Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трябвало ли е майор Терзиев сам да прекрати фаталния полет и други въпроси

Съпругата на починалия пилот пита, МО отговаря (видео)

11 коментара
Димитрина Попова и Георги Панайотов, сн. БГНЕС

"Ако аз бях в самолета, и знам за какво съм се готвил и с какви параметри на полета съм се готвил да изпълня задачата, в момента в който ми кажат да снижавам под 3000 метра, щях да кажа "прекратявам задачата" и щях да се прибера за кацане".

Това каза в петък командирът на авиобаза "Граф Игнатиево" и пряк командир на загиналия на 9 юни пилот подполковник Валентин Терзиев (повишен посмъртно).

Тогава по време на учение над Черно море, при нощна стрелба по падаща мишена, се разби пилотираният от майор Терзиев изтребител МиГ 29.

В петък военният министър Георги Панайотов, екипът на "Военна полиция", който е проверил обстоятелствата около трагичния полет, командирът на Военновъздушните сили ген. Димитър Петров и ген. Николай Русев публично отговориха лично на съпругата на загиналия пилот Димитрина Попова, която от седмици задава въпроси за обстоятелствата около полета.

На откритата среща присъства и синът на загиналия пилот. Димитрина Попова очаквано бе силно развълнувана и трудно криеше сълзите си, но зададе конкретни въпроси към министъра и военните. Отговорите изясниха някои въпроси, но повдигнаха други.

"Загуба на пространствена ориентация". Няма пилотска грешка и неизправност на самолета. Това е версията на военното министерство, която в петък за пореден път бе потвърдена.

Димитрина Попова попита първо защо според "Военна полиция" причината за трагедията не е грешка на пилота. Полк. Петко Василев, който разследва военните инциденти в Министерството на отбраната, обясни, че става въпрос за специфично състояние - "загуба на пространствена ориентация", в което е изпаднал пилотът. До последно той не е осъзнавал, че е в подобно състояние, и затова не може да се говори за пилотска грешка.

Какво точно е станало?

От обясненията на висшите военни стана ясно, че майор Валентин Терзиев за пръв път е изпълнявал нощна стрелба с МиГ-29 по мишена над море. Подобни стрелби не е имало от години. Според командира на ВВС и прекия му командир в авиобаза "Граф Игнатиево" Николай Русев обаче той е бил подготвен за полета.

Два часа преди трагичния полет със същия самолет задачата е била изпълнена от друг пилот.

Димитрина Попова повдигна и въпроса как е бил и избран за задачата съпругът ѝ при положение, че той вече е бил упражнил правото си на пенсия, и не е ли било редно някой по-млад пилот да трупа полет. Висшите военни обясниха, че всички пилоти трябва да са подготвени за изпълнението на задачите.

Според проверката на "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите". Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори" и други.

Какво се е случило?

Командирите на ВВС потвърдиха, че в методическите уточнения и указанията за безопасност има разписана минимална височина от 2000 метра за извършване на маневра със стрелба. Командирът на ВВС ген. Димитър Петров обясни, че препоръчителната височина по време на подготовката е била между 4000 и 7000 метра. Загиналият пилот обаче слиза под 2000 метра.

Ето какво точно обясни ген. Петров:

"Първоначално му е разпоредено да слезе на 3000 метра и той докладва, че е взел 3000 метра, след което получава команда за снижение до 2000 метра и увеличение на скоростта до 800 км/ч. Никой не му е заповядвал или разрешавал да слезе под 2000 метра и да увеличи скоростта 950-980 км/ч", обясни ген. Петров.

По-късно командирът на авиобазата "Граф Игнатиево" ген. Николай Русев обясни, че лично той би отказал да слезе под 3000 метра. Той не коментира обаче защо.

На пресконференцията стана ясно, че подобни откази са практика в армията. Преди ден е бил отказан полет заради много птици в района.

От обясненията на висшите военни стана ясно, че ръководителят на полетите има за цел да насочва пилота към мишената, а преценката на каква височина е лично на пилота. Ръководителят на полета не е прекратил упражнението тъй като реално не е знаел, че майор Терзиев слиза под смятаната за безопасна височина, защото пилотът не е докладвал.

Разследването на трагедията се води от прокуратурата, която още не е обявила заключенията си.

"Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпления. Аз, като министър, мога да търся виновни, след като прокуратурата си свърши работата", каза военният министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Тодор Станков
    #11

    в доклада на Военна полиция на страницата на МО пише, че ясно на земята са знаели, че самолетът е под 2000м, дори е посочено, 1800, посре 1500м че е пуснал ракетата на 1310м. При вкл.Главен остава само целта на дисплея, всичко друго изчезва и пилотът затова не е трябвало да го оставят под 2000 да слиза с вкл.Главен, защото е бил вече сляп и откъм уреди. И ако е бил в страничен полет, което е възможно, не може да му се вкл.системата за опасно сближаване, щото не е бил хоризонтално. стреля на 1300

  2. Litko
    #10

    Тези млади хора гинат защото нито имаме вече техника, нито подготвени командири. И защото умишлено ни се вменява че някой иска да ни напада и имаме нужда от армия. Нали винаги си имаме по-голям брат. Ами както си му е редът, нека освен да ни напътства и дърпа за ушите и да ни пази. Кораби, самолети само самолетоносач ни липсва…

  3. Мислимотор
    #9
    Отговор на коментар #5

    Нищо не разбирам от самолети и военно дело.Малко аритметика:Слизайки под 2000 м, самолетът същевременно е увеличил скоростта на 980 км/час (~ 1000).Казваш, че при височина 1200 м се задейства автоматика, която хоризонтира леталото.С посочената скорост 1000 м се изминават за 3,5 секунди.Дали автоматиката може да изправи самолета за 4 секунди?

  4. полк. Дрангов
    #8

    Четете Григор Лилов, има интересни факти!

  5. Коментарът е изтрит в 14:43 на 6 януари 2022 от автора.
    #7
  6. Dante Alighieri
    #6
    Отговор на коментар #3

    Знам, от личен опит го знам. Преди 18 години загубих братовчед си на такава машина, беше на 32. Остави две деца. Тогава пак него изкараха виновен, че загубил ориентация. Само че, през този ден имаше супер ниска облачност и беше абсолютно противопоказно да се лети, при това още по-ненормално беше да се извършват такива сложни и ниски полети, каквито той е бил длъжен да прави според заповедта. Под документа, че самолетът и пилотът са готови за полет, има подписи на 18 говеда, до един - началници и спецове. Тогава на жена му казваха същото, каквото казват и днес на вдовицата на поредната жертва на тези летящи ковчези...

  7. zitler4
    #5

    Ако е загубил при.ор. ,, пилота . Тогава самолета достигайки 1200м.въсочина сам автоматично(автопилота),започва управление по хоризонтал с леко завишение. Защо това не се е случило ????

  8. Doide-mi-do-gusha
    #4

    Нито един от тези униформени на кадъра няма смелостта и достойнството да признае вината си за случилото се. Новият началник на Военната полиция си "изплати" лампазите с този доклад, а за загиналия скоро ще забравят. И този шум сега е заради въпросите на съпругата му, а не защото търсят истината. Тя не им трябва, защото е опасна.

  9. Александър Борисов
    #3
    Отговор на коментар #1

    Говеда са и по арогантният начин,по който обясняват,че вината е негова : "аз никога не бих слязъл под 3000м" ; ..."никой не му е заповядвал или разрешавал да слезе под 2000 м..." !

  10. ефрейтора
    #2

    Преди известно време , когато се заговори за слугинската роля на Военна полиция при само/убийството на ст.лейтенанта след нахлуването на американските командоси в цеха , Рашков/с хлопащата дъска/ , прехвърли целата отговорност към Прокуратурата , въпреки разследването на ВП . Сега се потвърждава , че доклада от разследването за загиналия пилот, е точно на ВП . Която явно не разследва , а изготвя доклади по поръчка...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.