Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Цената на скоростен път у нас скача над средноевропейската

АПИ пусна търг с прогнозна цена от над 16.5 млн. лв./км за София - Видин

4 коментара
Цената на скоростен път у нас скача над средноевропейската

Повтаряната мантра, че в България се строят най-евтините пътища, остава в миналото. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка, в която прогнозната цена на скоростен път е над 16.5 млн. лв./км - близо толкова, за колкото се строи километър магистрала в Германия. При това една значителна част от него не е ново строителство, а разширение на съществуващ първокласен път.

Става въпрос за повторно обявената обществена поръчка за 13-километров участък от пътя Мездра – Ботевград с прогнозна стойност 214.5 млн. лв. с ДДС.

Според експерти, причина за скока на цената не е само сложното трасе, минаващо през хълмист терен и с планирани два тунела с обща дължина от 830 м. Основната причината е новото изискване бъдещият изпълнител да си получи парите след като обектът бъде въведен в експлоатация с т.нар. Акт 16.

Това на практика означава, че строителят ще трябва да е в състояние да си осигури финансиране за немалък период – в конкретния случай три години.

Новото изискване значително ще стесни кръга на компаниите, които ще могат да участват в надпреварата.

Въвеждането на изискването е по инициатива бившия министър на регионалното развитие и настоящ зам.-министър на ведомството Николай Нанков. Той лансира предложението си след тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души и след признанията на МРРБ, че приетият преди по-малко от две години пътен участък е дефектен.

Тогава Нанков съобщи, че е разработен нов модел на работа между възложителя и изпълнителя, според който държавата ще плаща едва след като обектът бъде въведен в експлоатация.

Към момента строителната камара не е излязла с официална позиция. Неофициално строителни компании коментираха, че авансовото осигуряване на над 100 млн. лв. би затруднило дори и големи фирми в бранша.

Въвеждането на новото изискване е практическо признание от страна на компетентните власти, че не са в състояние да гарантират ефективен междинен контрол в хода на строителството. Но ако се върнем на казуса с пътя в Искърското дефиле, той е бил приет без забележки от пътната администрация и е въведн в експлоатация с Акт 16 от 20-членна Държавно-приемателна комисия, която се назначава от ДНСК. Сигналите за проблеми започват да идват в хода на експлоатацията му, но АПИ не реагира. Властите се събудиха едва след трагедията на 25 август и побързаха да обвинят изпълнителя "Трейс Своге" за некачествено построения път - нещо, което фирмата отрича. Все още не е ясно до какви изводи ще стигнат разследващите, но засега единственият обвиняем за катастрофата е шофьорът на автобуса.

Държавата не е осигурила финансиране на обекта

Прогнозната цена за 13-километрова отсечка от скоростния път Мездра - Ботевград е 214.5 млн. лв. с ДДС (178.8 млн. лв. без ДДС). Това прави средно 16.5 млн. лв. на километър скоростен път, което е над средните европейски цени от 5 - 6 млн. евро/км. Тази сума изглежда още по-неадекватна като се има предвид, че за 11 от общо 13-те километра на практика ще се прави разширение на съществуващия в момента двулентов път.

В документацията към обществената поръчка изрично е посочено, че към момента няма осигурено финансиране. Не става ясно и дали ще бъдат предвидени средства в държавния бюджет за следващата година.

Затова пък съвсем ясно е посочено, че "авансово предоставени средства по договора не се предвиждат". Плащането ще стане след въвеждането на обекта в експлоатация.

Гаранционният срок за пътната част е 5 години, а за съоръженията – 10 години, съгласно новите изисквания.

Втори опит за пътя Видин - София

Това е втори опит на пътната агенция да избере изпълнител на 13-километров участък между Мездра и Ботевград, който е част от скоростния път Видин - София. Предишната обществена поръчка беше прекратена в началото на август заради установени нарушения при откриването и провеждането ѝ, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата.

Сега основната разлика е, че думата "проектиране" е заменена с "допроектиране", както и липсата на авансово плащане на изпълнителя.

Другото новост е, че поръчката е разделена условно на два участъка. Единият е с дължина от 11 км, за който има работен проект (от 161 до 172 км). Предвижда се модернизация на участъка от първокласния път І-1 и привеждането към четирилентов габарит (Г20) с разделителна ивица, както и изграждане на обходни пътища на населените места за извеждане на транзитния трафик извън тях.

Другият е обходът на село Люти дол (от 172 до 174 км), за който има идеен проект. Тук ще трябва да бъдат построени и два тунела с дължина от 490 м и 340 м, става ясно от публикуваната документация.

Икономическите изисквания към кандидатите са високи. Те трябва да докажат оборот не по - малък от 150 млн. лв. без ДДС, от който 70 млн. лв. да е в сферата на пътното строителство. Това е по силите на не повече от няколко български компании.

Срокът за подаване на оферти е до 17:30 часа на 10 декември 2018 г. Предложенията ще бъдат отворени на следващия ден.

Бъдещият изпълнител ще бъде избран по критерия за икономически най-изгодна оферта. Предложената цена ще формира 60% от оценката, а останалите 40% ще зависят от техническите показатели.

Срокът за проектирането и строителството на участъка е три години (1096 дни).

Раздвижване на проекта след протест на видинчани

Проектът Видин - София беше задвижен от кабината след няколко блокади на видинчани на пътя към Дунав мост ІІ. Стигна се до среща с премиера Бойко Борисов, на която протестиращите дадоха да се разбере, че няма да спрат, докато няма ясно разписан план-график

Така направлението Видин - Ботевград (167 км) стана приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г. Решение беше взето на оперативно заседание на Министерския съвет на 7 март 2018 г.

Обещанието на Борисов към протестиращите беше, че пътят Видин - Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 г., а най-тежките участъци ще са готови до края на 2020 г.

Изграждането на скоростния път е разделено на няколко етапа:

- Етап 1 "Видин – Димово" – с дължина 35.7 км.

- Етап 2 "Димово – Бела – Ружинци" – с дължина 22.3 км.

- Етап 3 "Ружинци – Монтана" – с дължина 40.3 км.

- Етап 4 "Монтана – Враца" – с дължина 28.7 км.

- Етап 5 "Враца – Мездра" – с дължина 9 км – рехабилитация.

- Етап 6 "Мездра – Ботевград" – с дължина 33 км

Общата прогнозна стойност на проекта Видин - Ботевград е 1.6 млрд. лв., които ще бъдат осигурени от бъдещи постъпления от тол такси и електронни винетки, каза ексрегионалният министър Николай Нанков на срещата с протестиращите. Преди това сметките показваха, че пътят ще струва 760 млн. лв.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #4
  2. Георги Бонджов
    #3

    Ей пък сега, като ще се краде, нека да е качествено. Те и немците крадат, ама нашите 10 пъти повече крадат.

  3. lz2gkk
    #2

    Да, в България наистина се строят най-евтините пътища, но се вземат много пари за строежа, които после се преразпределят. Друго обяснение няма.

  4. Baraev
    #1

    Ептен за мезе ни взеха! Като че ли в Германия няма планини а на строителите плащат 100% даже преди да започнат да изграждат път!?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.