Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Цената на "Гражданска отговорност" според нарушенията на шофьорите

Над 3.5 милиона са регистрираните автомобили у нас

6 коментара
Цената на "Гражданска отговорност" според нарушенията на шофьорите

Застраховката на колите ще се обвърже с допуснатите нарушения на шофьорите според т.нар. система "бонус-малус". Това предвиждат промени в Кодекса за застраховането, които са внесени в парламента за обсъждане.

Ако те бъдат приети от депутатите до средата на следващата година, системата "бонус-малус" при формиране премията по задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" може да заработи до края на 2014 г., каза Борислав Богоев, зам.-председател на Комисия за финансов надзор, ръководещ управление "Застрахователен надзор" на форум, посветен на застраховането на автомобилите.

Системата "бонус-малус" цели по-справедлива премия в зависимост от характеристиките на шофьора и автомобила. Така добросъвестните и внимателни шофьори ще бъдат "възнаградени" с по-ниска застрахователна премия, а тези, които не спазват правилата за движение и причиняват катастрофи, ще бъдат "санкционирани" с по-висока премия.

Очакваният ефект от въвеждането на системата е спазването на правилата за движение по пътищата и намаляване на катастрофите, каза Борислав Богоев.

Застрахователният бранш подкрепя въвеждането на диференцирани коефициенти при формирането на премията. Според Димитър Тонев, изпълнителен директор на ЗК "Уника", има възможност за използване на различни показатели за прецизиране на тарифите при определяне премията по "Гражданска отговорност". Част от тях са кредитната история, изминатите километри, професията на водача. Броят виновно причинени събития може да е основен показател за определянето на размера на тарифата.

За да се избегне увеличаване на незастрахованите лица по "Гражданска отговорност", може да се въведе таван на премията, смята Димитър Тонев от "Уника". Според него максималната тарифа може да се използва за регулиране на броя на незастрахованите.

Друга възможност е телематичното застраховане на принципа "платете, докато шофирате", каза Борислав Василев, управител на фирма "Ауто 3 П", която се занимава с внедряването на иновации в областта на информационните технологии за управление на риска и оптимизиране на разходите в автомобилното застраховане.

Според международно проучване пазарът на застраховките "платете, докато шофирате" (PAYD) ще нарасне 50 пъти до края на десетилетието. "Така телематично активираните полици ще генерират премии на стойност 50 милиарда евро на застрахователите, които са се възползвали от тази възможност", каза Василев.

От началото на годината до края на септември у нас са регистрирани 5287 тежки катастрофи, при които са загинали 430 и са ранени 6665 граждани. В сравнение със същия период на 2012 г. тежките произшествия са с 339 повече, като загиналите са с 16 по-малко, а ранените са с 653 повече. Това съобщи комисар Антон Антонов от отдел "Пътна полиция".

В 37% от случаите основната причина за катастрофите е превишената скорост. Тя е основният виновник при половината смъртни случаи.

Профилът на шофьорите, които предизвикват най-много произшествия, е мъж на възраст от 18 до 24 години, който кара най-често в тъмната част на денонощието в дните петък-понеделник.

С една четвърт се е увеличил броят на установените пътни нарушения през тази година спрямо деветте месеца на 2012 г. Нараснал е и броят на засечените автомобили без "Гражданска отговорност" – от 14 324 през миналата година на 15 816 през тази година.

Регистрирани моторни превозни средства към средата на годината са близо 3.5 милиона, като две трети от тях са на възраст над 15 години. Колите на възраст до 5 години са едва 9%. Валидните свидетелства за управление на автомобил са 4 608 538.

Отнемане на шофьорската книжка и точки от талона, временно сваляне на регистрационния номер, конфискуване на незастрахован автомобил са основните законови методи за справяне с водачите, които карат без гражданска отговорност, каза Диана Евстатиева, член на управителни съвет на Гаранционният фонд.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    Всичко това е ОК, обаче не трябва да се забравя, че стандарта в България е най-нисък от страните в ЕУ. Да не се окаже, че ставането на шофьор се превърне в лукс, а не в нещо необходими и нормално. Вижте вече какви са цените на застраховките на http://www.carinsurance.bg/, според вас всеки ли ще може да си позволи да плаща по-високи цени?

  2. Анонимен
    #5

    Шофьори-идиоти диктуват правилата на движение по пътищата у нас. Дебеловрати мутри с техните огромни лимузини и джипове не спазват пътните знаци, вдигат каквито си искат скорости, сменят платната,спират където искат. Лумпените пък ни притискат със строшените се, димящи, ръждиви кочини. Те нямат страх от нищо - колите им струват колкото струва старо желязо, нямат застраховки, не плащат глоби, защото са безработни,ако им вземат книжките са готови да карат без книжки.

  3. Анонимен
    #4

    Да, и в Германия е така. Според нарушенията и според възрастта. Колкото по-млад си или нарушения имаш или ПТП-та, толкова по-висока.

  4. Анонимен
    #3

    защо не се въведе застраховка на шофьор

  5. Анонимен
    #2

    Добро Утро България! Тази система се прилага от десетилетия по света. Необяснимо е защо в нашата родина някой се сеща едва сега ? Нито е трудно, нито е сложно , но за сметка на това е много справедливо и подтикващо за по-разумно шофиране! Все пак по-добре късно, отколкото никога!

  6. Анонимен
    #1

    В САЩ, напр. водачите се страхуват повече от повишението на цената на засраховвката при нарушение, отколкото от полицейската глоба. Полицията там е пряко свързана със застрахователя. И е съвсем логично недисциплинираният водач да плаща по-висока застраховка!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.