Според Светия Синод промените за предоставянето на социални услуги и закрила на децата "отричат духовната връзка на детето с неговите родители". "Тази лукава аритметика – колкото повече права за детето, толкова по-малко за родителите, поставят детето в зависимо състояние от външен генератор на детски права и чрез това внедрява изкуствен заместител на родителите във формата на професионални "майки", институционални мащехи или други сурогатни форми на майчинство".
Това се казва в становище на Светия Синод относно новоприетия Закон за социалните услуги и промени в други социални закони, влизащи в сила от началото на следващата година.
Става въпрос за Семейния кодекс от 2009 г., текстове от който предстои да влязат в сила, Закона за закрила на детето, Закона за предучилищното и училищното образование и др, срещу които родители в страната от няколко месеца протестират, защото са убедени, че разширяват правомощията на социалните работници да отнемат деца от семействата им, въпреки че тези опасения многократно бяха отхвърлени, а текстовете разяснявани от официалните власти. Истерията около промените в социалните закони пламна около оттеглената Стратегия за детето и бе подклаждана от ултраконсервативни християнски организации, руската пропаганда и граждани с "патриотичен" уклон. Голяма част от техните аргументи се оказва, че се споделят и от Българската православна църква.
Незаконна намеса в семейното огнище
"Нормативното регламентиране на множество нови предпоставки за ограничаване на родителските права поставя родителите в невъзможност да възпитават собствените си деца, тъй като процесът на възпитание включва в себе си поощрителни, обучителни, но и ограничителни мерки, които трябва да се прилагат комплексно", се казва в позицията на Светия Синод.
Според църквата се създават предпоставки за един модел на "незаконна и ненаказуема намеса на чиновници и неправителствени организации в семейното огнище, които могат да доведат до разрушаване на семейството, до увеличаване на броя на социалните сираци при живи родители, до опустошени детски съдби".
Подход срещу детската чистота
"Овластяването" на детето се пропагандира винаги с идеите за т. нар. репродуктивно здраве и права на децата, но зад тази терминология се крие поход срещу детската чистота и невинност, институционална поквара на децата и опит за демографски контрол в семейните отношения.
"Светият Синод с тревога констатира, че така наречените нови "семейни политики", в основата на които е разбирането за детето като субект на самостоятелни юридически права и за родителството като социална роля, вече са придобили законов израз, който има противоконституционен характер", се казва още в становището.
Църквата срещу частните доставчици на социални услуги
Според Синода новата нормативна уредба създава нова конструкция в социалните отношения с водеща роля на частните доставчици на социални услуги – основно НПО, които могат да бъдат и проводници на чужди интереси, вредни за обществото ни.
Извеждането на частните доставчици на услуги като основни правни субекти за предоставянето им според църквата създава пазар на тези услуги и "превръща най-важните дейности, свързани с оцеляването на народа ни, в търговия!".
"Отказът на държавата пряко да осъществява социална дейност, както и основно да я финансира и насочва, се явява отказ от милосърдната, човеколюбива и Богоустановена нейна мисия да бъде пазител на общите ценности, да бъде въплъщение на взаимния интерес на цялото общество, да бъде грижовна майка за всички свои граждани, а не мащеха, да упражнява в пълнота държавния суверенитет", се казва в позицията на Светия Синод.
НС да отложи закона за социалните услуги
"Новоприетият закон създава възможности и предпоставки за социално инженерство, което може да доведе до пълна подмяна на отношенията между родителите и децата в семейството и до неговото трайно дестабилизиране", смята Синодът.
"Българската православна църква е била, е, и ще бъде, пазителка на вечните светини на нашия народ и вяра, сред които основно място заема християнското семейство. Като духовни архипастири на българския народ призоваваме Народното събрание да предприеме действия за отлагане действието на новия Закона за социалните услуги, както и за отмяната му, или основното му преработване, след широка обществена дискусия,с цел създаване на точна и ясна нормативна уредба за социално подпомагане, съответстваща на духа на Конституцията и законите, на националните и исторически български традиции, на нашата изконна праотеческа вяра", е призивът на църквата.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
"Незаконните намеси" зависят само доколкото се спазват в дадената държава законността; предполагам, че страната ни не е пример в това отношение. Историята е показала, съответно го е доказала, че в държави като нашата, както и без да ставаме любители или почитатели на "световните конспирации", обикновено други, доста по-силни от нас преди всичко в икономическо изражение, определят "кое е законно и кое не".
Това което описваш го има само в предаванията по руските пропагандни телевизии. Попътували сме, поживели сме в цивилизования свят и добре знаем как е там. По-добре децата да не играят сами, отколкото да ги изнасилват и убиват като онова нещастно момиченце от сливенското село. По-добре да ги взимат, отколкото бащите им да ги хвърлят от мостове, да ги застрелват и т. н. За една година само имаме достатъчно примери.
Кое наричаме цивилизован свят - там където ден през ден стават масови престрелки в училища?! Там където децата никога не играят навън без родителите си, защото е твърде опасно? Там където бебетата са с бански на плажа от раждането, защото иначе се счита за неприлично, а в същото време гърмят скандали за педофилство в църквата?!
е,бат ники, важното (и трагикомичното) е, че ТИ обаче СИ собственост на нЭкви наци-сексистки секти, дето организират паниката по катуните - че държавата щяла да им краде децата... ;-))) .......... Никакви майки и никакви НПО-та не са ти криви (на тебе и шашавата ти вАлЭрка), че ви влече да биете жени и деца и да затваряте в концлагери несъгласните с ва卍..., пишман-фашиcтче нещастно...
Детето НЕ Е собственост на родителите си, но също така НЕ Е собственост и на държавата и разните там нпо-та, които източват социалните фондове.
Защото такива чиновничета като теб смятат, че най-добре знаят какво е добро или лошо за едно дете и вземат решения, които могат да му провалят целия живот, при това без да носят никаква отговорност.
преди години в Иран по същия начин аятоласите започнаха да зяят по светската държава на шахиншаха Мохамад Реза Пахлави и в крайна сметка установиха религиозна диктатура.... .... При нашия безбожен народ нашите попища няма да могат да постигнат аятолашките "висоти", но е добре да преразгледат собствената си 'социална политика' и да НЕ си партнират с наци-тата ни по... социалните въпроси ;-)
Ето един кратък щрих (случайно открит) със злоупотребите в "становището": https://www.facebook.com/notes/lubomir-krilchev/за-светия-синод-и-други-блюстители-на-традиционните-ценности-и-българщината/10157400962621634/?hc_location=ufi
Понеже е споменат и "образователния закон" искам да се изкажа по темата. В образованието детето е поставено в центъра, а другите обекти са в периферията. Това създава много изкривявания. Правилото е: образователното министерство трябва да постави в центъра ОБРАЗОВАНИЕТО, а като обект на отношения се явява детето. При това положение критериите за образованост, ролята на учащите се в процеса, ролята на учителите, обществото като резултат от усилията на всички участници...ще бъдат поставени в друга …
плоскост. Говори се само за права на детето, създават се шарени институции, а задълженията на детето къде са?! Кой защитава родителите от децата им, кой защитава учителите от децата и родителите?! В този смисъл е и Семейният кодекс - той трябва да делегира права и отговорности на всички участници в социалния живот.