Цветни кодове на етикета ще показват съдържанието на сол, захар и мазнини

Вдясно е новият етикет за хранителните стойности

До края на 2018 г. в държави от Европейския съюз върху етикетите на хранителните стоки ще се появят цветни кодове, които ще показват на потребителите от пръв поглед каква е степента на съдържание на сол, захари, мазнини и наситени мастни киселини в конкретния продукт. Червеното ще е знак, че продуктът надвишава препоръчителното за съответния грамаж количество сол, захар или мазнина. Жълтото ще показва, че се доближава таванът на допустимото ниво, а зеленото – че храната е здравословна.

Новата система за етикетиране е частна инициатива на мултинационалните компании "Монделиз Интернешънъл" (Mondelēz International), "Нестле" (Nestlé), "ПепсиКо" (PepsiCo), "Кока-Кола" (The Coca-Cola Company) и "Юниливър" (Unilever) като идеята е резултатите от прилагането му да подпомогнат Брюксел в намерението му да въведе хармонизирано етикетиране на хранителния състав върху опаковките. Процесът бе започнат в края на април 2018 г.

Според инициаторите на новата схема на етикетиране, цветните кодове имат потенциал да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории.

Фактически новата ENL схема надгражда вече съществуващата в ЕС монохромна схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която е позната на над 500 млн. потребители. Към отбелязаните стойности на хранителното съдържание на съответната порция просто се добавят наложилите си от други системи цветовете за безопасност, предупреждение и опасност. Изработването на схемата е консултирано с научни експерти и специалисти по храненето, неправителствени организации и други заинтересовани страни от обществеността.

Проведено проучване за възприятието на новото етикетиране сред 3500 потребителя в 7 държави от ЕС сочи, че според 8 от 10 потребителя то е лесно разбираемо и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, като им позволява да направят информиран избор с един поглед, допълват в съобщението си компаниите инициаторки.

Изследването е показало още, че европейските потребители като цяло предпочитат етикиране "на порция“ пред етикиране "на 100g“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране

След постепенното пускане на новите етикети на рафтовете на магазините в избрани европейски страни до края на 2018 г. компаниите ще започнат да събират данни за потребителските възприятия, които ще бъдат оценени до края на 2020 г.

Споделяне
Още от Бизнес