Цветни кодове на етикета ще показват съдържанието на сол, захар и мазнини

Вдясно е новият етикет за хранителните стойности

До края на 2018 г. в държави от Европейския съюз върху етикетите на хранителните стоки ще се появят цветни кодове, които ще показват на потребителите от пръв поглед каква е степента на съдържание на сол, захари, мазнини и наситени мастни киселини в конкретния продукт. Червеното ще е знак, че продуктът надвишава препоръчителното за съответния грамаж количество сол, захар или мазнина. Жълтото ще показва, че се доближава таванът на допустимото ниво, а зеленото – че храната е здравословна.

Новата система за етикетиране е частна инициатива на мултинационалните компании "Монделиз Интернешънъл" (Mondelēz International), "Нестле" (Nestlé), "ПепсиКо" (PepsiCo), "Кока-Кола" (The Coca-Cola Company) и "Юниливър" (Unilever) като идеята е резултатите от прилагането му да подпомогнат Брюксел в намерението му да въведе хармонизирано етикетиране на хранителния състав върху опаковките. Процесът бе започнат в края на април 2018 г.

Според инициаторите на новата схема на етикетиране, цветните кодове имат потенциал да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории.

Фактически новата ENL схема надгражда вече съществуващата в ЕС монохромна схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която е позната на над 500 млн. потребители. Към отбелязаните стойности на хранителното съдържание на съответната порция просто се добавят наложилите си от други системи цветовете за безопасност, предупреждение и опасност. Изработването на схемата е консултирано с научни експерти и специалисти по храненето, неправителствени организации и други заинтересовани страни от обществеността.

Проведено проучване за възприятието на новото етикетиране сред 3500 потребителя в 7 държави от ЕС сочи, че според 8 от 10 потребителя то е лесно разбираемо и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, като им позволява да направят информиран избор с един поглед, допълват в съобщението си компаниите инициаторки.

Изследването е показало още, че европейските потребители като цяло предпочитат етикиране "на порция“ пред етикиране "на 100g“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране

След постепенното пускане на новите етикети на рафтовете на магазините в избрани европейски страни до края на 2018 г. компаниите ще започнат да събират данни за потребителските възприятия, които ще бъдат оценени до края на 2020 г.

Споделяне

Още от Бизнес

Защо се стигна до хаоса с ваксинирането срещу Covid?