Авиационните институции и специалисти дебатират по въпроса

Трябва ли да е задължително присъствието на поне двама в кабината на самолета

Германските авиокомпании забраняват оставането само на един човек, В САЩ това е отдавна така, ЕС като цяло не може да наложи такова правило

Трябва ли да е задължително присъствието на поне двама в кабината на самолета

Трагичната катастрофа с еърбъса на "Джърмануингс" във Франция повдигна отново дебата за възможните мерки за повишаване сигурността на въздухоплаването и по-специално – необходимо и възможно ли е авиокомпаниите да предприемат стъпки, както и какви да бъдат те, за да бъде намален рискът пилоти преднамерено или по невнимание да разбият самолет.

След анализ на записите от черната кутия разследващите заявиха, че внезапното снижаване на машината във вторник по време на полета ѝ от Барселона за Дюселдорф е предприето от втория пилот, когато той е бил сам в кабината, и че след това той не е отворил вратата на излезлия преди това капитан. На записите се чува как командирът на полета се опитва да влезе пак в пилотската кабина.

Според френските разследващи вторият пилот Андреас Лубиц е бил в съзнание, но може би никога няма да узнаем със сигурност дали е било така. Знаем обаче, че нещата е можело да се развият другояче, ако в кабината е имало още един човек, описва ситуацията в свой редакционен коментар вестник "Ню Йорк таймс". И припомня казаното вчера от изпълнителния директор на "Луфтханза" - компанията собственик на "Джърмануингс", че европейските регулатори не изискват в кабината винаги да има по двама души.

Германските авиокомпании въвеждат изискването за поне двама души

След авиокатастрофата във Франция големите германски авиокомпании изразиха готовност да въведат правило, според което в пилотската кабина винаги трябва да има най-малко двама души, заяви ръководителят на Федералното обединение на въздушния транспорт /BDL/ Матиас фон Рандов. Той отбеляза, че това правило са готови да въведат компаниите Луфтханза, Еър Берлин и Кондор.

Тази информация се потвърждава и от електронното издание на в. "Франкфуртер алгемайне цайтунг". "Решението е взето", заяви за изданието представителят на BDL Кристине Колмар.

ЕС не може да наложи задължително присъствие на двама пилоти в кабината

ЕС не може да наложи задължително едновременно присъствие на двама пилоти в кабината на пътническите самолети. Това съобщиха високопоставени експерти на ЕС, пожелали анонимност, предаде БТА от Брюксел. Те уточниха, че е възможно да бъде издадена незадължителна препоръка в този смисъл. Засега в ЕС е въведено задължението авиокомпаниите да поставят видеокамери пред вратите на пилотските кабини, чиято картина е видима от всяко от двете пилотски места.

Европейските пилоти имат правото да напускат работното си място в случай на техническа необходимост или когато трябва да отидат до тоалетната. Вратите на пилотската кабина са бронирани и могат да бъдат отворени само с разрешение отвътре. Това изискване е въведено след 11 септември 2001 г., за да се избегне незаконно злоумишлено проникване в пилотската кабина.

Експертите уточниха, че досега усилията са насочени към предотвратяването на незаконно проникване отвън. Предвид катастрофата от тази седмица във Франция, предстои да се помисли какви нови мерки да бъдат предприети и кога.

Според действащите правила стюардите също могат да влизат в пилотската кабина при необходимост, но само с разрешение от пилотите. В държавите извън ЕС, където видеонаблюдението пред вратата на пилотската кабина не е задължително, съществува изискването за постоянно присъствие на двама членове на екипажа в пилотската кабина.

Всеки член на екипажа е длъжен да състави доклад след полет, в който са възникнали или са били избегнати проблеми, свързани с поведението на негов колега. Според европейските правила пилоти в гражданското въздухоплаване могат да бъдат само онези, които нямат и не са имали медицински проблеми, включително психологически. Изпълнението на тези изисквания е отговорност на авиокомпаниите. Дейността на авиокомпаниите се следи от националните власти, които докладват на службите на ЕС.

Експертите засега не са в състояние да отговорят как някой с хронични психически проблеми може да получи лиценз за пилот, а и как би могъл да го подновява на всеки шест месеца или една година. По техните думи подновяването на лиценза означава, че при медицинските и психологическите прегледи не са били отчетени проблеми.

Авиокомпаниите в ЕС могат да въведат допълнителни правила за сигурност, ако не противоречат на общностното право. Има много строги психологически правила за пилотите, които се подновяват на 12 месеца, има и внезапни проверки, заявиха експертите.

Те поясниха, че службите на ЕС издават задължителни указания за техническото състояние на самолетите. Лицензирането на пилотите се извършва по незадължителни указания.

В отговор на въпрос специалистите заявиха, че скоро не би било възможно въвеждането на наземно управление на самолети, които се отклонят от предварително утвърдените полетни параметри, защото тези системи за наземен контрол не са достатъчно сигурни все още. Може би след 10-20 години технически ще бъде приемливо граждански самолет да бъде управляван само от един пилот, добавиха експертите.

Правилата в САЩ

В САЩ обаче има такова изискване, казват Федералната администрация на гражданската авиация в САЩ и местна браншова организация. Правилото е, че ако пилот трябва да излезе по каквато и да е причина от кабината, стюардеси или намиращи се на борда пилоти, които в момента не са на работа, имат право да влязат в кабината. Това са разумни правила и всички авиокомпании трябва да ги възприемат. При аварийна ситуация стюардеса може да опита да отвори вратата или да повика излезлия пилот.

Присъствието им би било полезно, не само при преднамерен саботаж, но и ако управляващият пилот поради някаква причина не е в състояние да изпълнява професионалните си задължения - например заради инфаркт.

След атентатите от 11 септември законодателите и регулаторите са постъпили правилно, като са поискали от авиокомпаниите да повишат мерките за сигурност в кабините и да ги оборудват с блиндирани врати. Изглежда това решение е попречило на капитана на самолета на "Джърмануингс" да се върне в кабината.

Като цяло въздушният транспорт си остава невероятно сигурен, а случаите, при които пилоти се самоубиват и погубват пътниците, са изключително редки. В изследване, огласено миналата година, Федералната администрация на гражданската авиация на САЩ посочи само осем такива случая за периода от 2003 до 2012 г. При всички изброени примери става дума за малки частни самолети, а не за пътнически лайнери и само в един от случаите освен пилота на борда е имало и друг пътник.

Няма политика за сигурност, която да предвиди всички ситуации. Но изискването за двама души в кабината по време на полет е разумна стъпка, която ще намали риска от това животът на десетки или стотици хора да е поверен на един-единствен пилот, коментира "Ню Йорк таймс".

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?