Туризмът става спасител за испанска икономика

Изглед от Севиля, най-големият град в южната испанска провинция Андалусия

Туризмът отдавна е един от стълбовете на испанската икономика, но в момент, когато страната се бори с тежка икономическа криза, той става най-яркият лъч надежда, пише в свой анализ в четвъртък агенция ДПА. "На туризма се гледа малко сякаш е спасителната ос на икономиката", коментира пред агенцията президентът на Испанската асоциация на работещите в туристическия сектор Андрес Енсинас.

Испанската икономическа криза повали строителния сектор, чийто дял в брутния вътрешен продукт (БВП) на страната бе почти колкото на туризма или над 10 % от икономиката. Кризата засегна и много други сектори, като тази година очакванията са, че икономиката ще се свие с над 1 %. Кризата не пощади туристическия сектор, където над 50 000 работни места бяха закрити през 2012 година, според официалните данни.

В сектора обаче все още работят над 2 милиона души или 11,5 % от работната сила. Равнището на безработица в туризма е само 19,8 % спрямо общата национална безработица, която средно достига 26,02 процента. Туризмът представлява 11 % от испанския БВП, което го прави "изключително важен източник на заетост".

Броят на чуждестранните туристи, които са посетили Испания е нараснал с 3 % до 57,9 милиона души през 2012 година, като туризмът отново се е върнал към равнището си от преди кризата, сочат данните на правителството. Не само, че се е увеличил броят на чуждестранните туристи, но те са похарчили близо 56 милиарда евро (74,9 милиарда долара), което е повече от всякога.

Испания се нарежда сред водещите страни в класацията за най-предпочитана туристическа дестинация след Франция, САЩ и Китай, съобщи Световната организация по туризъм към ООН (UNWTO) през 2011 година.

Неотдавнашното увеличаване на броя на туристите се обяснява отчасти с възстановяването на британския пазар, който по традиция е най-големият за Испания, наред с германския. Същевременно растежът в броя на скандинавските туристи компенсира стагнацията на германския пазар и свиването в Италия и Португалия, които бяха засегнати сериозно от кризата в еврозоната, според асоциацията на туристическите агенции Exceltur.

Броят на руските туристи, които са познати с либералното си харчене, се е удвоил за две години, надхвърляйки прага от 1 милион през 2012 година. Приливът на руснаци се обяснява главно с по-лесния достъп до визи, подобрените самолетни връзки и рекламните кампании.

Сега Испания иска да дава повече визи и на туристи от страни извън Европа, като Китай или Индия, посочи министърът на туризма Хосе Мануел Сория.

И макар повече чужденци да идват се наслаждават на испанските плажове и исторически градове, самите испанци пътуват по-малко в страната си. Тези, които са пътували, са го направили по възможно най-евтиния начин, често нощувайки при роднини или приятели вместо в хотели.

"Ще бъде много трудно за вътрешния туризъм да започне да се възстановява преди края на годината", когато се очаква рецесията да разхлаби хватката си, отбелязва Енсинас.

Друг проблем, който засяга туристическия бизнес, е сезонният му характер. Отдавна има опити да се развие градският, природният, спортният, гастрономическият и други видове туризъм, за да се привличат туристи и извън топлия сезон. По брой исторически паметници Испания е изпреварена единствено от Италия, посочва пред ДПА Питука Катон от държавната агенция за реклама на туризма Turespana.

Засега обаче формулата "слънце и море" остава основната подкрепа за испанския туристически сектор, признава Енсинас.

Анализатори на испанските икономически структури отдавна ги критикуват, че са прекалено съсредоточени върху сектори за нискотехнологични услуги като туризма. Сега обаче тези гласове едва се чуват, тъй като засегнатата от криза икономика се нуждае от цялата помощ, която може да получи. "Развитието на туризма не пречи на Испания да развива и други сектори", допълва Енсинас.

Споделяне
Още от Европа