Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Цената на "Гражданска отговорност" за 2017 г. се оказа ниска

Най-вероятно ще се стигне до поскъпване на застраховката в определени компании

7 коментара
Цената на "Гражданска отговорност" за 2017 г. се оказа ниска

Цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за леките коли, камионите и автобусите не е била достатъчна, за да покрие разходите на застрахователите през 2017 г.

Това е един от основните изводи от направен от Комисията за финансов надзор (КФН) анализ на пазара на застраховката.

Заключението в документа не означава автоматично вдигане на цената на "Гражданската отговорност", но най-вероятно ще се стигне до поскъпване на полиците в определени компании, при които очакваната крайна загуба от застраховката е най-голяма.

В момента цената на полицата за масовия клас автомобили се движи около 200 лв. – 230 лв. В началото на годината имаше поскъпване с около 10-20 лв. заради нови административни изисквания на финансовия надзор.

Очертава се загуба от 5 до 15 млн. лв. от продадените през 2017 г. полици

КФН за първи път прави и публикува подобен детайлен анализ на пазара, който изследва дали цената на застраховката е достатъчна, за да покрие разходите на компаниите – най-вече изплащането на обезщетенията. Целта е в бъдеще да не се стигне до ситуация, в която застрахователите да работят на загуба и да останат без достатъчно средства, за да изплащат щети. Пазарът на застраховки е силно конкурентен и в борбата за клиенти някои компании свалят премиите до прекалено ниски стойности, за да печелят пазарен дял.

По принцип пострадалите при катастрофи на пътя могат да предявяват претенции за изплащане на обезщетение до 5 години от датата на събитието. Компенсациите при неимуществени щети, т. е. при смърт или телесна повреда, пък се изплащат понякога до 10 години, тъй като се водят и съдебни дела. Затова анализът на КФН пресмята т. нар. очаквана крайна загуба, която е вид прогноза за общия разход на застрахователите по продадените през 2017 г. застраховки.

Според по-реалистичния метод на пресмятане се очертава загубата да бъде между 5 млн. лв. и 15 млн. лв. за най-масовите превозни средства – леки коли и камиони до пет тона. При песимистичния сценарий загубата може да достигне до 25 млн. лв. или 65 млн. лв.

От данните за по-старите периоди – от 2013 г. до 2016 г., е видно, че тогава не е съществувал проблем с цената на полиците за най-масовите возила, защото компаниите излизат на плюс от застраховката.

Най-вероятно част от застрахователите ще трябва да вдигнат цената

Докладът на КФН е базиран на поръчания по същия повод външен анализ на Световната банка, чиито изводи не бяха публикувани. За разлика от изследването на международната институция обаче анализът на КФН е допълнен с по-актуални и по-подробни данни, с които институцията разполага отскоро благодарение на новите изисквания към застрахователите за подаване на данни.

Анализът на КФН е обобщен за пазара и от него не се разбира каква е ситуацията в отделните компании. Оттук нататък комисията очаква всяка от тях да ѝ представи индивидуални обяснения. След това надзорът ще обсъди ситуацията и в определени случаи могат да гласуват мерки за вдигане на цената на премията в определени застрахователни дружества. КФН има такова правомощие по закон.

Освен най-масовите превозни средства надзорът анализира и други групи возила. Засечено е например, че групата на камионите над 5 тона и автобусите "генерира системно значителни загуби общо за пазара". Според различните методи на изчисление се вижда, че от 2013 г. застраховането на такива превозни средства генерира ежегодна загуба в рамките на около 7 млн. лв. – 13 млн. лв. Подобна е и ситуацията в групата на седловите влекачи, където също се генерира ежегодна загуба, но тя е още по-голяма.

682 души са загинали на пътя през миналата година

През миналата година при пътнотранспортни пътешествия у нас са загинали 682 души, а са ранени 8680 души, от които 6737 леко и 1943 тежко.

От загиналите през 2017 г. 682 души 341 са водачи, 183 – пътници, 157 – пешеходци и 1 работник на пътя. От загиналите 496 мъже са мъже и 186 са жени.

Средният размер на изплатените имуществени претенции за 2017 г. е бил 1644 лв., а на неимуществените – 51 067 лв.

Леките коли и камионите до 5 тона у нас са били 2 394 268 от общо около 2 656 000 превозни средства за миналата година.

Застраховките ще се съобразяват с нуждите на клиента

В понеделник финансовото министерство публикува проект за промени в Кодекса за застраховането, с които се въвеждат евродирективи за защита на потребителите.

Най-същественото изменение е, че занапред застрахователите ще са длъжни да създават и продават специални продукти, насочени към определена целева група потребители, така че застраховките да са съобразени с нуждите на хората. В момента на земеделците например се продават евтини застраховки, които покриват много малка част от продукцията им и при природно бедствие фермерите затрупват КФН с жалби, че са получили компенсация за нищожна малка част от унищожената реколта. Затова новите текстове създават гаранции срещу продажбата на подобни неадекватни полици, при които от самото начало е ясно, че не покриват нуждите на клиента.

Изискванията ще важат особено за инвестиционните застраховки, при които поетият риск ще трябва да се съобрази с възможностите и възрастта на клиента.

Въвеждат се и изисквания към обучението на застрахователните посредници. Увеличават се и разпоредбите за предварителната информация, която трябва да се предоставя на клиента. Застрахователните брокери ще са длъжни да дават информация как получават възнагражденията си от компаниите, за да е ясно дали имат финансов интерес да продават един продукт вместо друг.

Актуализират се минималните размери на застрахователната сума по "Гражданска отговорност", като досегашният размер от 10 млн. лв. за имуществени или неимуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт се увеличава на 10.42 млн. лв. При имуществените вреди покачването е от 2 млн. лв. на 2.1 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. olele
    #7

    Проблем е , че не всички застрахователни агенции са свързали базите си с МВР и продължават да дават евтини застраховки на опасни шофьори. Така карах една кола участвала в ПТП с друг водач и когато трябваше да подновя застраховката тя излезе наполовината на цената на колата, а друг застраховател ми я продаде за 6 пъти по-малко.

  2. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #6
  3. Горскио
    #5

    Т.е равнището на рекета на българите от застрахователните компании е задминало многократно това на Вис и Сик, от което пропищя цяла България през 90-те години.

  4. Горскио
    #4

    Хаха, Ниска им била цената. Единственият критерии за равнището на цената е съотношението изплатени обезщетения/цена на полицата. А то е под 40%. Т.е. ако застрахователните компании прибират от населението 500 милиона годишно за гражданска, за щети изплащат около 150 милиона. Останалите около 350 млн. (70% са административни разходи)

  5. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #3
  6. Ivan Mihaylov
    #2

    На практика,ГО е на МПС-то,а не на гражданина.Ако всеки правоспособен,който има намерение да управлява през годината, плати някаква разумна цена в зависимост от притежаваната категория,парите ще стигат.Може би няма да се хареса на фирмите с денонощна езда на служебни коли с по няколко шофьора,но пък е по-справедливо.

  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.