Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Цените и валидността на винетките са дискриминационни

0 коментара
Цените и валидността на винетките са дискриминационни

Цените на винетките, валидността на годишния стикер и липсата на дневни винетки за леките коли поставят потребителите в неравностойно положение, съобщиха от Комисията за защита от дискриминация (КЗД) в сряда. Тя се е самосезирала в края на 2009 г. по предложение на председателя ѝ Кемал Еюп.

Есен Фикри от КЗД коментира пред Mediapool, че винетната система у нас противоречи на Закона за защита от дискриминация, както и на европейската директива за евровинетката. Ако решението на КЗД влезе в сила и не последват законодателни промени, всички ощетени потребители – граждани и транспортни фирми, могат да си потърсят правата пред съда по реда на Гражданко-процесуалния кодекс, а Европейската комисия може да стартира наказателна процедура срещу страната. Министерският съвет, регионалното и финансовите министерства могат да обжалват решението на КЗД пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след получаването му.

Цените на винетките у нас са дискриминационни, защото не отговарят на изискването да са пропорционални на времето на ползване, показал анализ на КЗД. То се въвежда от Директивата Евровинетка (Директива 1999/62, изменена с Директива 2006/38). Идеята е потребителите, които ползват рядко и инцидентно пътната инфраструктура, да не бъдат поставяни в положението да заплащат значително по-скъпо за определен период от време в сравнение с тези, които ползват годишни винетки. У нас това изискване не е спазено.

Месечната винетка за лека кола (III категория) струва 25 лева, а годишната - 67 лева. Това означава, че при годишните винетки ползването на пътищата за един месец струва на потребителя 5.58 лева, а месечния стикер - 4-5 пъти по-скъпо. Подобно е положението и с цените на винетките за превозни средства от І и ІІ категория.

На европейско ниво има стандарти за равнопоставеност между цените на годишните и на краткосрочните винетки, като цената на месечната не трябва да надвишава годишната с 10%, седмичната -5 % от годишната , а дневната – 2% от годишната.

Комисията реши още, че валидността на годишната винетка до 31 януари на следващата година поставя в неравностойно положение собствениците на автомобили, регистрирани след началото на календарната година.

Техните ползватели нямат алтернатива заради непропорционално високите цени на краткосрочните винетки и де факто са принудени да купуват годишни винетки, които не им дават право на ползване на пътищата за време от една година. Комисията счете, че липсва обективно и разумно оправдание за това в аргументите на Министерски съвет и заинтересованите министерства, които се опитали да докажат, че по този начин се осигурява уеднаквяване с европейската практика и ефективност на контрола.

Проучване на КЗД за валидността на годишните стикери в Румъния, Унгария, Дания, Холандия, Белгия, Люксембург и Швеция, ползващи подобно на България винетки, показало че всички те от години прилагат електронна винетка. Там има два начина за валидизирането на годишната винетка – единият е до края на съответната календарна година, а другият за оптимален срок от 12 месеца, считано от дата, посочена според предпочитанията и на отговорността на потребителя. Няма разлика в цената на годишната винетка в зависимост от начина на валидизирането ѝ.

Посочените от заинтересованите министерства модели за валидност на годишната винетка в Австрия, Чехия, Словакия и Словения са несъпоставими с винетната система в България. Тези държави не прилагат винетки за автомобили, обхванати от приложното поле на Директивата Евровинетка, а налагат за тях такса за изминато разстояние (тол такса), която се счита за най-справедлива система за пътно таксуване, посочиха още от КЗ.

Комисията отхвърли и аргумента на заинтересованите министерства, че сега установената валидност на годишните винетки улеснява контрола, защото контрольорите, ориентирайки се само по художествения дизайн на годишната винетка, можели да установят дали съответното движещият се по пътищата автомобил има такава, без да се налага да го спират за проверка. Според тях годишните винетки били най-използваните и по този начин се осъществява по-лесен контрол върху по-голямата част от винетната система, но не отричат, че този визуален метод на контрол на движещите се ППС не се прилага за краткосрочните винетки.

Контролните органи не могат нито да дадат информация, нито да докажат, при каква част от издадените наказателни постановления за неплащане на винетна такса нарушителят е открит в резултат на прилагане на метода на визуален контрол, без да се налага спирането му за проверка.

На следващо място, според КЗД така не може да се осигури ефективен контрол, защото годишните винетки са едва 33% от продадените стикери, останалите 67% са краткосрочни, за които визуалният метод на контрол е абсолютно неприложим.

Всички тези обстоятелства разкриват, че липсва обективно и разумно оправдание да няма възможност годишната винетка да е валидна за оптимален едногодишен срок от 12 месеца. Обичайната европейска практика е именно в тази насока – годишните винетки да могат да бъдат валидизирани за срок от 12 месеца, без ограничаване с календарната година.

КЗД прие още, че липсата на дневни винетки за леки коли поставя в неизгодно положение най-вече случайните ползватели на пътната инфраструктура, които поради липсата на избор са принудени да купуват най-евтината от останалите предлагани краткосрочни винетки, в случая седмична винетка. Това положение, наред с дискриминационните цени на краткосрочните винетки, засяга несъразмерно по-тежко автомобилите с чужда регистрация и чуждестранните потребители.

Интересен е фактът, че според прогнозите на консултантите по въвеждане на винетната система в България се е очаквало годишно да бъдат продавани общо 513 386 винетки за леки коли с чужда регистрация, като 69 на сто от тях ще са дневни винетки, докато дневните винетки за леки коли с българска регистрация ще са едва 15.48 на сто от общия брой на винетките.

Така че липсата на дневна винетка за леки коли е непряка дискриминация на основата на гражданство, защото несъразмерно по-тежко се засягат интересите на чужденците, минаващи транзитно през страната за ден, но купуващи седмична винетка. Нейната цена също е дискриминационна. Заинтересованите министерства се оправдали, че дневните винетки са икономически необосновани и въвеждането им може да навреди на ефективността на контрола.

От регионалното и финансовото министерства не успели да докажат сочената от тях икономическа неизгодност – какви биха били административните разходи за производство и дистрибуция на дневните винетки и каква би била цената за ползване на пътищата за един ден. Но дори и да бяха представени доказателства в тази насока, то очевидно те биха включвали административни разходи за физически винетки, а това не е в състояние да оправдае липсата на дневни винетки, тъй като има и други начини за събиране на винетни такси, без да се засягат в такава степен интересите на потребителите.

Анализът на европейската практика сочи, че винетните такси могат да бъдат събирани по други по-евтини начини – по електронен път, чрез SMS и други, още повече, че в България има практика да се събират такси за паркиране чрез кратки съобщения от телефон.

Комисията за защита от дискриминация препоръча на Министерския съвет да обсъди нормативното въвеждане на възможността за събиране на винетните такси по електронен път и за замяна на физическите винетни стикери с електронни. Една такава мярка според КЗД се явява необходима, защото ефективният контрол и устойчивост на винетната система се сочат като оправдание за нормативната уредба, приета за непряка дискриминация.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.