Цената на държавни поръчки за пътища и язовири се определяла "на око" от частни фирми

Министрите Кирил Петков и Виолета Комитова излязоха с нови разкрития по схемите "Автомагистрали" и "ДКК"

Министрите Кирил Петков и Виолета Комитова. Снимка: БГНЕС

Министрите на икономиката и регионалното развитие Кирил Петков и Виолета Комитова изнесоха в четвъртък нови разкрития по схемите "Автомагистрали" и "ДКК (Държавна консолидационна компания, б. р.)", през които са отклонявани средства от държавния бюджет. Това е ставало чрез т. нар. "in-house" поръчки, възлагани в нарушение на закона на фирми-шапки, които впоследствие са ги превъзлагали (без търг по Закона за обществените поръчки) на дружества по свой избор. Сега се оказва, че цените на превъзлагането на практика са диктувани от частниците, при това са определяни "на око".

От изнесените от министрите данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните 2 години. От тях е завършено укрепването на само едно свлачище – това на пътя за Рилския манастир. Останалите са на проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж. Проектите обаче са за две години, шансовете да се завършат докрай са минимални, смята министър Комитова.

"При пътищата и магистралите ситуацията е същата", каза тя. По думите ѝ там са раздадени около 1.5 млрд. лв. чрез прескачане на обществени поръчки заради "in-house" възлагане, а пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност. Според арх. Комитова дори голяма част от цените на проектите са определяни "на око" от фирмата-подизпълнител.

"Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ", каза министър Комитова, и даде пример с фирма, която е получила 100 млн. лв. авансово само за един ден, без да я назове поименно. "Къде е тук пазарната икономика", попита тя.

По темата с освободения от нея шеф на държавата фирма "Автомагистрали", който все още не е напуснал поста си, тя коментира: "С господин Беличев си пишем писма и искаме да се разделим цивилизовано".

По строежа на автомагистрала "Хемус" също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки.

Министърът на икономиката Кирил Петков коментира, че същият проблем е налице и при ремонта на язовирите. Едва 7 компании са поели около 80% от дейностите по реконструкция на 416 язовира. От всички язовири на документи са завършени 10, но при проверка на 3 от тях се оказа, че стоят празни и не са пуснати в експлоатация.

"С тази концентрация на фирми имаме нулева конкуренция", смята Кирил Петков.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?