Туристическият бранш иска гаранционен фонд по датски модел

Идеята е механизмът да осигурява 100% защита на потребителите

Туристическият бранш иска гаранционен фонд по датски модел

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции(АБТТА) предлага да се създаде Гаранционен фонд в туризма по датски модел. Основната цел на структурата, която се предлага да е изцяло частна институция, е да осигурява 100% защита на потребителите в случай на неплатежоспособност на туристическия оператор. Подобен фонд от над 15 години успешно работи в Дания.

"За разлика от застраховкатата "Отговорност на туроператора", чието покритие е в рамките на застрахователния праг, Гаранционният фонд осигурява 100% покритие на щетите на потребителя на пакетна туристическа услуга", коментира пред Mediapool Димитър Попов, от управата на асоциацията. Неговата компания "Penguin Travel" е и водещ туроператор, работещ на датския пазар.

Важен детайл е, че фондът ще покрива разходите и за връщане на туристи в случай на неплатежоспособност на туроператор, който вече няма възможност да прибере туристите си. "Ще се осигурява чартърен или друг транспорт за репатриране туристите от дестинацията в рамките на 24 часа, докато застрахователят няма подобно задължение", каза още Попов. Той уточни, че Дания е единствената страна в ЕС, където потребителите дори на авиоуслуги също са защитени при несъстоятелност на авиокомпанията. Това важи за авиокомпании, които са с адресна регистрация в Дания.

Фондът ще се пълни на солидарен принцип

Българските туроператори предлагат, подобно на Дания, попълването на фондовата сметка да се случва солидарен принцип на база постигнатите резултати. Конкретно в Дания е начисляват по 5 датски крони (1.3 лева) на всеки продаден пакет, а при авиокомпаниите - 2 датски крони или 0.5 лева за билет. Туроператорите ще правят отчисленията си под формата на банкови гаранции, които при необходимост да освобождават в полза на фонда.

Независимо от факта, че фондът е частен, размерът на наличността в сметката се определя от управлението на Гаранционния фонд и ще се утвърждава от Министерството на туризма.

За да може да проработи ефективно схемата у нас, всички туроператори ще трябва да подават по електронен път за всяко тримесечие справка за общо фактурираните туристически пакети и свързани услуги към крайни клиенти за съответното тримесечие. Предлага се Гаранционният фонд да има правото да изисква всякаква допълнителна информация, касаеща финансовото състояние на туристическите оператори и по своя преценка да изисква увеличаване на банковата гаранция. Наред с това всички туроператори се предлага да представят в края на годината одитиран баланс и отчет към Гаранционния фонд.

По данни на българския туристическия бранш в момента разходите на българските туроператори за застрахователни премии са около 10 млн. лв. годишно. В момента застраховката е задължителна за лицензирани туроператори.

По застраховката са покрити вреди, причинени на потребители на организирани групови и индивидуални туристически пътувания с обща цена вследствие неразплащане от страна на застрахования с негови контрагенти и доставчици, вкл. при негова неплатежоспособност и несъстоятелност.

Сигнал, че моделът със застраховките има пробойни, лъсна по време на въведеното извънредно положение покрай пандемията, когато всъщност не се осъществиха и много предварително платени пътувания. Именно тогава туроператори се оплакаха, че застрахователи едностранно прекратяват договори по застраховката "Отговорност на оператора".

В крайна сметка заради извънредното положение бе регламентирано потребителите да получат обратно парите си до 12 месеца след края на извънредното положение за пропаднали пътувания във времето от 13 март до 13 май. Статистиката показва, че до 13 май анулираните пътувания са на обща стойност 250 млн. лв., а до края на юни – сумата е нараснала с още 80 млн. лв.

Наскоро туроператори поискаха от новия туристически министър Мариана Николова едномесечния срок за връщане на парите да важи за всички нереализирани пътувания.

Обхват на Гаранционния фонд

Обхват на покритието на фонда ще бъдат всички пакетни туристически услуги и свързани услуги, продавани директно към краен клиент, без значение дали това е част от изходящ, входящ туризъм или продажба на туристически пакети в трети страни и на клиенти от трети страни, добавиха от асоциацията.

Предвижда се фондът да се управлява от Съвет на директорите, който ще се състои от един председател и седем членове. Съветът на директорите ще се назначава от министъра на туризма за три години. Членовете могат да бъдат преизбирани без ограничение. Председателят трябва да е независим от конкретни бизнес и организационни интереси, уточняват от сайта TravelNews.

Министър настоява за евтини кредити

Междувременно, във вторник туристическият министър Марияна Николова проведе работна среща с ръководители и представители на Асоциацията на банките в България и на Българската банка за развитие, за за поиска нисколихвени кредити за бранша, стана ясно от съобщение на ведомството ѝ.

"Компаниите се нуждаят спешно от дългосрочни кредити с по-ниска лихва, които да са гарантирани през Българската банка за развитие", посочи министърът, цитирана от пресцентъра ѝ. Тя е настояла за по-голяма гъвкавост при отпускането на средства по програмата за подпомагане на малки и средни предприятия в условия на криза и опасност от фалити.

Министърът е поставила пред банките исканията на бранша за 3-годишен гратисен период в кредитирането, като се приема залог на дяловете на фирмите и/или залог на собствеността. Кредитите да са безлихвени, ако се отпускат от ББР, или с лихва до 3%, ако са през търговските банки. Туроператорите имат нужда от целева помощ под формата на финансиране срещу залог на вземанията и то ще бъде използвано за възстановяване на сумите към крайните клиенти.

"Туроператорите нямат продажби и приходи, а 12-месечният срок за възстановяване на депозити и плащания за неосъществени туристически услуги ще приключи. Голяма част от тези средства са в чужбина, сезонната заетост също изтича и браншът наистина е в критично състояние", е заявила още Николова.

Председателят на асоциацията на банките Петър Андронов е отправил препоръка към ББР и Фонда на фондовете да се ревизира програмата, насочена към бизнеса, и да се направи специален продукт за туризма. Така ще може да се поеме тежестта от рисковете при финансирането, като асоциацията ще съдейства максимално в този процес.

Споделяне
Още от Бизнес