Най-замърсяващите автомобили няма да могат да влизат в центъра на София през зимата. Забраната ще важи за определена зона в града и влиза в сила от зимата на 2023 г. Тя ще се прилага за по три месеца – от 1 декември до последния ден на февруари, всяка година. Целта е намаляване на замърсяването на въздуха в столицата през зимата, когато и проблемът е най-сериозен.
Ограничението беше прието в четвъртък от Столичния общински съвет и за него гласуваха съветниците от ГЕРБ, "Демократична България" и независимият Борис Бонев. Това беше вторият опит за приемане на т. нар. зони с ниски емисии в София. През лятото ГЕРБ не успя да събере достатъчно гласове за рестрикциите, които трябваше да се прилагат още от този декември. След разговори и изменения в наредбата, с която се въвеждат зоните с ниски емисии, управляващите в София успяха да получат подкрепа от ДБ.
Очаква се забраната да засегне коли с бензинови двигатели с първа регистрация преди 1996 г. и с дизелови - преди 2002 г.
Забранената за цапащи коли зона обхваща историческия център на София. Тя е в карето между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", "Сливница" иул. "Опълченска". На всички кръстовища за влизане в нея вече са инсталирани видеокамери, които разчитат екостикера на колата от годишния технически преглед. За използването на замърсяващи автомобили в зоната ще се налага глоба от минимум 50 лева. Предвижда се гратисен период за нарушителите от 1 месец, докато новите разпоредби станат по-популярни. Забраните няма да важат за хората, които живеят в центъра. Изключения има и за хора с увреждания.
Приетата от общинските съветници наредба предвижда още през следващите години забраната за цапащи автомобили да засегне и тези с по-високи екокатегории, както и да важи за широкия център.
Освен това от 1 януари 2025 г. ще бъде забранено използването на твърдо гориво за отопление в 9 столични района – "Изгрев", "Лозенец", "Средец", "Оборище", "Студентски", "Илинден", "Красно село", "Триадица" и "Възраждане". Пет години по-късно забраната за отопление на твърдо гориво трябва да важи за цялата община.
"Патриотите" и БСП отказаха да подкрепят предложенията, тъй като те засягали хората с най-ниски доходи. Освен това щели да объркат много хората, които не са от столицата, но пътуват до града по работа или по административни задачи.
От БСП пък изразиха опасения, че забраната за замърсяващи автомобили в центъра ще доведе до по-голям трафик и съответно замърсяване в периферните райони.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
А столична община преди да се прави загрижена за белия ми дроб, оная дрoплa самоковска що не се качи на някой 20 годишен Мерцедес О345 на адския ѝ транспорт, месечната карта за който е 50лв., да се надиша в изгорели газове в салона, да види приятно ли е да се пътува така?! Моята кола може да е стара, но се поддържа, за разлика от жалкия адски транспорт и вътре не смърди на картерни изпарения и продънен ауспух! И що нито думичка, че въздухът е най-гаден в 2 през нощта, а не когато "мръсните" коли от категория 1 и 2 са на улицата! Що тая демагогия?!
Заглавието трябваше да е: Общината въвежда насъчаване на консуматорщината по купуване на нови коли, без да спира презас*ирането с бетон от строителната мафия в града!
Нищо еко няма в намеренията на общината, един лифт не остана работещ на Витоша, за сметка на това около княжевски и около симеоновски и драгалевски изникнаха нови бетонни гета, на мястото на някогашните планински поляни. И същевременно пътя към Витоша се пръска по шевовете от коли! Горе вече не се диша! Така че лицемерите и демагозите …
на гроб да не ми се обясняват в любов, колко мислели за белия ми дроб, а ДБ да не се държи като техен придворен пудел (освен ако не са взели и те грантове, да го играят еко), щото догодина няма да им гласувам!
А до кога корумпираната общинска мафия ще работи за строителната мафия и когато отидете да сменяте партида на имот в данъчното ще ви питат: Тука една жена от една фирма питаше за вашия имот, давате ли го да го засе*ат срещу обезщетение, да ѝ се обадим ли, да я свържем с вас... Мръcна продaжна сгaн, само мислите как да обезобразите града още повече, за да се нагушите и после да обложите хората с още ограничения и данъци, уж че сте се били грижели за тях така!
А общината като иска разни неща, що първо не взе да построи околовръстното, или Тодор Каблешков, или тунел под центъра или да вкара трамваите в автономни трасета с предимство на кръстовищата, да няма трафик на жълтите павета?! Щото средната им скорост на трамваите е по-жалка от тая на велосипедист!
Да не говорим, че в новите жк-та няма ни улици, ни тротоари, ни транспорт!
А що не спря да купува долнокачествените полски трамваи Песа, на които заради най-евтиното възможно оборудване в момента цели …
5 с стоят за ремонт и чакат части?! А с увеличаване на броя им, трайно спрените за ремонт също ще расте. С това ли стимулират хората да ползват адски транспорт, като купуват най-евтните боклуци, които стоят редовно с месеци за ремонт, защото оборудването им е най-скапаното възможно?!
А до кога излизането с кола в дъжд ще е равносилно на нужда от автомивка след само 5 минути по скапаните улици?!
А до кога строителната мафия ще уплътнява всеки останал свободен парцел в града, под благовидния поглед на корумпираната община, която в некадърността си да се справи с проблемите, които сама нас*ра, почва да облага хората с още и още данъци, уж за да се грижела за тях и здравето им, а всъщност се грижи да се взимат повечко кредити?!
Дизелите на живущите в ринговете по-еко ли са от тези на живущите извън тях?! Що е тоя двоен стандарт бе?!
1/4 ресто от данъка ше имам ли? Или да си го търся с колектиевен иск, по съдебен път?!
Да си намеря една бабка, живуща в ринга, да и прехвърля колата срещу минимално подпомагане и да си я карам до христова възраст, искате ли?
И от къде на къде ще ми дават незаконна категория на колата според възрастта, а не според производствената категория и изправността ѝ?! Аааа сетих се понеже съдът в бг …
общината не го бръсне за слива, както не го бръсна за незаконния билет...
С нетърпение чакам да дойде видовден за псевдо "зелените" лобистчета в ЕС, на които им напълниха джобчетата с кинти и гаражите с Тéсли, да се разбере как милиончето на Ева катарска е като джобни стотинчици в сравнение с "еко"-тъпизмuтe за зелен преход! С нетърпение чакам овцете, купуващи си електрокари да почнат да плащат от джоба си, да им рециклират старата батерия или да им искат през 8-10г. по 30К долара за нова батерия на 10 годишния наяден от ръжда "еко" дpънгeл, създаден да се разпадне след 10г. и ...да консумират нов, срещу "скромен" кредит от банката разбира се... С нетърпение чакам да почнат да съзнават реалността, че няма решение от къде материал за толкова много батерии, че да изравяш Африка за литий и да приемаш милиони скакалци от там в замяна, не е много еко, какво да се прави с тия изчерпани вече батерии или от къде ток за толкова много миксери по улиците.
С нетърпение чакам да съзнаят реалността, че като живееш на 10тия етаж, не може да опънеш нощем един кабел до миксера си, спрян пред съседния блок на 2 преки по-надолу, да го зареждаш или че ако го оставиш 2 нощи навън на -10 без зареждане, има да се молиш на някой мръсен дизел да те закара, до където си тръгнал...
Щото нали, да сме намаляли температурата в стаята с еди колко си градуса, да сме се къпели по 30 секунди, за да можело да спестим еди колко си ток и да има за на "еко" лобистчетата Теслите, щото оказа се от перките и соларите не е никак достатъчен зимно време..ми не, мерси!
Честито, нов данък за софиянци, вече задължително с нови коли, иначе да не може да ги карат, нищо, че са си платили данъците...
А доходите до 4г. ще се изравнят ли с европейските, така че като теглиш кредит за нова таратайка, да не те удря в хладилника?!
А ще ми приспаднат ли данъка за месеците, в които не мога да карам, за където съм си платил вече?!
А Столична община ще продължи да си пуска и след тези срокове над 200те, 20 годишни автобуси Мерцедес О345 и БМС Белде безнаказано, нали?!
А кога …
точно Столична община смята да приведе инфраструктурата си в такъв вид, че точно 10 минутна разходка по улицата в мокър ден, като днешния, да не е задължително равносилно на оклепани с кал панталони и обувки?! Нещо, което не може да ти сел случи където и да е другаде в Европа.
А Столична община кога ще приведе транспортните задачи на градския си транспорт с тези на по-богатите градове, от които копира, в това число да няма полутрамвайчета на интервал 20 минути в 9 сутринта или 2 линии, движещи се заедно да се влачат една зад друга и после 20 минути да ги няма и двете?!
А столична община кога ше направи квартални паркинги, така че да скрие таратайките на столипани в повече от новопостроените през последните 20 години гета и термитници?!
А столичната община кога ще престане да засипва града с купчини със сол, съсипващи обувките и колите на гражданите? Кога точно ще почне да изисква от почистващата мафия ръчни снегорини, с които с по-малко персонал да покриват много по-големи площи тротоари, без да засипват със сол?! Или понеже синьо-зеленикавите, работещи в тия фирми са евтин електорат, трябва да работят неефективно повече глави, та да гласуват по избори...
Разбирам, че само с тоягата го играят, а морков няма!
Жалко за ДБ, превърнаха се е патерица на гроб, дават напред с тоягата, без да са решили други основни проблеми преди това. Явно всичките сте неояла се cгaн!