.а.). Тази функция ще даде на читателите възможност да прочетат повече от съдържанието на издателя, отколкото биха имали достъп безплатно, като същевременно ще позволи на издателите да насърчават читателите да станат техни абонати", поясниха от Google, цитирани от CNBC.

Google News Showcase вече работи в Германия, Бразилия и от няколко дни в Австралия. На официалния си сайт от Google посочват, че са готови в скоро време да стартират продукта и в Канада, Япония и Франция. Редица медийни анализатори обаче са на мнение, че тех гигантът доста закъсня със старта на услугата във Франция, където вече е факт законовата регулация.

Жестока битка в Австралия

От началото на 2021 г. Австралия води тежка битка с Google и Facebook, за да задължи търсачката да плаща за излизащото медийно съдържание в резултатите от търсенията. Правителственият орган за защита на конкуренцията e готов със закон, наречен "Кодекс за договаряне". Той е насочен специално към Google и Facebook. Нормата ще принуди технологичните гиганти да договарят плащания с местни издатели и разпространители за съдържание. Ако не може да бъде постигнат компромис за цената, арбитър, назначен от правителството, ще я определя, гласят текстовете, цитирани от Ройтерс.

В мотивите си правителството на Австралия посочва, че Google печели от хора, които искат да четат новините и затова следва да плаща "справедливо" на медиите, създатели на информационното съдържание.

От Google посочиха, че подобен закон е "неработещ" и директно заплашиха да напуснат Австралия. Същата заплаха отправи и Facebook. По думите на изпълнителния директор на компанията за Австралия Мел Силва законът противоречи на принципа за свободно споделяне на информация и на "начина, по който работи интернет".

На 3 февруари в спора се включи технологичният гигант Microsoft и обяви, че е готов да замести Google в Австралия с търсачката си Bing.

"Въпреки че Microsoft не е обект на действащото законодателство, ние бихме искали да спазваме тези правила, ако правителството реши това", се казва в изявление на софтуерната компания.

"Кодексът разумно се опитва да преодолее дисбаланса на силата на договаряне между дигиталните платформи и австралийския новинарски бизнес", добавят оттам.


Част от австралийските медии, които се включиха в инициативата Google News Showcase

След цялата тази сага на 5 февруари Google обяви, че стартира Google News Showcase в Австралия. Идеята е да покаже, че специално законодателство не е необходимо и казусът може да се реши на пазарен принцип. В детайли, Google ще плаща за съдържание на 25 издатели и посочва, че за първите 8 дни в платформата те са постигнали над 1 милион показвания на тяхното съдържание. Сред медиите, включили се в инициативата са "The Canberra Times", "The Illawarra Mercury", "The Saturday Paper", "Crikey", "The New Daily", "InDaily" и глобалната журналистическа мрежа "The Conversation".

"В последните години забелязваме, че Google полага все по-големи усилия да промотира журналистическите материали, преминали през прецизен процес на проверка на фактите. The Conversation работи с източници, които са от академичните среди и тесни експерти в техните области на знание. Всички наши статии са внимателно подготвени от професионални журналисти. Това означава, че ние сме в перфектна позиция да работим с Google и да се опитваме да осигурим надеждна информация, която ще отговори на нуждите на аудиторията", посочи Лиза Уатс, изп. директор на The Conversation Media Group.

Повечето от австралийските медии обаче към момента не са съгласни с алтернативния вариант и настояват за влизане в сила на правителствения закон

.До момента Facebook отказва да плаща за медийно съдържание и посочва, че издатели или потребители сами споделят новинарско съдържание в платформата, която не прави това автоматично.

Споделяне

Още по темата

Още от Анализи и Коментари