Държавата ще задължи всички деца да посещават училище и да излизат от там ограмотени, обяви премиерът Бойко Борисов във вторник, след като Министерският съвет одобри механизъм за взаимодействие между институциите, който да направи възможно това.
Заявката за такъв подход бе направена още при формирането на кабинета и беше изведена като основен приоритет.
Мерките включват формирането на специални екипи, които ще издирват и пращат децата в училище; индивидуална подкрепа според конкретните нужди на децата и техните семейства; мотивация за учители в проблемни общности, а при нужда - санкции и лишаване от помощи на хора, които не пускат децата си на училище. С проблема ще бъде ангажирано дори МВР.
"Ще използваме всичките си ресурси. Това е най-важното нещо - това е "магистрала в знанието", защото само така можем да постигнем по-висока производителност на труда", заяви премиерът. Той напомни, че образованието е приоритет на правителството и коментира, че не помни друго правителство да е увеличавало учителските заплати с 330 млн. лв. на година.
В характерния за него стил той очерта каква е алтернативата, ако децата продължат да отпадат и останат неграмотни: "По-доброто за данъкоплатеца е да отиде да тежи на социалната система. По-лошото е да стане престъпник. Трети вариант няма. Когато отиде обаче на тежестта на социалната система, тогава пък работещите българи казват: "Добре, докога ние ще им плащаме". Веднага се вкарваме в едно етническо напрежение и противопоставяне, което става един омагьосан кръг. Това е единственото, което е редно да се направи и което правим в момента". Борисов даде пример с последните конфликти в Асеновград и Столипиново и заяви, че там образованието не е на необхоимото ниво.
По данни на Националния статистически институт през учебната 2015/2016 година 21 170 ученици са напуснали образователната система, което означава, че всеки 7-ми ученик между 15 и 18 години не е в училище. Основните причини са свързани със социално-икономически фактори, институционални проблеми, миграция, фактори на местоживеенето и жилищната среда, етнокултурни фактори, както и проблеми, свързани с образователната система. Държавата си поставя за цел делът на преждевременно напусналите образователната система до 2020 г. да не надвишава 11 на сто.
Вицепремиерът с ресор образование Томислав Дончев, също декларира, че цялата държавна мощ ще бъде насочена срещу отпадането на децата от училище. Той съобщи, че над 5 на сто от българчетата, една четвърт от ромчетата и над 10 на сто от децата от турски произход не са обхванати от образователната система: "Те стават непригодни за пазара на труда, клиенти на социалната система и с някои от тях се налага да работи МВР."
Дончев допълни, че това няма как да е проблем единствено на образователните институции и затова е необходимо да се мобилизира цялата държава.
Ако за дадено семействата не е ценност детето да ходи на училище, приоритет трябва да е общественият интерес, поясни той. И добави, че поради тази причина може да се използват санкции, където законът позволява, като е необходимо да се мине и през мотивация и подкрепящи мерки детето да бъде задържано в клас. "Ако това стане, детето ще има друго бъдеще", посочи Дончев.
Механизмът предвижда също така правила за обмен на информация при издирване на детето. Ако то не бъде открито на постоянен адрес, ще се търси на настоящ, ако не бъде открито на настоящ, ще се търси на цялата територия на страната. Така е и по отношение на медицинските бележки, семейните помощи за деца.
Ако се налага, родителите ще бъдат принудени да заведат децата си в училище.
Министърът на вътрешните работи Валентин Радев заяви, че е по-добре МВР сега да работи с децата, отколкото по-късно да се занимава с престъпници.
Ролята на полицията е да работи по-активно с деца с противообществени прояви чрез детските педагогически стаи и да си взаимодейства с останалите институции.
Министърът на образованието Красимир Вълчев съобщи, че всяко населено място ще бъдат създадени екипи с представители на различни институции. Те ще трябва да идентифицират учениците, които са отпаднали, които са в риск от отпадане или които подлежат на реинтеграция и да положат комплекс от мерки за тяхното вкарване в образователната система. Механизмът предвижда също така правила за обмен на информация по отношение на издирването на детето.
Екипите започват работа от лятото и резултатите от работата им се очаква да станат ясни през септември, в началото на новата учебна година.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Всичко това са глупости,защото се знае, че насила хубост не става. Крайно време е да се каже на глас истината,която всички знаят, че в България има семейства и цели групи от населението за които образованието не е ценност и те не желаят да се образоват. В крайна сметка за метачи на улици, чистачи на кенефи и т.н. образование не е нужно.
В момента: всяко седмо дете отпада = 14%. Амбициозната "магистрална" цел - 11%. Страшна цел, няма що. Пак ни баламосват, щото може циганчетата да са неграмотни, но целокупният матриял не знае елементарна математика.
Пак ще опраскат едни наши пари на вятъра. На друго не са способни. Който е влизал в контакти с роми много добре знае, че нищо няма да се получи. Хората са от най-нисшата каста на Индия. Никой никога не е успял да ги приобщи към някакво подобие на цивилизован живот. Примери - милион.
Нали Цветанов е на закуска при америкаския президент...и почна почина на Буш младши...и какви са резултатите там!?!?!? ама видяла жабата, че подковават кон и виднигнала крак. Единственият начин е икономическа принуда. Чийто деца не ходят на училище да ходят да чукат павета, толкова по-красиво и по-здраво от плочките дето сега ги слагат и на първата година вече се разпадат. Жените под 21 година на училище и децата им се отнемат до навършване на 21 год.
Това са празни приказки, колкото да реагира властта на ситуацията. За да се интегрират и да се образоват, трябва от малки да бъдат отделени от тяхната среда. Като в белите държави - ако не можеш да осигуриш определен стандарт на детето - ти го вземат социалните. Трябва държавата да ги отгледа и изучи, иначе няма да стане. Или да се направи програма и да се ползват приемни родители, на които държавата да плаща за това. Милиарди изтичат по всякакви схеми, затова не мисля, че би било проблем да се финансира нещо такова.
Явно жегите са размекнали не само асфалта по шосетата, но и мозъците на "управляващите" ни некадърни разбойници.
хА дано, ама надали...
Много искам да видя как екипите обикалят из махалите и събират безгрижните ромчета. Как разговарят с "родителите" и ги принуждават да си водят децата на училище. Как привличат и задържат 12-13-годишните майки, които се чукат неспирно като зайки, и имат по 2-3 деца. Разбира се, препоръчвам тази дейност да се извършва в присъствието на полиция. И още нещо... Тези "привлечени" деца къде ще се връщат от училище? В каква среда ще живеят, ще си учат уроците и ще си пишат домашните? А като гледам сроковете за първи резултати от екипната работа - направо ми е смешно.