ЦИД: Тол системата може да изсветли пазара на горива

Превозвачи искат яснота как ще работи; тестовете на системата тръгват със симулации

архивна сн. БГНЕС

Въвежданите от средата на август тол такси за ползване на пътищата от камионите са шанс за намаляване на контрабандата на горива, рационален контрол върху зареждането на бензиностанциите и повишаване на приходите от петролния бизнес.  Това коментира експертът по въпросите на сивата търговия Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) пред журналисти по повод изчисленото поскъпване на горивата с 3-4 стотинки на литър заради тол таксите от страна на изпълнителния директор на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев.

Според Безлов тол таксите може и да доведат до минимално повишаване на цените на стоките заради нарасналите разходи на фирмите за техния транспорт, но може също така системата за събирането им да повлия за свиването на сивата търговия с горива.

"На практика целият транспортен трафик е на рентген постоянно и може да се проследи зареждането на бензиностанциите. При добра система за оценка на трафика може да има обективен анализ (на пазара), което да е изходна точка за случването на рационален контрол и повишаване събираемостта на приходите от петролния бизнес", каза Безлов.

По думите му извеждането по този начин на светло на сегашния сив петролен сектор у нас, оценяван от ЦИД на 14-30 на сто, ще има съществен ефект за бюджета. В момента държавата се лишава от около 600-700 млн. лв. годишни приходи от акциз и ДДС за горивата. Според Безлов голямата щета е в строителството и транспорта, които зареждат гориво без частично платен акциз и ДДС.

Три месеца преди влизането в сила на тол таксите за камионите и автобусите обаче остава неясен както обхватът на пътищата, за които ще се плаща, така и самият размер на таксите за съответните класове тежкотоварни превозни средства.

Превозвачите от секторите "Транспорт" и "Спедиция" искат по-скоро да се решат тези проблеми и във вторник обявиха, че може да се стигне до протести, ако управляващите не вземат мерки.

Тол системата за автомобилите над 3.5 тона трябва да влезе в сила от 16 август. От 15 август започват тестовете с нея без да се знае нито дали системата е напълно изградена. Няма яснота и относно обхвата пътища та и тарифите за ползването им. Липсата на информация предизвиква недоволство сред пътния бранш.

"Подкрепяме въвеждането на тол системата в България, но искаме това да стане при реални правила и стриктно обосновани цени", заяви на нарочна пресконференция Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

"Досега никой от МРРБ не даде яснота по какъв начин ще бъде изградена и как ще функционира точно тази система", допълни той.

Как ще работи тол системата?

Как ще работи новата тол системата е строго пазена тайна от пътната агенция и Министерството на регионалното развитие. Повече от месец те отказват да отговорят на този въпрос на Mediapool.

Транспортният бранш беше поканил ИТ специалиста Мартин Димитров, който е и експерт в областта на тол системите, за да разясни на журналисти как се очаква да работи системата и какви са притесненията.

Българската тол система ще бъде базирана на GPS позициониране, което я прави една от най-модерните в света, каза Димитров. По думите му има обаче и една уловка. За да работи тол системата е необходимо да бъдат изградени 420 броя портални рамки на определени места в страната. За целта е предвидено да бъдат изградени 100 нови, а съществуващите 320 преброителни пункта на АПИ да бъдат преоборудвани.

"Те заснемат регистрационния номер на превозното средство и определят размера и теглото на превозното средство. Ако няма такива рамки обаче, всеки ползвател на пътната мрежа може да реши дали да заплати или не, а българската държава няма да има начин, по който да го глоби", обясни Мартин Димитров.

Според превозвачите обаче все още такива рамки няма. Те се опасяват, че това може да доведе до реален риск от настъпване на хаос при работата на системата.

"Настояваме да бъде налична цялата инфраструктура, тогава тестово да се стартира системата. Искаме още предоставяне на пътна карта за тези рамки, за да е ясно на транспортния и спедиторския бизнес къде ще са ситуирани те и по какъв начин ще се извършва контролът", каза Йордан Арабаджиев

Обхватът на пътищата

Браншът настоява още тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейските транспортни коридори, при осигурени и алтернативни безплатни маршрути.

Към момента се предвижда в тол системата да бъдат включени 10 800 км магистрали и пътища първи, втори и трети клас. Това е 55% от републиканската пътна мрежа. Първоначално една пета от тях около 2300 км ще са с "нулева" ставка, заради лошото състояние на тези пътища.

Къде ще отива милиардът от тола?

Превозвачите настояват още и за пълна прозрачност на разходите за тол системата, както и информация за какво ще се изразходват те.

Настояват още размерът на тол таксите да бъде съобразен с БВП на страната ни.

Превозвачите искат още облекчения за опериращите на вътрешния пазар компании, които превозват стоки от първа необходимост – храни и горива за населението.

Тестът на тол системата тръгва със симулации


Тестовете на тол системата тръгват от 15 май. Те ще се проведат на два етапа.

Първият етап ще стартират със симулации на данни за движение по републиканската пътна мрежа, а не със събиране на реални данни на терен. Целта е първо да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата, се казва в съобщение на Националното тол управление.

След като тази интеграция бъде установена, ще се премине към вториа етап – тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани в тежкотоварните автомобили.

За да са ефикасни тестовете, не е необходимо да има приета тарифа на тол таксите и окончателен обхват на покритие от пътища, за които ще се плаща, посочват от Националното тол управление.

Експертите на Националното тол управление ще правят "сухи тренировки" за функционалността на системата и как се работи с нея на база тестови тарифи и техническо, а не търговско покритие върху пътищата. Техническото покритие е от 10 800 км и е обхватът, заложен в заданието за разработване на системата. Тестовите тарифи са от доклада на Световната банка от 2016 г.

Поетапно през следващите месеци ще се тестват петте базови компонента на системата:

- таксуване на базата на изминато разстояние – генериране на данни за изминат маршрут, създаване на валидни тол-деклараци, обмен на данни по системната интерфейсна шина и фактическо определяне на таксуващите записи, респективно цената за преминатия маршрут;

- правоприлагане – проверка чрез разчитане на регистрационен номер на пътно превозно средство и отчитане на категорията на ППС за валидни данни за таксуване в системата (подадени за това ППС валидни тол декларации) и определяне дали текущото ППС е редовен потребител на пътя или нарушител;

- обслужване на клиенти - регистриране на клиент/договор, продажба на маршрутни карти през известните вече канали за продажба, промяна на данни за клиент/договор, справки за състоянието на клиент/договор.

- плащане и управление на плащанията – баланс по клиентска сметка, взаимодействие с издатели на платежни карти, в т.ч. издатели на карти за гориво,

- информационна сигурност и устойчива работоспособност на системата

По план днес и утре ще се проведе обучение на оперативните ръководители и ключовите експерти от екипа на Националното тол управление за провеждане на тестовете – обхват, задачи, планирани резултати, начини на оценка на резултатите. На тестовете ще присъстват експерти на Световната банка, като тяхната задача, както и до този момент, е да наблюдават, верифицират и оценяват резултатите от тестовете.

Още по темата
Още от Бизнес

Коя партия/коалиция ще подкрепите на изборите за Европейски парламент?