"Цифров" евроданък удря американските техкомпании

Той е част от предложението за единен корпоративен данъчен режим в Евросъюза

"Цифров" евроданък удря американските техкомпании

Американските технологични компании като "Фейсбук", "Гугъл", "Амазон" и др. вероятно ще се наложи да плащат милиарди долари за нови данъци в рамките на Европа, след като Европейският парламент прие в четвъртък Общата консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (ОКООКД), която е част от широко обхватно предложение за създаването на единен, ясен и справедлив корпоративен данъчен режим в ЕС.

Т. нар. "цифров" данък ще се определя според дигиталното присъствие на дадена компания в Евросъюза и според "Файненшъл Таймс" размерът му вероятно ще е 3 процента. Той ще се налага върху всички приходи на технологични компании с над 100 хиляди потребители в Европа, покривайки всичко - от рекламните приходи на "Гугъл" и "Фейсбук", до абонаментните такси за компании като "Епъл" и шведската "Спотифай".

Според Франс прес, данъкът, който може да бъде обявен още следващата седмица на европейската среща на върха в Брюксел, се очаква да повиши приходите с около 5 млрд. евро годишно. Агенцията допълва, че "цифровият данък" вероятно ще бъде изправен пред твърда опозиция от страна на американските технологични мегакомпании, но трябва да се има предвид, че редица държави - членки на ЕС, като например Великобритания и Германия, се оплакват, че технологичните компании не плащат справедлив дял в европейските данъци.

Най-общо новата данъчна политика предвижда фирмите да плащат данъци там, където реализират печалба. "Целта е да се запълнят празнините, които са позволявали на някои дигитални и глобални компании драстично да намалят данъчните си задължения или да избегнат плащането на данъци в държавите, в които генерират печалбите си", посочва в съобщение Европарламентът.

Европейската комисия ще трябва да определи показателите за изчисляване на дигиталното присъствие на дадена корпорация. Такива са броят посетители или обемът на създаденото дигитално съдържание.

"Личните данни са изключително ценен ресурс, използван от компании като "Фейсбук", "Амазон" и "Гугъл", за реализиране на приходи, но в момента не се включва в изчисляването на данъчните им задължения, допълват от ЕП.

При изчисляването на данъчните задължения на компаниите ще се сумират печалбите и загубите на съставните им дружества във всички държави – членки на ЕС. Впоследствие произтичащите данъци ще бъдат разпределяни между държавите членки в зависимост от това къде са генерирани печалбите. Целта е да бъде прекратена съществуващата практика на компании, които местят данъчната си основа в юрисдикции с ниско данъчно облагане, мотивират се промените.

След като предложенията влязат в сила, единен набор от данъчни правила ще важи във всички държави членки. Вече няма да е необходимо фирмите да са запознати с 28 отделни национални законодателства и те ще се отчитат само пред единна данъчна администрация.

"Това е чудесна възможност да направим гигантски скок в сферата на корпоративното данъчно облагане. Това законодателство не само ще създаде модел, който е по-подходящ за днешната икономика чрез облагането на дигиталната икономика, но също така ще прекъсне неограничената конкуренция между различните корпоративни данъчни системи в единния пазар, като се фокусира върху мястото на генериране на печалбите“, заяви докладчикът по едната мярка Ален Ламасур (ЕНП, Франция).

"Националните и европейските лидери разбират, че настоящата корпоративна данъчна система е остаряла и е в ущърб на гражданите и малките компании. Необходимо е международно действие, за да се смени посоката. ЕС е нашата най-добра възможност да направим данъчната си система по-справедлива и по-модерна“, допълва Паул Танг (С&Д, Холандия).

Споделяне
Още от IT

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?