Предстоящо

Цената на "Гражданска отговорност" според нарушенията на шофьорите

Над 3.5 милиона са регистрираните автомобили у нас

Цената на "Гражданска отговорност" според нарушенията на шофьорите

Застраховката на колите ще се обвърже с допуснатите нарушения на шофьорите според т.нар. система "бонус-малус". Това предвиждат промени в Кодекса за застраховането, които са внесени в парламента за обсъждане.

Ако те бъдат приети от депутатите до средата на следващата година, системата "бонус-малус" при формиране премията по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" може да заработи до края на 2014 г., каза Борислав Богоев, зам.-председател на Комисия за финансов надзор, ръководещ управление "Застрахователен надзор" на форум, посветен на застраховането на автомобилите.

Системата "бонус-малус" цели по-справедлива премия в зависимост от характеристиките на шофьора и автомобила. Така добросъвестните и внимателни шофьори ще бъдат "възнаградени" с по-ниска застрахователна премия, а тези, които не спазват правилата за движение и причиняват катастрофи, ще бъдат "санкционирани" с по-висока премия.

Очакваният ефект от въвеждането на системата е спазването на правилата за движение по пътищата и намаляване на катастрофите, каза Борислав Богоев.

Застрахователният бранш подкрепя въвеждането на диференцирани коефициенти при формирането на премията. Според Димитър Тонев, изпълнителен директор на ЗК "Уника", има възможност за използване на различни показатели за прецизиране на тарифите при определяне премията по "Гражданска отговорност". Част от тях са кредитната история, изминатите километри, професията на водача. Броят виновно причинени събития може да е основен показател за определянето на размера на тарифата.

За да се избегне увеличаване на незастрахованите лица по "Гражданска отговорност", може да се въведе таван на премията, смята Димитър Тонев от "Уника". Според него максималната тарифа може да се използва за регулиране на броя на незастрахованите.

Друга възможност е телематичното застраховане на принципа "платете, докато шофирате", каза Борислав Василев, управител на фирма "Ауто 3 П", която се занимава с внедряването на иновации в областта на информационните технологии за управление на риска и оптимизиране на разходите в автомобилното застраховане.

Според международно проучване пазарът на застраховките "платете, докато шофирате" (PAYD) ще нарасне 50 пъти до края на десетилетието. "Така телематично активираните полици ще генерират премии на стойност 50 милиарда евро на застрахователите, които са се възползвали от тази възможност", каза Василев.

От началото на годината до края на септември у нас са регистрирани 5287 тежки катастрофи, при които са загинали 430 и са ранени 6665 граждани. В сравнение със същия период на 2012 г. тежките произшествия са с 339 повече, като загиналите са с 16 по-малко, а ранените са с 653 повече. Това съобщи комисар Антон Антонов от отдел "Пътна полиция".

В 37% от случаите основната причина за катастрофите е превишената скорост. Тя е основният виновник при половината смъртни случаи.

Профилът на шофьорите, които предизвикват най-много произшествия, е мъж на възраст от 18 до 24 години, който кара най-често в тъмната част на денонощието в дните петък-понеделник.

С една четвърт се е увеличил броят на установените пътни нарушения през тази година спрямо деветте месеца на 2012 г. Нараснал е и броят на засечените автомобили без "Гражданска отговорност" – от 14 324 през миналата година на 15 816 през тази година.

Регистрирани моторни превозни средства към средата на годината са близо 3.5 милиона, като две трети от тях са на възраст над 15 години. Колите на възраст до 5 години са едва 9%. Валидните свидетелства за управление на автомобил са 4 608 538.

Отнемане на шофьорската книжка и точки от талона, временно сваляне на регистрационния номер, конфискуване на незастрахован автомобил са основните законови методи за справяне с водачите, които карат без гражданска отговорност, каза Диана Евстатиева, член на управителни съвет на Гаранционният фонд.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?