Цялата държавна мощ се изсипва в "магистрала в знанието"

Кабинетът прие механизъм, по който институциите ще издирват и пращат всяко дете в училище

Държавата ще задължи всички деца да посещават училище и да излизат от там ограмотени, обяви премиерът Бойко Борисов във вторник, след като Министерският съвет одобри механизъм за взаимодействие между институциите, който да направи възможно това.

Заявката за такъв подход бе направена още при формирането на кабинета и беше изведена като основен приоритет.

Мерките включват формирането на специални екипи, които ще издирват и пращат децата в училище; индивидуална подкрепа според конкретните нужди на децата и техните семейства; мотивация за учители в проблемни общности, а при нужда - санкции и лишаване от помощи на хора, които не пускат децата си на училище. С проблема ще бъде ангажирано дори МВР.

"Ще използваме всичките си ресурси. Това е най-важното нещо - това е "магистрала в знанието", защото само така можем да постигнем по-висока производителност на труда", заяви премиерът. Той напомни, че образованието е приоритет на правителството и коментира, че не помни друго правителство да е увеличавало учителските заплати с 330 млн. лв. на година.

В характерния за него стил той очерта каква е алтернативата, ако децата продължат да отпадат и останат неграмотни: "По-доброто за данъкоплатеца е да отиде да тежи на социалната система. По-лошото е да стане престъпник. Трети вариант няма. Когато отиде обаче на тежестта на социалната система, тогава пък работещите българи казват: "Добре, докога ние ще им плащаме". Веднага се вкарваме в едно етническо напрежение и противопоставяне, което става един омагьосан кръг. Това е единственото, което е редно да се направи и което правим в момента". Борисов даде пример с последните конфликти в Асеновград и Столипиново и заяви, че там образованието не е на необхоимото ниво.

По данни на Националния статистически институт през учебната 2015/2016 година 21 170 ученици са напуснали образователната система, което означава, че всеки 7-ми ученик между 15 и 18 години не е в училище. Основните причини са свързани със социално-икономически фактори, институционални проблеми, миграция, фактори на местоживеенето и жилищната среда, етнокултурни фактори, както и проблеми, свързани с образователната система. Държавата си поставя за цел делът на преждевременно напусналите образователната система до 2020 г. да не надвишава 11 на сто.

Вицепремиерът с ресор образование Томислав Дончев, също декларира, че цялата държавна мощ ще бъде насочена срещу отпадането на децата от училище. Той съобщи, че над 5 на сто от българчетата, една четвърт от ромчетата и над 10 на сто от децата от турски произход не са обхванати от образователната система: "Те стават непригодни за пазара на труда, клиенти на социалната система и с някои от тях се налага да работи МВР."

Дончев допълни, че това няма как да е проблем единствено на образователните институции и затова е необходимо да се мобилизира цялата държава.

Ако за дадено семействата не е ценност детето да ходи на училище, приоритет трябва да е общественият интерес, поясни той. И добави, че поради тази причина може да се използват санкции, където законът позволява, като е необходимо да се мине и през мотивация и подкрепящи мерки детето да бъде задържано в клас. "Ако това стане, детето ще има друго бъдеще", посочи Дончев.

Механизмът предвижда също така правила за обмен на информация при издирване на детето. Ако то не бъде открито на постоянен адрес, ще се търси на настоящ, ако не бъде открито на настоящ, ще се търси на цялата територия на страната. Така е и по отношение на медицинските бележки, семейните помощи за деца.

Ако се налага, родителите ще бъдат принудени да заведат децата си в училище.

Министърът на вътрешните работи Валентин Радев заяви, че е по-добре МВР сега да работи с децата, отколкото по-късно да се занимава с престъпници.

Ролята на полицията е да работи по-активно с деца с противообществени прояви чрез детските педагогически стаи и да си взаимодейства с останалите институции.

Министърът на образованието Красимир Вълчев съобщи, че всяко населено място ще бъдат създадени екипи с представители на различни институции. Те ще трябва да идентифицират учениците, които са отпаднали, които са в риск от отпадане или които подлежат на реинтеграция и да положат комплекс от мерки за тяхното вкарване в образователната система. Механизмът предвижда също така правила за обмен на информация по отношение на издирването на детето.

Екипите започват работа от лятото и резултатите от работата им се очаква да станат ясни през септември, в началото на новата учебна година.

Още по темата
Още от България