Тунелът "Витиня" бе отворен изцяло, но само за пет дни

От понеделник се затваря тръбата в посока София за ремонт до края на ноември

След над едногодишен ремонт тунел "Витиня" бе отворен тържествено в сряда за движение на автомобилите през двете тръби. Това обаче ще продължи само пет дни. От понеделник отново ще има криволичене преди тунела, тъй като се затваря този път тръбата в посока София. Нейният ремонт трябва да приключи до края на ноември. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който провери как е ремонтирана тръбата в посока Варна часове преди да бъде пуснато през нея движението в сряда.

С възстановяването на движението по двете тръби на тунела и на мостовото съоръжение след него ще може да се пътува спокойно за честванията на Деня на Съединението на 22 септември във Велико Търново, отбеляза Николай Нанков.

В понеделник - 25 септември, веднага след края на трите почивни дни, ще бъде затворена за ремонт тръбата за София и съоръжението преди тунела. Движението на леките коли и на превозните средства до 10 тона ще бъде прехвърлено двупосочно в обновената тръба за Варна.

Камионите над 10 т ще продължат да преминават по задължителния обходен маршрут - първокласният път София - Ботевград. Целта е ремонтните дейности на "Витиня" да завършат до края на ноември и през зимата по магистрала "Хемус" да се пътува без ограничения от строителни дейности, каза Нанков.

Той посочи, че след ремонта на десните тръби на тунелите "Ечемишка" и "Витиня", остава да бъдат рехабилитирани още шест тръби на четирите тунела по магистрала "Хемус", както и на всички мостови съоръжения. Нужният ресурс за това е най-малко 220 млн. лв. При осигуряване на средствата съоръженията могат да бъдат ремонтирани в рамките на две години. Затова толкова бързаме с въвеждането на тол таксите, които ще гарантират парите и така няма да сме в тежест на бюджета, каза регионалният министър.

Ремонт на 1195 м тунел за 22 млн. лв. за 15 месеца

Тунел "Витиня" е най-дългият шосеен тунел у нас - 1195 м. В експлоатация е от 1984 г. Възстановителните дейности в тръбата за Варна започнаха на 27 юни 2016 г. До днес движението ставаше двупосочно в тръбата за София за автомобилите до 10 тона, а по-тежките минаваха през обходен маршрут.

Ремонтът е направен от държавната компания "Автомагистрали" и струва на бюджета 22 млн. лв.

Сега съоръжението е с нова хидроизолация, отводнителна и дренажна система, вентилационна и електрическа инсталация, видеонаблюдение и пожароизвестяване, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, включително и непрекъснат захранващ източник на евакуационното осветление.

Положени са около 28 хил. кв. м хидроизолация, 5400 т асфалт, 516 т армировъчна стомана и т. н. За вентилацията в съоръжението са монтирани 15 реверсивни вентилатори. Монтирани са и 374 LED осветителни тела.

Качеството на строителството е "изключително", похвали изпълнителите регионалният министър.

Ремонтът се просрочи във времето, но искахме да съчетаем пускането на движението, заедно с това по мостовото съоръжение, което имаше сериозни проблеми от конструктивна гледна точка, обясни забавянето на ремонта Николай Нанков. Той допълни, че целта е била осигуряването на сигурност и безопасност при експлоатацията на съоръжението.

Лявата тръба на тунел "Витиня" ще продължи само два месеца

И ако ремонтът на дясната тръба на тунел "Витиня" се проточи повече от година, то този на лявата ще продължи само два месеца, обеща регионалният министър.

Причината е, че състоянието на тръбата към София е много по-добро, защото е била ремонтирана в периода 2005 - 2006 г., обясни Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на АПИ.

"Ако се изпусне моментът, в който трябва да се извърши ремонт и това не стане в определения срок, разходите за бюджета ще се увеличат. Длъжни сме в рамките на два месеца да приключим ремонта на лявата тръба на Витиня, тъй като започва зимното поддържане след това и няма как да оставим движението в участъка на "Хемус" в една лента. Мобилизираме всички усилия, за да приключим до края на ноември", обеща Нанков.

Ремонтните дейности предвиждат демонтаж на старите осветителни тела и на носещата конструкция и замяна с ново осветление, изграждане на нова електроснабдителна система, видеонаблюдение, пожароизвестителна и оповестителна система. Ще бъде поставена и нова светофарна инсталация и променливи пътни знаци.

Изпълнителят на тол системата ще е ясен през октомври

Въпреки опитите за саботаж на обществената поръчка за изграждането на тол системата, чрез разпространяването на фалшиви новини, изпълнителят ще стане ясен до края на следващия месец, обеща регионалният министър.

Той припомни, че предстои да бъдат отворени ценовите предложения на кандидатите и едва след това да бъде избран изпълнителят.

Според поетия ангажимент, тол системата ще заработи към края на 2018 г. и ще започне да генерира на финансов ресурс още с въвеждането ѝ, заяви Нанков.

В момента пътният сектор се издържа от европейските фондове, заемни споразумения и излишъка в бюджета. Проблемът с финансирането ще бъде решен чрез въвеждането на тол таксите, чрез които ще има по-справедливо заплащане на използването на пътищата и по-добър контрол върху разходването на средствата, каза Нанков.