Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трябва ли Дунав мост да падне, за да започне ремонтът му?

16 коментара
Основният ремонт на българския участък на Дунав мост е отложен за есента. Хората се надяват съоръжението да не рухне след поредното отлагане на строителните дейности Сн. бТВ

През почивните дни се отвори огромната дупка на Дунав мост между Русе и Гюргево. Поредната през последните години. За щастие пострадали няма. Единствено десетки автомобили са спукали гуми.

Областното пътно управление в Русе обяви, че ще бъде направен поредният авариен ремонт от фирмата, която отговаря за текущия ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа за област Русе. Кога ще се случи това, към момента не е ясно.

Новото ръководство на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) мълчи. Когато има какво да съобщим, ще съобщим, казаха лаконично от пресцентъра на АПИ в отговор на Mediapool.

През последните години началниците на пътната агенция се задържат за по няколко месеца. Вероятно това е и причината да не се показват публично. Отчет пред обществото за свършеното и несвършеното е мираж. Публичните им изяви са редуцирани и са за пред журналисти, които хал хабер си нямат от поръчки и игрите в пътната агенция.

Накратко кучето си лае, керванът си върви, а хората трошат коли и чакат с часове и денонощия на Дунав мост, за да преминат от единия бряг на другия. И така години наред.

Вече повече от 15 години се говори за основен ремонт на "Моста на дружбата", както беше известен по времето на социализма (съоръжението e пуснато в експлоатация през юни 1954 г.). Той беше договорен между България и Румъния още по времето на тройната коалиция през 2008 г. Двете страни трябваше да отделят по около 25 млн. евро всяка за ремонта на съоръжението, за да не се срути и да стане голяма беля.

България направи частичен ремонт на пътното платно през 2011 г. Тогава е положена нова асфалтобетонова настилка от два пласта - износващ слой от асфалтобетон (сплимастик с дебелина 4 см) и асфалтобетон с полимер модифициран битум (с дебелина 6 см).

Румъния изпълни своя ангажимент през 2015 г. и направи основен ремонт на пътната и железопътната част на моста в нейния участък. Това и струва общо около 30 млн. евро.

България обаче продължава да не предприема нищо и всяко следващо правителство непрекъснато отлага ремонта.

Мостът е в "незадоволително" състояние

Мостът над Дунав между Русе и Гюргево е построен в периода 1952 - 1954 г. Дължината му е 2.8 км и минава на височина от 30 метра над водата. Изграден е на две нива - за влакове и автомобили. Средната част, с дължина 85 м, може да се повдига и да пропуска големи кораби.

Архитектурата на моста е дело на архитект Георги Овчаров, а художественото оформление - порталите на българския и румънския бряг, както и орловите глави по неговата дължина, са на украинския скулптор Михайло Парашчук.

Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г. и на времето беше едно от най-големите комбинирани мостови съоръжения в Европа.

Българският участък е с дължина 1057 метра. Състоянието на пътната настилка на българския участък "към момента е незадоволително". "По повърхността на настилката има мрежовидни пукнатини, единични надлъжни и напречни пукнатини, дупки, кръпки, слягания и коловози. Равността на покритието е лоша", това е посочено в документацията на пътната агенция по обществената поръчка.

Правителството на акад. Николай Денков успя да избере изпълнител на ремонта, но само на пътната част. За железопътната изобщо не беше обявен търг. Поръчката беше спечелена от обединението "Дунав мост", в което участват "ГБС - Инфраструктурно строителство" АД и русенската "Пътинженеринг" ЕАД. Договорът с тях за над 37 млн. лв. без ДДС за 1057 метра беше подписан през януари 2024 г.

През февруари стана ясен и изпълнителят на надзора, който ще контролира ремонтно-възстановителните дейности на съоръжението. Това е ДЗЗД "Дунав мост - ПИИ - Строл", в което влизат фирмите "Пътнивест-инженеринг" АД и "Строл-1000" АД. Те спечелиха поръчката с цена от 707 000 лв. без ДДС. Вече повече от три месеца,неясно по какви причини, обаче договор с избрания изпълнител не се подписва.

А търгът беше изключително оспорван - осем кандидати. Никой не обжалва резултатите, нещо много рядко при подобни търгове. В пътния бранш казват, че всички осъзнават аварийното състояние на моста и по тази причина не са искали допълнително да бавят започването на ремонта, за да не стане "голяма беля".

Поредното отлагане

И докато строителите са наясно, че нещата не са никак добре със състоянието на моста, някои дори казват, че българският участък е опасен за преминаване, ремонтът на съоръжението отново беше отложен от управляващите, които никога за нищо не носят вина, дори след поредната трагедия. Делото за "пътя убиец" край Своге, когато загинаха 20 души през август 2018 г. все още не е започнало.

"Ремонтът на Дунав мост при Русе няма да започне преди края на лятото, за да не се затруднява движението в активния туристически сезон, когато трафикът е най-интензивен както от транзитно тежкотоварно движение, така и от румънски туристи, пътуващи към Черноморските курорти".

Това решение беше взето в края на април на среща в пътната агенция, в която участваха изпълняващият длъжността председател на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев, членът на УС на АПИ инж. Стоян Николов, кметът на община Русе Пенчо Милков, заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков, началникът на кабинета на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Кирил Габеров и експерти от МВР - "Пътна полиция"“ и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата".


Десетина дни по-късно - огромна дупка

Десетина дни по-късно по това "спорно решение" на управляващите (основният ремонт на моста ще става без спиране на движението и това беше една от причините да е толкова скъп) на 4 май се отвори огромна дупка. Тя е с размери приблизително 30 на 40 см на около стотина метра от началото на моста в посока Румъния.

Причината за пропадането е остаряване на бетона на един от панелите, интензивният трафик, както и големите количества валежи през последните дни, се казва в съобщение на областната управа в Русе.

Областното пътно управление е възложило извършването на ремонтни дейности на пътноподдържащата фирма. Предстои опасната дупка да бъде залята с бетон и подсилена с метални елементи, а след това ще бъде и асфалтирана.

Стамен Савов от Областното пътно управление в Русе каза, че дупката е по средата на панел, а причината е ерозията на бетона под асфалтовото покритие.

"Вследствие на сериозните дъждове мостът е в това състояние. Очаквам в рамките на деня (вторник) да започне подготовка за ремонта. Трябва да се разкрие част от асфалта около дупката и да се излее отново бетон. Ще работим със специална смес, която бързо набира якост. До края на утрешния ден може да поставим асфалта", заяви Савов пред Нова телевизия. По думите му участъкът около дупката ще бъде затворен, като движението ще бъде ограничено в едната лента.

А докато управляващите се туткат, остава рискът да се случи най-лошото, предупреждават строители. Един от пресните случаи е трагедията с рухването на моста в Генуа през 2018 г. Инженерите са предупреждавали за тежкото състояние на съоръжението, но властите все отлагали...

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. otide
    #16
    Отговор на коментар #15

    ДОКТОРЪТ НА НЕУКИТЕ СИ БЪРКА 15 ГОДИНИ В.. ЧЕКМЕДЖЕТО, ЗАТОВА ВСИЧКО СЕ РУШИ.

  2. Мазен Кумунис
    #15
    Отговор на коментар #14

    Докторът на науките Бойко Велики направи моста на Видин! ;)

  3. ABV
    #14
    Отговор на коментар #12

    Къде и защо намеси пУ/атков?! Кажи, защо мутро-тиквата направи основен ремонт на моста преди 10 години, а днес вече се разпада!???

  4. F16
    #13

    керванът си върви, защото кучетата лаят/

  5. Мазен Кумунис
    #12

    Споко, Просто Киро е обещал 2-ри мост на Дунав! ;)

  6. anton nikolov
    #11

    Гарантирано от Гроб.

  7. Абат Фария
    #10

    Да пратят Тротинетките от ППДБСС+ да му направят 2-3 велоалеи, 2-3 пътечки за таралежи и други дребни животинки, да опънат костенурки над него. И направо да го затворят! Какво се глезят шофьорите с този мост! На Борислава Бонева дядо й да не е пресичал Дунав по моста?! А на Вася Терзийкин дядо му, като е колил и бесил на Белене, да не би по мост да е минавал! Направо да го събарят! И без това Кирето обеща 3-4 нови моста над реката. И ще са красиви! Розови!

  8. ABV
    #9

    От моста ежедневно се събират толл такси за милиони, а скапаната държава Zадунайски Zиганистан дори не може да осигури безопасното му функциониране!

  9. ABV
    #8
    Отговор на коментар #4

    Защо 10 години след капиталния ремонт, направен от иZродите мутра-тикво-мафиотите мостът отново е в аварийно състояние??? А Защо румънския участък не е мръднал???

  10. ABV
    #7
    Отговор на коментар #4

    Защо всичко направено от иZродите мутро-тикво-мафиоти се разпада след първия по-силен дъжд?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.