Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Цената на разрешението за строеж в София може да зависи от района

0 коментара
Цената на разрешението за строеж в София може да зависи от района

Цената на разрешенията за строеж в София да бъде обвързана по-силно с района, в който се прави инвестицията, а таксата да се използва за насочване на интереса на предприемачите към определени от общината райони. Това е една то мерките, залегнала в стратегическия документ "Визия за София", изготвен по решение на общинския съвет.

Конкретните мерки за това как столицата да стане компактен, многообразен и адаптивен град, управляващ умело ресурсите си и включващ гражданите в решенията за бъдещето, за да създава и поддържа разнообразни възможности за развитие и високо качество на живот, бяха представени в четвъртък. Те са публикувани и на сайта на проекта.

Предстои обсъждането им и приемането от общинския съвет, където конкретните мерки може да претърпят промени.

По-скъпи строежи

Едно от над 380-те конкретни предложения е реформа на системата за издаване на разрешения за строеж. В момента цената им почти не зависи от района, за който се издава документът, обясни арх. Любо Георгиев, който е ръководител на екипа, разработил "Визия за София". Според него обаче има значение дали една нова сграда се прави в центъра на София, в някой от жилищните квартали или в крайградските територии.

"Разрешенията за строеж могат да бъдат инструмент за провеждане на териториални политики. Необходимо е тяхната такса да бъде калкулирана чрез оценка на характеристиките на територията, за която е налично инвестиционното намерение. По този начин ще се стимулират инвестициите в определени територии и ще се редуцират в други", пише във "Визия за София".

Според експертите с цената на разрешенията за строеж трябва да се стимулира изграждането на сгради в пустеещи територии в града като бивши индустриални зони или военни терени. За тях цената би трябвало да е по-ниска в сравнение с тази за изграждането на нови здания в полите на Витоша например. Таксата трябва да зависи и от това дали в дадена територия вече има изградена инфраструктура и дали новото строителство ще я натовари допълнително, или пък тепърва трябва да се прави инфраструктура.

Според екипа на "Визия за София" трябва да се проучи дали и как строителното разрешително да поскъпне или пък да се въведе такса/данък за благоустройство. С приходите от строителните разрешителни пък трябва да се финансира облагородяването на териториите около новите строежи.

Във "Визия за София" са заложени също и мерки за насърчаване на собствениците на съществуващи сгради да ги поддържат и обновяват. "Необходимо е стимулиране на чувството на отговорност на собствениците с цел подобряване на поддръжката при експлоатация и въвеждане на мерки за енергийна ефективност. Създаването и прилагането на ясни санкции към собствениците, които възпрепятстват поддръжката на сградата и общите части, би ги насърчило да са активни участници в процеса, с което ще се удължи животът на самия фонд, но и ще се подобрят безопасността и обликът на средата", смятат от екипа на проекта.

Финансова децентрализация

Според екипа на "Визия за София" грлажданите трябва да бъдат включени по-активно във формирането и изразходването на бюджета на София. Всички бюджети (на общината, на районите, на общинските фирми), както и разходите за публичаната среда трябва да се публикуват онлайн, за да е ясно как и за какво се харчат средствата.

Освен това режимът на финансиране на районите да бъде променен така, че част от приходите от местни данъци и такси, произлизащи от територията на района, да остават в бюджета на района. Нещо, което беше включено в предизборните програми на повечето основни кандидати за кмет на София.

От "Визия за София" предлагат също да се правят обсъждания с хората в квартала за какво да бъдат изразходвани средствата от бюджета на района. Смятат, че трябва да се направи и административна реорганизация на столичните райони, за да може те да включват територии с подобни характеристики. Сега например район "Витоша" включва в себе си доста различни територии - жилищни квартали в града, кварталите в полите на Витоша. Същото е и с "Триадица" или "Искър".

Нова такса смет

И във "Визия за София" се препоръчва да се въведе нов начин за определяне на такса смет, при който стойността ѝ да зависи от генерираните отпадъци. "Целта е да се намали максимално депонирането на отпадъци и да се стимулира кръговата икономика и използването на различните видове отпадъци като ресурси в отделни сектори на икономиката. В тази връзка тенденцията ще е към персонализиране и увеличение на таксите за отпадъци, но и евентуално към брутното им намаляване в бюджета", пише в документа.

Според експертите трябва да има повече съдове за разделно събиране, защото отдалечеността им е сред проблемите за гражданите. Трябва също отпадъците да излязат от анонимност т.е. да е ясно кой какви и колко боклуци изхвърля. За пример беше дадена системата от индивидуални съдове за смет за няколко блока в кв. "Надежда". те са затворени в "острови", до които достъп имат само живеещите в дадения блок.

В момента общината заедно с Европейската инвестиционна банка прави анализ за това как да се формира такса смет според количеството боклук в зависимост от характеристиките на всеки район - дали е централен, дали жилищен квартал с блокове или пък квартал, в който преобладават еднофамилните къщи. Той трябва да послужи за въвеждането на новата такса смет. В момента тя е промил от данъчната оценка на имотите.

По-бърз градски транспорт

"Визия за София" препоръчва изграждането на повече скоростни трасета за автобусите, както и на светофари, които дават приоритет на автобусите, тролеите и трамваите. Това трябва да увеличи средната скорост на наземния транспорт, която в момента е около 15 км в час. Заедно с метрото тази скорост се вдига на 21 км в час, а целта е в следващите няколко години да достигне 25 км в час.

Препоръчва се също схемата на градския транспорт да бъде реформирана, за да се правят връзки между кварталите като "Овча купел" и "Люлин" например, да се осигури транспорт за новите квартали като "Манастирски ливади" или "Малинова долина", както и да се намали интервалът на движение, за да се чака по-малко на спирките.

Развитието на градския транспорт трябва да го превърне в истинска алтернатива на личните автомобили.

Санкции за отопление на дърва и въглища

За справяне с проблема с мръсния въздух се препоръчват финансови санкции за отопление на дърва и въглища и в същото време стимули за използването на газ и парно. "Когато живееш в голям град, където хората са близко един до друг, не може да си правиш каквото си искаш и да ползваш дърва или въглища само защото ти харесва повече", коментира арх. Георгиев.

Според него за да се преодолее проблемът с мръсния въздух, първо трябва да се правят инвестиции в топлопреносна и газопреносна мрежа. На този етап развитието на системата на парното изглежда доста трудно при положение, че столичната "Топлофикация" има сериозни финансови проблеми и огромни дългове.

Във "Визия за София" се препоръчва също по-често миене на повече улици в града като мярка срещу фините прахови частици.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.