Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Туризмът откри сезона на страха

0 коментара

Новите резервации падат главоломно, старите се анулират серийно, професионалистите в туризма се готвят за тежка зима. За да излязат от затруднението, те се отказват от считаните за рискови дестинации и се пренасочват към Франция и Европа.

Ню Йорк, American Airlines, черни пушеци, нито един оцелял... Не е възможно да сте видели картините от падането на самолета Airbus край летище Кенеди на 12 ноември, без да сте направили аналог с атентатите от преди два месеца. Тази драма не можеше да се случи в по-неудачен момент. Всъщност от 11 септември сметките на пътническите агенции са изключително тревожни. Особено по американските дестинации, най-засегнати от отлива на клиентите.

За да стимулира продажбите на пътувания за Ню Йорк, Комитетът "Посетете САЩ", който обединява двадесетина туристически специалисти в САЩ, дори измисли специална тарифа и специална програма за Деня на благодарността - 22 ноември - 5 дни, 3 нощи, полет и трансфери от и до летището за 2500, 2990 или 3490 френски франка (380, 455 или 530 евро), в зависимост от хотела.

"Целта: да се продадат между 500 и 1000 посещения", обяснява Мишел-Ив Лабе от компанията Directours, президент на асоциативния комитет. "Десет дни преди старта на екскурзията бяхме записали 600 души." Но това бе преди катастрофата на Airbus. "Мислех, че повече клиенти ще се възползват", съжалява Реми Арка, президент на Vacances Fabuleuses, който продаде над 120 бройки от специалната оферта. Същият търговец, който изпраща по 30 000 души в САЩ годишно, регистрира спад на оборота си с 45% през текущата година. "Резервациите ми за 2002 г. са на минус 57%", споделя той.

Затворени ваканционни селища, главоломно падащи резервации, серийно анулирани заявки... Туристите дезертираха. След три години на сериозен растеж, туроператорите и туристическите агенции във Франция страдат: пропуснатата печалба за тази зима се оценява на 1,3 милиарда франка (200 милиона евро), или повече от една четвърт от оборота, очакван за този сезон! Освен това тази оценка не включва срива на дейността на Club Med, чието ръководство наскоро прие най-драстичните мерки в професията.

Съкращенията се трупат едни след други, като например във Vacances Fabuleuses или във Voyageurs du Monde. Загубите също се трупат, като онези, които принудиха създателя на Nouvelles Frontieres Жак Майо да подаде оставка. Небето е толкова черно за някои професионалисти, които и без това страдат от липсата на собствени капитали, че крайният срок декември може да се окаже нож на гилотина. Дори и гигантите като швейцарския Kuoni, германския Preussag или британския Aitrours, понасят ефектите от атентатите.

Французите са като другите хора: и те на са особено склонни да тръгнат на път. Дори предложения за една седмица под слънцето на Тунис на цената на един билет Париж-Лондон за влака Eurostar под Ламанша едва-едва успяват да привлекат клиента, който предпочита по-близките дестинации, по възможност достъпни с автомобил, от които би могъл бързо и сигурно да се върне у дома, в случай че...

Въпреки това тази есен туроператорите се надпреварват с промоциите, като Tati Vacances - една седмица в Тунис за 649 франка (99 евро)! Дори и като добавите летищните и застрахователни такси, почивката, полетът и хотелът ви излизат за по-малко от 1000 франка (152 евро). Очевидно операцията кара професионалистите да вият от яд - "скандална" и "самоубийствена" са най-често чуваните епитети - но тя разкрива дълбоката криза в сектора.

ОПАСНИ ПРОМОЦИИ

Туроператорите като Accor Tour, Look и Rev`Vacances - с активна дейност в Алжир, Мароко, Тунис, Турция и Египет, които според общите очаквания ще бъдат водещите дестинации през зимата - предложиха значителни отстъпки. Разходките с кораб по Нил се продават на цени по-ниски с 30 до 50%. Въпреки обещанието да не променят тарифите си през зимата, ще могат ли компаниите да устоят в дългосрочен план?

Натискът рискува да бъде силен, а конкуренцията - жестока. "Ние отбелязваме само по-ниските цени на транспорта и на хотелите", казва Мишел-Ив Лабе от Directours. Защото щетите, провокирани от зловещо понижените цени след войната в Персийския залив или след атентатите в Луксор оставиха трайни следи в спомените. Най-доброто решение е насочването към спасителните дестинации като Франция и Европа и тук предимството е ясно на страната на играчите в Интернет, защото те реагират по-бързо. Шефът на Directours много скоро ще предложи в електронната мрежа нови предложения за Мадейра за по-малко от 3300 франка (500 евро). Rev`Vacances (Мечтани ваканции), специалист по далечните ваканции, намали параметъра си на действие и вече предлага Rev`Europe (Мечтана Европа).

Voyageurs du Monde (Пътешественици по света) пък издаде в края на октомври - вместо през февруари 2002 година - нова брошура Voyages en France (Пътувания във Франция). Това се казва пренасочване! "Добро управление", поправя ни президентът на компанията Жан-Франсоа Риал. "Ще страдаме, но ние реагирахме бързо, за да можем да понесем спад на оборота от 20%, без да минем на червено. Можем да издържим така няколко месеца. Но мисля, че за Коледа ще направим удар. Клиентите вече имат желание да тръгнат на път."

Но при условие, че туроператорите предлагат дестинации, които не са застрашени от събитията. Защото, въпреки кризата, кратките пътувания в европейските столици имат попътен вятър в платната си. Всяка есен от три години насам Donatello продава почивки от три-четири нощи във Венеция за 1985 франка (300 евро), включващи полетите, трансферите, таксите и хотела четири звезди. Над 4000 пакета бяха продадени за нула време, колкото и миналата година.

"Независимо от факта, че рекламата се появи на 8 октомври, ден след началото на ударите срещу Афганистан. Да си призная, чудехме се дали да не отменим промоцията...", казват с облекчение в Donatello. Скандинавия и Финландия също се радват на преориентиране на групи, предвидени за... Северна Африка.

Островите в Индийския океан - Мавриций и Сейшелските острови, както и Карибските острови, регистрират голям напредък: в самолетите на Air France вече няма нито едно място за Коледа. Накрая зимните курорти също се готвят да регистрират пълна заетост. Както миналата зима, която сама по себе си беше забележителна. В компания Pierre et Vacances резервациите бързо се възстановиха след 11 септември. "Нашите бази в няколко курорта като Вал Торен, Куршевел и Валморел са напълно заети през седмиците от 22 и 29 декември", потвърждава Ерик Блан, генерален директор на Pierre et Vacances.

Доста стабилното положение на резервациите за снежните курорти е единствената добра новина за Nouvelles Frontieres. Защото откакто германците от Preussag се захванаха през юли с оперативното ръководство, преструктурирането на компанията се ускори. Ралф Корстен замени активния Жак Майо, за да спре загубите, които се трупаха - през текущата година те надхвърлиха 345-те милиона франка (52,6 милиона евро) от миналата, които тогава бяха обявени за "извънредни". Nouvelles Frontieres проучва възможността да прекрати дейността си на туроператор в Италия и да продаде или да сключи партньорство за малката си авиокомпания Aerolyon, създадена през 1996 г. и губеща оттогава насам.

В средиземноморския басейн и особено в Испания, където Preussag разполага с 50 000 легла, сега е основната ѝ зона за развитие. Служителите, след шока, се тревожат и то не само от бъдещата близост между традиционната клиентела на Nouvelles Frontieres и германските туристи, привличани от Preussag...

В компания Club Med положението не е по-блестящо. От началото на годината тя трупа само негативи - прогнозите за предвидения растеж бяха намалени за трети път, съживяването на Jet Tours е трудно, представянето на новия клуб Oyyo бе провалено, разнообразяването на дестинациите е доста рисковано, акциите рязко паднаха... Изложена на голям риск, заради международната си клиентела и заради прякото управление на хотелската си база - чиито фиксирани разходи възлизат на 60% от общите разходи - Club Med бе засегната жестоко от атентатите.

Още на 12 септември, а след това и на 19 октомври, главният изпълнителен директор Филип Бургиньон взе спешни мерки: той намали общите разходи и замрази инвестициите. Понижените резервации принудиха компанията да затвори 15 от ваканционните си селища или 15% от световния си капацитет, което пък доведе до съкращаване на персонал и до замразяване на наемането на 3000 сезонни работници. Това ще бъде ли достатъчно?

Анализаторите, дори и положително впечатлените от взетите решения, се съмняват. Негативното финансово отражение на атентатите се оценява на над 160 милиона франка (25 милиона евро), което е ритъм, отговарящ на половината от оперативния резултат на групата. Управлението очаква оборотът да се понижи с 15% тази зима. А тъй като котировката на борсата продължава да е значително под 60-те евро от март 1997 г. при идването на Бургиньон, вратата остава отворена за спекулациите. Главният изпълнителен директор не се е отървал от тях. В едно скорошно интервю за La Tribune, той казва, че е готов "да проучи възможни сближавания, дялови участия или кръстосани капиталови участия с други предприятия от момента, в който те ни помогнат да приложим и ускорим нашата стратегия".

ГОЛЕМИТЕ ИМЕНА МАЙ СА ПРЕКАЛЕНО ГОЛЕМИ

Всички погледи се обръщат към германските крепости, превърнали се през последните пет години в европейските големи имена в туризма, благодарение на една безпрецедентна консолидация. Представен в 15 страни, Preussag, лидерът, който обединява над 200 марки, купи Thomson Travel във Великобритания и Nouvelles Frontieres във Франция. Номер две в сектора - Thomas Cook, създаден през 1997 г. от сливането на Condor (чартърен филиал на Lufthansa) и на германския туроператор Neckermann, купи Havas Voyages Vacances във Франция.

Обаче туристическите концерни, които разполагат със собствени туристически агенции, самолети и хотели, са в още по-лошо положение. Тяхната интеграция, която създаваше силата им в случай, че търсенето надвишаваше предлагането, се превръща в пречка в обратното положение. Днес те се оказват с празни хотелски стаи и с празни места в самолетите. Резултатът е, че Preussag ще съкрати 400 работни места, въпреки че определя бъдещето си като "умерено оптимистично". Тhomas Cook пък обяви, че ще намали персонала си с 10% или с 2650 души и че ще затвори стотици агенции. И от двете страни, това не е идеалната форма, за да се правят опити за нов подем.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.