Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Центърът на София със "златни павета", без "синя" улица

"А.Д.А." взе две първи места в конкурса, другите са за "Никонсулт" и "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн"

45 коментара
Центърът на София със "златни павета", без "синя" улица

София ще има символични "златни" павета с имената на героите си около храм-паметника "Александър Невски", но ще остане без "синя" улица. Автомобилният трафик пред Царския дворец слиза под земята, ограничава се до минимум и движението по ул. “Граф Игнатиев“ с една трамвайна линия совалка. Нивото на Перловската река се вдига, а от Орлов мост до бул. “Драган Цанков“ се прави Алея на спортната слава. Така би трябвало  да изглежда София през 2019 г., когато се гласи да стане европейска столица на културата.

Това предвиждат архитектурните "шампиони" за четирите зони за центъра на града. "А.Д.А." взе първите места за втора и четвърта зона, "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн"– за първа  и "Никонсулт“– за трета зона, съобщи председателят на 15-членното жури арх.Георги Бакалов, който е шеф на Съюза на архитектите в България.

В надпреварата на Столичната община се включиха 19 архитектурни студия и техни обединения с 40 проекта за четирите градски зони.  За обновлението им са планирани около 100 млн. лв. от оперативна програма "Региони в растеж". С победителите Столичната община ще сключи договори за изработването на инвестиционни проекти на обща стойност 900 хил. лв.  

Главният архитект на София Петър Диков се надява да няма обжалвания, за да може проектите да са готови до средата на лятото. През втората половина се планират търговете за изпълнители, а от следващата година се очаква да започне и пълната промяна на сърцето на София.

Първа зона – Перловската река от Орлов мост до бул.“Драган Цанков“

"Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" печели надпреварата за първа зона със 78.1 точки. Втори се нареждат "Ситиарх" със 74 точки, а трети ДЗЗД "Форум Консултанти" – със 71.6 точки.

Решаващо за избора на победител е било предложеното решение за увеличаване с по една лента на двете платна за движение, както и Перловската река да не бъде покривана и да остане част от градската система, каза арх. Бакалов.

Първа зона обхваща протежението на Перловската река по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" между Орлов мост и бул."Драган Цанков" с Моста на дружбата. За тази зона бяха подадени най-много архитектурни проекта – 14.

Победителят "Стефан Добрев Архитектура и дизайн" залага коритото на Перловската река  да бъде запълнено с вода, като за тази цел ще бъде повдигнато нивото ѝ с около метър чрез разполагането на три малки савака. Те автоматично се вдигат и свалят според притока на дъждовната вода. Това е широко разпространена практика и в други европейски столици, като например канала "Сен Мартен" в Париж, посочва арх.Добрев.

Транспортният проблем пред националния стадион е решен с кръгово кръстовище и разширяване пътните ленти с още една във всяка посока от 90 см за сметка на тротоарите. Така в най-натоварената си част бул. "Евлоги и Христо Георгиеви“ преминава от две на три ленти. Кръстовището на Орлов мост се оптимизира с още една лента за ляв завой откъм бул. "Цариградско шосе".  Движението по Моста на дружбата е подобрено чрез добавянето на още едно платно в двете посоки по бул."Евлоги и Христо Георгиеви“ пред техникума "Христо Ботев“.  

В проекта на арх. Добрев има и Алея на спортната слава от Орлов мост до Моста на дружбата, която ще е свързана с тематични площади на атлетиката, футбола, гимнастиката, волейбола, бокса и борбата. Акцентът е централният площад пред Националния стадион "Васил Левски", който става "Площад на спорта". Пред главния вход на стадиона се поставят 28 високи пилона със знамената на страните от Европейския съюз и осемте съществуващи бронзови скулптури.  На мястото могат да се провеждат  манифестации и спортни мероприятия. Стефан Добрев препоръчва да се направи и подземен паркинг със 120 места на едно ниво с достъп от ул."Гурко". Прогнозната стойност на целия проекта е около 2 млн. лв. без ДДС, но в нея не са включени предвидените подземни паркинги.

Втора зона – ул. "Граф Игнатиев" и площадите край него

"А.Д.А." на арх. Иво Панталеев печели първото място за втора зона със 73 точки. Втори остават ДЗЗД „Група Център“ – с  68.2 точки, а трети са "Амфион" – с 64.5 точки.

Втора зона обхваща улиците "Граф Игнатиев", "Солунска", "6-ти септември", "Ген. Паренсов" и "Цар Шишман", както и площадите "Славейков", "Гарибалди", "Патриарх Евтимий" и градината пред храма "Св. Седмочисленици". За нея бяха подадени най-малко архитектурни предложения – само 7 проекта.

За ул. "Граф Игнатиев" високо оценени са били предложенията, предвиждащи изграждането на т.нар. споделени пространства, както и запазването на трамвайното трасе, каза арх.Георги Бакалов.

Архитектите на "А.Д.А." залагат на превръщането на ул. "Граф Игнатиев" в пешеходна зона както бул."Витоша“.  Компромисно остават само една линия, по която ще се движи трамвай тип совалка с 10 км/ч, както и ретро трамвай. Маршрутът ще е от Съдебната палата до пл. "Журналист". Мотрисите ще минават рядко, а през останалото време ще се ползват като велоалеи като в австрийския град Грац.

Проектът на "А.Д.А." предлага ул. "Шишман" да бъде пешеходна през почивните дни, а в работните да се намали скоростта за движение, както и да се ограничат местата за паркиране. Не се предвижда застилането на улицата със син асфалт, каквото беше оргиналното хрумване на "Група Център". В неизползваната част към ул. "Граф Игнатиев" от страната на 6-то училище да се обособи зона за отдих с кафене, предлагат още "А.Д.А.".

Пазарите за книги на пл. "Славейков" и за плодове и зеленчуци до църквата "Св. Седмочисленици" ще се пренаредят. За целия район е заложено подмяна на осветлението, като на местата, където се събират повече хора, то да бъде по-силно, а приглушено около витрините на магазините. Короните на дърветата на пл."Славейков" да бъдат осветени отдолу, а фонтанът да бъде заменен с чешма, е заложено още в проекта на "А.Д.А.".

Третата зона - между президентството и Руската черква

"Никонсулт" е победителят на трета зона със 72 точки. Втори остават "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн"- с 58.2 точки, а трети са ДЗЗД "Форум Консултанти" – с 56.5 т.

В тази зона попадат Градската градина, площадите "Александър І" и "Николай Гяуров", жълтите павета на бул. "Цар Освободител", части от улиците "Георги С. Раковски", "Ген. Гурко", "Дякон Игнатий" и "Московска". В надпреварата се включиха 12  архитектурни проекта.

Запазването на историческия облик е било водещото при определянето на победителите в зони три и четири, посочи арх. Георги Бакалов.

Проектът на "Никонконсулт" предвижда Градската градина да стигне до Националната художествена галерия, както е било навремето. За целта автомобилният трафик слиза под земята. На следващ етап архитектите предлагат  тунелът да бъде продължен до кръстовището на улиците "Георги Сава Раковски" и "Цар Освободител". Така цялото пространство отгоре остава само за пешеходци. Пред Националната художествена галерия е предвидено изграждането на фонтан.

Четвърта зона – около храма "Александър Невски"

За четвърта зона победителят отново е "А.Д.А." със 78.9 точки. Втори остават "Ярд БГ" – със 61.5 точки, а трети са "Амфион" – със 59.4 точки.

Седем бяха архитуктурните предложения за района около Народното събрание и градината "Кристал", малките улички около Столична община и част от ул. "Московска".

Символните "златни" плочки и "златната" туристическа линия заложени в архитуктурния проект на "А.Д.А." изглежда са впечатлили за втори път 15-членното жури, като този проект печели с най-голяма преднина спрямо втория в четирите зони.

Идеята на арх. Панталеев е "златни" плочки да бъдат инкрустирани в паважа на площад "Александър Невски". Те ще изразяват признателност към личности от миналото и настоящето свързани с историята на София и страната. Предвижда се да бъдат направени от масивен бронз. "Златната линия" ще бъде очертана с цветни павета с инкрустиран в тях знака на София. Те ще се монтират в тротоарите, а имената на улиците ще са на бронзови табели. Така ще бъде очертан туристическият маршрут, който ще обхваща и четирите зони, като по линията ще има система от информационни пунктове и табели.

Колонада от светлина пък трябва да огрее храм-паметника "Александър Невски". Тя ще е по подобие на осветлението монтирано по площадите "Св.Петър" в Рим и Казанският събор в Петербург. Паркингът с депутатските лимузини се премахва и слиза под земята около храма.

Следващата седмица в Съюза на архитектите ще се проведе изложба и обществено обсъждане на оценените проекти, обяви арх. Бакалов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

45 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #45

    Автомобилният трафик пред Царският дворец е кражба от проектът "Архитектура и Демокрация" от конкурса "За Мавзолея" !!!! Съвсем нормално - народната власт краде вече 70 години !!!!!!!

  2. Анонимен
    #44

    Костов не е съсипал СДС, други го съсипаха. Костов направи единствения успешен управленски мандат на прехода начело на СДС. Това беше върхът на СДС

  3. Анонимен
    #43

    Много прав си 28.Селяндурщината, което значи простащина заля красивата ни София, тази на инженер Иван Иванов, на архитект Мусман и други умни кметове и градостроители.Но защо нищо не казваш за родения и израстнал в София кмет проф. Янчулев ? За съжаление комунистите направиха гадния номер на кмета проф. Янчулев с предизвикяната от тях и Мултигруп водна криза, та Янчулев не помисли за втори мандат, за който вече имаше направени разработки за облекчаване на транспорта и запазване на духа на София.Единственият

  4. Анонимен
    #42

    Уважаемите господа колкото и конкурса да спечелят няма да решат транспортния проблем при моста на "Гр. Игнатиен" и " Евл. и Хр. Георгиеви. Той изисква повече от едно ниво на движение.

  5. Анонимен
    #41

    Стига сте наливали в София-останалата част на България мяза на гето в сравнение с вас-селяндуро-столичаните!!!!!!

  6. Анонимен
    #40

    Коментарите ми приличат като безразборен лай на бездомни кучета. Добре че керванът все пак върви!

  7. Анонимен
    #39

    Изобщо са не се пипа тази част от София.Така е като са взели комисионните на зелено сега трябва да дадат на "спечелилите". Фънди да си свърши работата с кучетата и боклука.

  8. Анонимен
    #38

    Ама и конски каруци ли има в София?Ми тогава какво показва това?Показва изостаналост,трагедия,селски пейзаж и примитивно преданадолско отношение към всичко-към околната среда,към хората едни към други,към себе си и т.н.Изглежда,че подминаването на София и заобикалянето й,ако това направи човек,то значи си е самонаправил добър подарък,спестил си е късане на нерви и дразнене на окото.

  9. Анонимен
    #37

    Фандъкова, започни от елементарното - колите по тротоарите, дупките, глутниците бездомни песове и каруците по улиците. Това са проблеми, за рашаването на които не трябват пари. Достатъчно е кметицата да има малко(не селско) възпитание, елементарна управленска култура и желание да не държи хората в кочина. И още нещо - животните с нищо не са виновни, но тези, които ги развъждат, хранят и прогонват на улицата да си носят последствията.

  10. Анонимен
    #36

    Медиапул, тежка петъчна вечер ли имахте? Новината на деня от6 часа насам е друга! Не сте актуални!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.