Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Турски инвеститор на какао смени френски за вълна в Първомай

Офиси и индустриални площи вече се строят само за собствени нужди

14 коментара
Нов цех на Алтънмарка в Турция

Турският производител на какаов ликьор и какао на прах “Алтънмарка” (Altinmarka) е придобил фабриката за преработка на вълна на френската ADF в Първомай, съобщи консултантската компания за бизнес имоти Фортън” (Forton). Според имотния регистър фабриката е придобита за 9.3 млн. лв.

 

Това е най-голямата сделка на пазара на бизнес имоти през първите три месеца на годината, сочи анализът на компанията. В него са посочени и още две големи сделки, но те са за наемане на индустриални площи. Едната е на гръцката компания за производство на елементи за соларни системи Nobel Xilinakis. за наем на 22 500 кв.м на фабриката на италианската “Миролио” в Елин Пелин. Другата е на швейцарския производител на електрооборудване LEM за 4500 кв.м в София за производство.

“Тази сделки са доказателство, че производствените компании виждат позитив от присъствието си в България”, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър “Индустриални и логистични площи” във “Фортън”.

Несигурната политическа обстановка у нас не се е отразила на пазара на бизнес имоти, който остава свит, сочи анализът на компанията. Нови офис сгради и индустриални имоти се строят само за собствени нужди.

“Компаниите планират ходовете си месеци, преди да ги извършат, затова не сме изненадани от липсата на натиск върху пазара в резултат на едномесечната нестабилност”, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на компанията. Според него е важно да се запази благоприятният бизнес климат, за да не се почувстват инвеститорите без почва под краката си и без ясна перспектива в средносрочен план.

С дъх на какао

Фабриката за преработка на вълна в Първомай беше изградена от френския инвеститор ADF върху общински терен от 20 дка през 2002 г. Компанията вложи в изграждането на предприятието 45 млн. евро. През 2008 г. българското предприятие на френската група затвори врати заради кризата в текстилния сектор в целия свят. Така складовете и производствената база бяха пуснати за продажба.

Пет години по-късно предприятието е придобито от производителя на какао – турската “Алтънмарка”. Компанията е световен лидер в производството на какаов ликьор и какао на прах, което доставя на над 200 фабрики в света, разположени в 40 държави. Компанията има силни позиции и на турския пазар, като към момента над половината от приходите ѝ идват от него.

В България “Алтънмарка” влиза с дъщерната си компания “Алкао”, регистрирана в Пловдив в края на февруари. Дружеството е с предмет на дейност производство на какао и шоколадови изделия и внос на суровини. То е еднолична собственост на турския концерн и се представлява от Халит Синан Велиоглу.

Липсата на индустриални площи държи цените високи

Пазарът на индустриални имоти остава свит. Нови обекти се строят само за собствени нужди, което държи цените стабилни – средно около 3.5 евро/кв.м.

През първите три месеца на годината на софийския пазар са били построени 12 700 кв.м индустриални площи изцяло построени за собствени нужди. Това е с 66% по-малко от завършените в последните три месеца на 2012 г., покачва анализът на “Фортън”.

В резултат на това процентът на свободните площи се сви до 3.36% от наличните 739 600 кв.м в съвременни складови и промишлени сгради в региона на София.

“Предлагане на нови проекти за продажба или под наем почти няма. Вместо това вече няколко тримесечия наблюдаваме сделки с качествени индустриални активи, чиито собственици спират дейността си и предпочитат да осребрят инвестицията си като продадат или отдадат земята и сградите”, коментира Владимир Гюрджиев.

Очакванията на “Фортън” за второто тримесечие на годината за пазара на индустриални имоти са по-скоро позитивни, стига политическата перспектива да не се влоши след предстоящите парламентарни избори на 12 май.

Аутосрсинг и информационни компании наемат офис

Фирмите от секторите аутсорсинг на бизнес процеси и информационни технологии остават основни наематели на пазара на офис площи през първото тримесечие на годината. Те са заели по около една четвърт от отдадените общо 14 100 кв.м през първите три месеца, показва анализът на “Фортън”. Сделките за наемане на офиси са били по-малко на брой спрямо година по-рано, но за сравнително големи обеми офис площи, което е довело до по-голям оборот.

“Наемането на офиси от аутсорсинг компаниите увеличи заетостта на качествените сгради в наложилите се локации на пазара и подобни компании вече по-трудно намират подходящи за бизнеса си площи в тях”, коментира Владислав Кайзеров, мениджър офис площи във “Фортън”. Според него за първи път се наблюдава при липсата на големи свободни офиси в традиционните проекти по бул.”Цариградско шосе” или в бизнес парка компаниите да се насочват към алтернативни местоположения. Макар в начален етап, тази тенденция е важна за собствениците на няколко големи проекта, останали настрана до момента заради своята локация, коментира Кайзеров.

През първото тримесечие завършените проекти, предназначени за отдаване под наем и продажба са били 19 300 кв.м. От тях 17 200 кв.м са построени за собствени нужди. Общо усвоените площи за тримесечието са 31 300 кв.м, което е с 23.2% повече от предходното тримесечие.

Преместването на наемателите от сгради с ниско качество е повишило заетостта в първокласните офис сградите. В десетте най-добри проекта свободните офис площи са 17.6%, а общо на пазара те са 31.7%.

Въпреки високия процент незаети площи наемите остават без промяна. В широкия център и по основните столични булеварди, където са най-добрите нови проекти са между 9 и 12 евро/кв.м .

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Стефано Капио е управителя, който ограби АДФ

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  3. Анонимен
    #12

    Авторът на тази "статия", "Лингвистика и Маркетинг" ли в завършил, в Пловдивския Университет? С това "заглавие", заслужава "Нобелова Награда" , за НАГРАМОТНОСТ ...

  4. Анонимен
    #11

    Ашколсун!

  5. Анонимен
    #10

    А защо французите са се отказали, или са ги отказали някои балкански субекти? Лошооо, съвсем балканясахме, вместо да се поевропейчваме!

  6. Анонимен
    #9

    Егати заглавието! Абе тия журналисти до кой клас ходят на училище!?!

  7. Анонимен
    #8

    Демек рекламата на “Алтънмарка” ще гласи: Плюскайте какаов ликьор с овча вълна!

  8. Анонимен
    #7

    Турция ще ни превземе! Скоро и банките ще купят и гръцките банки в Българя. Просто си загиваме......

  9. Анонимен
    #6

    По-неграмотно написано заглавие, от което нищо не се разбира, не бях чел...

  10. Анонимен
    #5

    Е ба ти неграмотно написания текст. Авторката едва би разбрала какво за какво иде реч, ако самата тя бе обикновен читател на това което е написала.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.