С писмо до Еврокомисията и Европарламента

Цветан Василев поиска от Брюксел да отрече връзката му с Делян Пеевски

Цветан Василев

Корпоративна и търговска банка (КТБ) е изпратила писмо до шефа на Европейската комисия, редица еврокомисари и Европейския парламент, настоявайки да отрекат връзката на мажоритарния собственик на банката Цветан Василев с депутата от ДПС и медиен магнат Делян Пеевски. Писмото е оформено като оплакване от коментар във в."Сега", посветен на критичния доклад на ЕК за борбата с корупцията в България.

По-конкретно КТБ желае Брюксел да опровергае, че Цветан Василев присъства в доклада на ЕК като фигура, свързана с Делян Пеевски.

Въпросната публикация със заглавие: "Брюксел за България: Не е цирк, а менажерия" с автор Светослав Терзиев е оформена като коментар и отпечатана в коментарната страница на изданието. В нея се казва, че зад описателно представените в доклада на ЕК ситуации присъства "цялата менажерия, позната от Прехода". В този контекст, наред с Георги Първанов, Цветан Цветанов, Румен Петков, Волен Сидеров и Христо Бисеров, журналистът е поставил "Пеевски, майка му Ирена Кръстева и "кредитора им" Цветан Василев".

По този повод КТБ пише до председателя на ЕК Жозе Барозу, заместниците му Нели Крус, отговаряща за дигиталните технологии, и Вивиан Рединг, отговаряща за правосъдието и основните права, до комисаря по вътрешните работи Сесилия Малмстрьом, до четирима генерални директори, отговарящи за комуникациите, комуникационните технологии, правосъдието и вътрешните работи. Писмото е изпратено още до председателя на Комисията по юридическите въпроси на Европарламента Клаус-Хайнер Лене и председателя на Комисията по външна политика Елмар Брок.

КТБ прави достояние на всички тях недоволство си, че статията свързва първия антикорупционен доклад на ЕК и неговата критика срещу концентрацията на медиите в България с името на банкера Цветан Василев, съобщи "Сега".

КТБ настоява пред Брюксел, че председателят на нейния Надзорен съвет Цветан Василев не е свързан икономически и юридически с Делян Пеевски и майка му Ирена Кръстева, както и че не финансира медии. Приложени са и избрани негови интервюта, в които той отрича да е финансирал медии. В интервюто си пред "Дойче веле" Василев обаче признава за "миноритарно" участие в медии.

"Вестник "Сега" и други печатни и електронни медии, които са част от Съюза на издателите в България водят целенасочена и злонамерена кампания срещу КТБ и г-н Цветан Василев от 2009 година", пише в оплакването до ЕК. В него се казва, че "тази злонамерена кампания е добре позната на българското общество".

"Ние обаче изразяваме загриженост, че лъжливото твърдение, приписано на Европейската комисия и цитирано от автора на статията във в. "Сега", представлява съзнателна злоупотреба на докладите на Комисията заради частни интереси. Това е насочено не само за помрачаване на репутацията на КТБ, но също и за принизяване на авторитета на Комисията", пишат от КТБ.

Журналистически разследвания разкриха, че някои от основните медийни покупки на Ирена Кръстева са финансирани с кредити от КТБ и този факт не е бил оспорван от Цветан Василев. В случая с коментара на Светослав Терзиев банкерът е посочен като "кредитор" на Ирена Кръстева и Делян Пеевски.

Преди да пише до почти всички в ЕК, банката сезира Комисията за етика в печата към Съюза на издателите. Тя се произнесе на 14 февруари, че авторът и вестникът не са нарушили етичните правила. Междувременно в."Сега" публикува и правото на отговор на банката.

В понеделник Светослав Терзиев публикува своя отговор до КТБ в статия "Що е журналистическа етика? Питайте КТБ". "Ако банкерът Цветан Василев смята за неудобно името му да се свързва с Делян Пеевски и Ирена Кръстева, нека публично да обясни защо", призова авторът, който подробно обяснява защо коментарът му не пристъпва правилата на журналистическата етика.

КТБ не попада за първи път в полезрението на Брюксел. В началото на 2012 година ЕК започна разследване за недопустима финансова помощ на държавата към КТБ заради голямата концентрация на пари на държавните компании в същата тази банка. Това не е първият случай, в който КТБ влиза в скандал с медии, които не са под контрола на Ирена Кръстева. В края на септември миналата година Дойче веле освободи българските си кореспонденти Иван Бедров и Еми Барух след писмо от КТБ. Няколко седмици по-късно медията публикува интервю с Цветан Василев, а след това и върна на работа двамата.

Преди две седмици стана ясно, че КТБ е открила офис в Брюксел, намиращ се в сградата, където бе офиса на медийната група на Ирена Кръстева.

Още по темата
Още от Европа

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: