Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Централна жп гара София отпразнува 130 години с хоро на служители и пътници

0 коментара
Централна жп гара София отпразнува 130 години с хоро на служители и пътници

130-годишнината на Централната жп гара в София бе отбелязана в сряда с народни танци от служители на гарата и пътници на БДЖ, съобщиха от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която е собственик на сградата.

Хорото се изви в чакалнята на сградата в 12 часа.

Първоначалната сграда на гарата е проектирана от архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Т. Марков. В изграждането ѝ участват италиански специалисти, но цялостната работа е ръководена от специалистите на българския предприемач Иван Грозев, който по-късно става кмет на столицата. Строежът продължава от 1882 до 1888 г.

Зданието е открито на 1 август 1888 г. Дни по-късно гарата приема първия международен влак от Лондон през Париж за Цариград (Истанбул) - легендарния Ориент експрес. През нея започват да преминават два пъти седмично международните влакове “Симплон – Ориент експрес” и “Директ – Ориент експрес”.

За времето си тогавашната сграда на гара София е била най-внушителната не само за България, но и за Балканите. Зданието е било едноетажно, дълго  96 м. и широко – 12 м., в източната и в западната част е било оформено с втори етаж, а в средата - със скромен висок свод над вестибюла, споен с часовникова кула, която е гледала към Витоша, пише сайтът Стара София. В нея са били разположени служебни канцеларии, а за пътниците е имало 3 чакални: първи клас с червени кадифени канапета, втори клас – със зелени, и трети клас – с дървени пейки.

Старата сграда на жп гара София през 1910-те години, сн. Стара София

Гарата се е осветявала от газови лампи. До главната врата на перона, под перонния часовник, е имало голяма камбана, а по-късно звънец. Първият звънец се биел за продажбата на билети, втори път – за качване на пътниците и сбогуване с изпращачите, третият звън оповестявал тръгването на влака.

Пред сградата е имало красив бронзов фонтан, около който файтонджиите са чакали своите клиенти. Гарата е трябвало да обслужва пътниците до 100-150-хилядната тогава София. Бързото разрастване на столицата поставя на дневен ред разширяването на жп зданието само 7-8 години след откриването ѝ. През годините са били обсъждани различни варианти и дори вдигането на нова гара на бул. "Дондуков", но те не са се реализирали. Вместо това се е извършвала модернизация и реконструкция на съществуващото приемно здание.

В първите години след откриването ѝ гара София е обслужвала около 26 400 пътници годишно, през 1895 – 82 000 пасажери, през 1900 г. броят им надхвърля 286 000, а през 1905 г. – над 415 000 годишно. Днес капацитетът ѝ е до 1 млн. пътника месечно.

През 1948 г. започва да работи гара Подуяне, която поема товарната дейност. Строят се и другите жп гари в София.

Сегашната сграда на Централна жп гара София по проект на арх. Милко Бичев започва да се строи през февруари 1971 г. в близост до предишната. На 15 април 1974 г. е съборена последната, западната част от старото приемно здание, а новата гара е открита на 6 септември 1974 г. Декоративното оформление в главното приемно хале на стената над касовите гишета с металопластика на 200 кв. м е дело на художника Иван Кирков.

Новата сграда през 1970-те години

Тази сграда претърпя основен ремонт, продължил две години и приключил през април 2016 г. Модернизацията струваше 62 млн. лв., осигурени от европейските фондове.

От НКЖИ допълват, че сегашното честване предшества професионалния празник на железничарите, който традиционно се отбелязва в първата неделя на месец август.

В свое приветствие  генералния директор на НКЖИ Красимир Папукчийски отбелязва, че е честването на годишнината на гарата е важно: "Заради усещането за традиция и история, което за съжаление често губим; заради настоящето – необходими са ни упорството и вярата на миналите поколения; заради бъдещето – какъв ли ще е прочитът на тези след нас за нашия принос? И не на последно място – за повече самочувствие!".

"Ние сме избрали не просто професия, а доживотна отдаденост, нашето поколение има мисия – да превърнем стария железен път от Константинопол за Виена и Париж през Цариброд в нашия нов път към съвременните европейски железници“, посочва още той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.