Цената на скоростен път у нас скача над средноевропейската

АПИ пусна търг с прогнозна цена от над 16.5 млн. лв./км за София - Видин

Цената на скоростен път у нас скача над средноевропейската

Повтаряната мантра, че в България се строят най-евтините пътища, остава в миналото. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка, в която прогнозната цена на скоростен път е над 16.5 млн. лв./км - близо толкова, за колкото се строи километър магистрала в Германия. При това една значителна част от него не е ново строителство, а разширение на съществуващ първокласен път.

Става въпрос за повторно обявената обществена поръчка за 13-километров участък от пътя Мездра – Ботевград с прогнозна стойност 214.5 млн. лв. с ДДС.

Според експерти, причина за скока на цената не е само сложното трасе, минаващо през хълмист терен и с планирани два тунела с обща дължина от 830 м. Основната причината е новото изискване бъдещият изпълнител да си получи парите след като обектът бъде въведен в експлоатация с т.нар. Акт 16.

Това на практика означава, че строителят ще трябва да е в състояние да си осигури финансиране за немалък период – в конкретния случай три години.

Новото изискване значително ще стесни кръга на компаниите, които ще могат да участват в надпреварата.

Въвеждането на изискването е по инициатива бившия министър на регионалното развитие и настоящ зам.-министър на ведомството Николай Нанков. Той лансира предложението си след тежката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души и след признанията на МРРБ, че приетият преди по-малко от две години пътен участък е дефектен.

Тогава Нанков съобщи, че е разработен нов модел на работа между възложителя и изпълнителя, според който държавата ще плаща едва след като обектът бъде въведен в експлоатация.

Към момента строителната камара не е излязла с официална позиция. Неофициално строителни компании коментираха, че авансовото осигуряване на над 100 млн. лв. би затруднило дори и големи фирми в бранша.

Въвеждането на новото изискване е практическо признание от страна на компетентните власти, че не са в състояние да гарантират ефективен междинен контрол в хода на строителството. Но ако се върнем на казуса с пътя в Искърското дефиле, той е бил приет без забележки от пътната администрация и е въведн в експлоатация с Акт 16 от 20-членна Държавно-приемателна комисия, която се назначава от ДНСК. Сигналите за проблеми започват да идват в хода на експлоатацията му, но АПИ не реагира. Властите се събудиха едва след трагедията на 25 август и побързаха да обвинят изпълнителя "Трейс Своге" за некачествено построения път - нещо, което фирмата отрича. Все още не е ясно до какви изводи ще стигнат разследващите, но засега единственият обвиняем за катастрофата е шофьорът на автобуса.

Държавата не е осигурила финансиране на обекта

Прогнозната цена за 13-километрова отсечка от скоростния път Мездра - Ботевград е 214.5 млн. лв. с ДДС (178.8 млн. лв. без ДДС). Това прави средно 16.5 млн. лв. на километър скоростен път, което е над средните европейски цени от 5 - 6 млн. евро/км. Тази сума изглежда още по-неадекватна като се има предвид, че за 11 от общо 13-те километра на практика ще се прави разширение на съществуващия в момента двулентов път.

В документацията към обществената поръчка изрично е посочено, че към момента няма осигурено финансиране. Не става ясно и дали ще бъдат предвидени средства в държавния бюджет за следващата година.

Затова пък съвсем ясно е посочено, че "авансово предоставени средства по договора не се предвиждат". Плащането ще стане след въвеждането на обекта в експлоатация.

Гаранционният срок за пътната част е 5 години, а за съоръженията – 10 години, съгласно новите изисквания.

Втори опит за пътя Видин - София

Това е втори опит на пътната агенция да избере изпълнител на 13-километров участък между Мездра и Ботевград, който е част от скоростния път Видин - София. Предишната обществена поръчка беше прекратена в началото на август заради установени нарушения при откриването и провеждането ѝ, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата.

Сега основната разлика е, че думата "проектиране" е заменена с "допроектиране", както и липсата на авансово плащане на изпълнителя.

Другото новост е, че поръчката е разделена условно на два участъка. Единият е с дължина от 11 км, за който има работен проект (от 161 до 172 км). Предвижда се модернизация на участъка от първокласния път І-1 и привеждането към четирилентов габарит (Г20) с разделителна ивица, както и изграждане на обходни пътища на населените места за извеждане на транзитния трафик извън тях.

Другият е обходът на село Люти дол (от 172 до 174 км), за който има идеен проект. Тук ще трябва да бъдат построени и два тунела с дължина от 490 м и 340 м, става ясно от публикуваната документация.

Икономическите изисквания към кандидатите са високи. Те трябва да докажат оборот не по - малък от 150 млн. лв. без ДДС, от който 70 млн. лв. да е в сферата на пътното строителство. Това е по силите на не повече от няколко български компании.

Срокът за подаване на оферти е до 17:30 часа на 10 декември 2018 г. Предложенията ще бъдат отворени на следващия ден.

Бъдещият изпълнител ще бъде избран по критерия за икономически най-изгодна оферта. Предложената цена ще формира 60% от оценката, а останалите 40% ще зависят от техническите показатели.

Срокът за проектирането и строителството на участъка е три години (1096 дни).

Раздвижване на проекта след протест на видинчани

Проектът Видин - София беше задвижен от кабината след няколко блокади на видинчани на пътя към Дунав мост ІІ. Стигна се до среща с премиера Бойко Борисов, на която протестиращите дадоха да се разбере, че няма да спрат, докато няма ясно разписан план-график

Така направлението Видин - Ботевград (167 км) стана приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г. Решение беше взето на оперативно заседание на Министерския съвет на 7 март 2018 г.

Обещанието на Борисов към протестиращите беше, че пътят Видин - Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 г., а най-тежките участъци ще са готови до края на 2020 г.

Изграждането на скоростния път е разделено на няколко етапа:

- Етап 1 "Видин – Димово" – с дължина 35.7 км.

- Етап 2 "Димово – Бела – Ружинци" – с дължина 22.3 км.

- Етап 3 "Ружинци – Монтана" – с дължина 40.3 км.

- Етап 4 "Монтана – Враца" – с дължина 28.7 км.

- Етап 5 "Враца – Мездра" – с дължина 9 км – рехабилитация.

- Етап 6 "Мездра – Ботевград" – с дължина 33 км

Общата прогнозна стойност на проекта Видин - Ботевград е 1.6 млрд. лв., които ще бъдат осигурени от бъдещи постъпления от тол такси и електронни винетки, каза ексрегионалният министър Николай Нанков на срещата с протестиращите. Преди това сметките показваха, че пътят ще струва 760 млн. лв.

 

Още от Бизнес