Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Церовски подписа концесията за “Тракия”, договорът остава тайна

0 коментара
Церовски подписа концесията за “Тракия”, договорът остава тайна

И след официалното му подписване във вторник, договорът за отдаването на концесия за 35 години на автомагистрала “Тракия” остава тайна.

Документът бе парафиран на официална церемония в Министерски съвет. От страна на българското правителство подписа си сложи министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски. От страна на избрания без търг или конкурс концесионер, българо-португалското дружество “Автомагистрала Тракия” АД - двамата изпълнителни директори Емил Коцев и Коща Ферейра. Това стана в присъствието на премиера Симеон Сакскобургготски и португалския посланик Мариу Жезуш Душ Сантуш. Министър-председателят си тръгна веднага след размяната на папките с договора между страните и не произнесе дори протоколните за случая думи.

Церовски: България ще получи 3 млрд.евро концесионно възнаграждение

Концесията все пак е за 715 млн. евро, стана ясно след като министър Церовски обяви основните параметри на договора. 590 млн. евро ще са инвестициите в пътя София-Бургас, други 125 млн. трябва да се вложат в отсечката Калотина-София.

За 35-те години на договора българо-португалският консорциум ще внесе в хазната 3.008 млрд. евро концесионно възнаграждение, съобщи Церовски. Той изчисли, че така годишният бюджет на Агенция “Пътища” ще се увеличи със 168 млн. лв., които ще отиват за рехабилитация и изграждане на останалата пътна мрежа.

Общо 706.144 млн. евро ще са преките данъци в бюджета, а през хазната ще се завъртят 3.654 млрд. евро за целия период на концесията, според заложените в контракта прогнози.

В дружеството концесионер участват общо 5 фирми – три португалски, които държат 51% от дяловия капитал и две държавни български с 49 на сто.  “Техноекспортстрой” има 24% от акциите и от участието си в концесията ще формира печалба от 481 354 368 евро. “Автомагистрали” държи 25 на сто и печалбата му ще е 501 100 800 евро, обясни Церовски. При евентуалната приватизация на дружествата, които в момента са в забранителния списък, ще се извлекат големи ползи, похвали се строителният министър.

Чуждите автомобили щели да поемат основната тежест от тол-таксите

Основната тежест от въвеждането на тол-таксите ще поемат чуждите моторни превозни средства, заяви още Церовски. Те ще съставляват 57,99 на сто от денонощния автомобилопоток.

Министерски съвет обаче взе решение да освободи от магистралните такси камионите над 12 т, за да не се наруши евродиректива 99/62. Липсващите такси от тези камиони ще се компенсират на концесионера с пари от хазната. Така че все пак не е ясно точно какъв процент от чуждите возила ще плащат за преминаване през аутобана.     

Сроковете за строителството на отделните отсечки и пускането в експлоатация на тол-системата ще станат ясни, след като се сключи кредитното споразумение с двете финансиращи банки – Креди Суис и Банку Еспириту Санту. Кога ще започнат обаче преговорите по заемите, зависи от положителните решения на Комисията за защита на конкуренцията - че няма държавна помощ в договора, на Европейската инвестиционна банка - че е съгласна лотовете 1 и 5 за отсечките Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас да влязат в концесията, както и от Евростат.

Тепърва ще се пишат писмата до Брюксел и до ЕИБ

Писмата до Европейската инвестиционна банка и Евростат тепърва ще се пишат, призна пред Mediapool Йордан Мирчев, председател на парламентарната анкетна комисия за целесъобразността от отдаването на концесия на аутобана. Трябваше да имаме конкретен договор, за да искаме тяхното произнасяне, обясни НДСВ-депутатът.

Най-рано се очаква да излезе с мнение Комисията за защита на конкуренцията, която е в напреднал стадий на производството си и в началото на април ще се произнесе по договора. Не ясно въобще кога ще ни отговорят от Евростат и от Европейската инвестиционна банка.

След получаването на тези становища трябват още три месеца за договаряне на заемите. Чак след отпускането на средствата ще стане ясно коя отсечка кога ще бъде приведена в готовност за тол-системата и ще се пусне в експлоатация, обясни Емил Коцев. Вероятно първата платена отсечка ще заработи през 2007 г., допълни той.

До 5 години България ще има магистрала от граница до граница, похвали се Церовски.

Министърът: Няма начин да не достигнем прогнозния трафик на автомобили

До достигане на прогнозния трафик от 25 650 автомобила на денонощие, който се очаква да бъде такъв след десетата година на концесията – тоест към 2015 – 2016 г., държавата ще плати общо 168 млн. евро. Тези пари обаче ще се върнат от концесионера с лихва от 175 млн. евро, която е равна на тежестта по банковия заем, категоричен бе строителният министър. В същото време, в отговор на журналистически въпрос за условията по кредитите той посочи, че тепърва ще се договарят лихвите с банките.

В отговор на въпрос Церовски отрече възможността да не се достигне планирания трафик и на държавата да ѝ се наложи да плаща на концесионера през целия 35-годишен период. Аргументът на министъра бе, че щом като финансиращата банка е избрала този трафик от всички разработени варианти, значи той е постижим.

Церовски отново отбеляза, че строителството на километър от магистралата ще струва 2.7 млн. евро. Отделно са парите за изграждането на 30-33 съоръжения за събиране на тол-таксите и отчитане на автомобилопотока. Коща Ферейра посочи, че в Португалия средната цена на километър ново строителство на автомагистрала е около 5 млн. евро, като при сложно изпълнение е възможно стойността да стигне и до 7 млн. евро.

Церовски коментира, че не може да се използват еврофондовете за строежа на “Тракия”, тъй като страната ни вече била договорила финансирането на инфраструктурни проекти за периода 2000-2006 г. и има сключени споразумения по ИСПА в размер на 419.355  млн. лв. при лимит от 439 млн. евро. Парите се усвояват по програмата Транзитни пътища 3, за летище София, за Дунав мост ІІ, за електрификацията на жп отсечката Пловдив-Свиленград.

Практиката на Европейската комисия е да подписва финансови меморандуми за проектите в края на годината за предходната година, така че няма как да сме сключили споразумения по ИСПА до 2006 г., коментираха обаче финансови експерти.

Не е ясно колко ще плаща държавата, ако прекрати договора

Лимитът на неустойката за неизпълнение на договора е 10 млн. евро, сумата се тегли веднага от специална сметка. Ако държавата прекрати едностранно договора поради вина на концесионера, тогава имуществените щети за компаниите ще са за над 100 млн. евро, посочи Церовски.

Не стана ясно обаче колко ще плаща държавата, ако сама реши да прекрати договора.

До 5% са планираните в договора непредвидени разходи, до които могат да се предоговарят параметрите. Стандартните проценти са 10 на сто, посочи министърът като успех на преговорите от българска страна.

Никой не е в състояние да ми докаже, че построяването на магистрала “Тракия” без държавно финансиране и държавни гаранции и с минималното ѝ участие в проекта, не е добра за българските граждани, заяви строителният министър. Със сключването на този концесионен договор аз изпълнявам обещанията, които дадох при встъпването ми в длъжност за привличане на частни капитали в пътната и водната инфраструктура, заяви Церовски. Готов съм да платя всякаква цена за това, дори и повече да не се занимавам с политика, допълни той.

Договорът остава тайна дори за депутатите

Утре внасям за гласуване в Народното събрание решението на анкетната парламентарна комисия за удължаване на мандата ѝ с един месец, каза след церемонията нейният председател Йордан Мирчев. След петъчното заседание на временната комисия стана ясно, че нейни членове ще искат от Министерски съвет сключения с концесионера договор, за да могат да си изготвят анализите.

Контрактът няма да се даде на депутатите, категоричен бе Мирчев. Това е търговски договор със съответните клаузи за поверителност, освен това комисията ни трябва да се произнесе по решението на Министерски съвет за отдаването на концесия, а не по договора, коментира той.

Преди ден ДСБ-депутатът Иван Иванов, който е член на комисията, коментира пред Mediapool, че отказът да се предостави документа на народните представители ще е неописуем скандал. Тогава той заяви, че ще се сезира Върховната касационна прокуратура за накърняване на интересите на българското общество с контракта. Във вторник това залегна и в официална декларация на Демократи за силна България.

“Тракия” може да опорочи самия процес на концесиониране в България

Опасявам се да не би погрешния начин, по който “Тракия” бе отдадена на концесия, да не провокира общо недоверие на обществото и на политическите сили към процеса на концесиониране, който е една много добра форма за отдаване на инфраструктурата, коментира пред радио “Нова Европа” Мартин Димитров от Института за пазарна икономика.

По думите му е възможно това да се случи, ако договорът по някаква причина тръгне в лоша посока и бъде посочен от следващото правителство като ясен неуспех.

Затова е важно да има търг и конкурс при тези процедури, за да има яснота и прозрачност, да има сравнимост, допълни Димитров.

Той посочи, че до момента министърът на регионалното развитие обявява само очакваните крайни резултати от отдаването на “Тракия” на концесия, но пази в тайна числата и сметките, въз основа на които се получават резултатите. Затова не може да каже доколко тези финансови ползи са реални.

Като възможен голям проблем Димитров посочи и хипотезата да не се достигне минимално гарантирания трафик на автомобили по магистралата. В такъв случай държавата, тоест данъкоплатците ще доплащат на концесионера през целия 35-годишен период на концесията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.