Цигарена фабрика глобена с 330 хил. лв. за незаконна реклама

Цигарена фабрика глобена с 330 хил. лв. за незаконна реклама

Производителят на новите марки цигари "Мерилин" и "Кинг" - пловдивската фабрика "Кингс Табако", е глобен с 333 160 лева за подвеждаща и скрита реклама, съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в четвъртък.

Собственикът на цигарените марки - компанията "Финансконсулт" ЕООД - е глобена с още 10 680 лв. Цигарената фабрика в Пловдив бе приватизирана чрез Българската фондова борса през юли 2008 г. от фирмата “Сигма Консултинг“, близка до лидера на пазара за високоалкохолни напитки “Винпром Пещера“.

Разследването на КЗК е по сигнал на сдружение "Българска асоциация на тютюневата индустрия" (БАТИ). Оплакването им е заради заблуждаващи билбордове на двете марки, както и за скрита реклама в клипове на фолк-изпълнители и в интервюта на певците, публикувани във вестниците "Стандарт", "Новинар", "Труд", "24 часа", "Монитор" и "Телеграф", съобщава още КЗК в решението си.

Антимонополният орган анализира доколко надписът на рекламните билбордове при пускането на "Кинг" на пазара – "2.80 лв. промоционална цена", е заблуждаваща реклама. Цената на тютюневите изделия като вид акцизна стока се регистрира и не подлежи на промени, поради което поставянето на надпис "промоционална" създава погрешна представа у потребителя, че става дума за отбив от цената.

КЗК счита, че този похват за налагане на нова марка на пазара е недобросъвестно поведение, което заблуждава потребителите, че като купуват съответната стока, ползват ценова отстъпка за нея.

Отговорност за разпространението на рекламата носи собственикът на марката "Кинг" - "Финансконсулт" ЕООД.

В хода на разследването КЗК открива и безспорни доказателства за скрита реклама на двете марки цигари.

Най-активно скритата реклама се е осъществявала по ТВ "Планета" под формата на клипове на поп-фолк изпълнителите Константин, Преслава, Андреа, Мария и др.

В печатните издания скритата реклама е в интервюта с поп-фолк изпълнители, придружени със снимки на някои от посочените изпълнители, на които ясно се вижда, че те пушат цигари с марки "Кинг" и "Мерилин".

За пример е посочен клипът на Константин “А-у”, излъчван по ТВ “Планета”, на който като продуцент е посочен “Планета Пайнер”. В него многократно се появява марката "Кинг", като само в първата минута от излъчването на клипа марката се показва в кадър 7 пъти. Изтъкнато е, че в клипа на два пъти се показва ясно в кадър и как изпълнителя Константин пуши цигари със същата марка, като нито веднъж в клипа не е показана друга търговска марка.

Анализиран е и клипът на Преслава и Константин “Усещане за Мерилин”, в който пък се показва марката "Мерилин".

Посочено е, че в рамките на няколко дни в периода 3-5 септември 2009 г., в редица всекидневници са се появили статии с информация за клипа “Усещане за Мерилин”, придружени по правило със снимка на съответния певец (Константин или Преслава), на която се вижда кутия цигари "Мерилин". Това е в абсолютно противоречие със регламентираните забрани за реклама на тютюневи изделия.

От "Кингс Табако" и "Финансконсулт" отричат да имат всякакви договорни отношения с "Пайнер" и "Пайнер Медия". От "Пайнер" пък са обяснили пред КЗК, че "промотиране на марките цигари "Кинг" и "Мерилин" няма". "Всеки един продукт е резултат на творческото мислене и виждане на екип от специалисти", се казва в становище на "Пайнер".

Николай Нанков, сценарист и режисьор на клипа "Усещане за Мерилин", обяснява пред КЗК, че "е виждал свои познати да пушат цигарите "Мерилин”, като попадането конкретно на тази марка цигари в клипа е случайно и непреднамерено".

Печатните издания също отричат да имат договор за реклама на цигарите. От "Стандарт" обяснили, че споменавали двете марки в информационни материали за конкретно събитие или бизнес новини. "Монитор" и "Телеграф" пък обясняват появата на пловдивските цигари на страниците си с отразяването на икономически новини покрай "Кингс Табако", който не са заплащани.

Разследването на КЗК показва, че производителят "Кингс Табако" и собственикът на марките "Финансконсулт" по никакъв начин не са се разграничили от разпространението на незаконната реклама и не са опитали да я спрат.

Комисията счита, че с бездействието си ответните дружества извличат неправомерно облаги от излъчваните и към момента клипове.

Двете дружества са осъществили скрита реклама на цигарите също и чрез публикации в печатни медии, отново в абсолютно противоречие със регламентираните забрани за реклама на такъв вид продукти, посочват още от КЗК.

Още от Бизнес